הפרויקט הלאומי ל"סימביוזה תעשייתית" ביוזמה ובניהול של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה, נועד לסייע להפוך פסולת של מפעל אחד לחומר גלם של מפעל אחר. כחלק מתפיסת עולם של קידום כלכלה מעגלית, מניעת הטמנה של פסולת ושימוש יעיל יותר בחומרי גלם, נולד הפרויקט כדי לחבר בין מפעלים ליצירת עסקאות של סחר בפסולת.


מעבר לחיסכון הכלכלי, הפרויקט מסייע גם לשמור על הסביבה על ידי מניעת הטמנה של פסולת והזיהום הנגזר ממנה, מניעת פליטה של גזי חממה וזיהום וצמצום בצריכת חומרי גלם.


הפרויקט החל בשנת 2019 בתוכנית ניסיונית, ובשנת 2021 נכנס לשלב ההפעלה הרחבה שבה גויסו יותר מ־2,000 מפעלים. מנתונים שאנחנו מפרסמים לראשונה עולה כי נחתמו ביניהם מעל 140 עסקאות שהביאו לתועלת כלכלית של מעל 30 מיליון שקל ומנעו הטמנה של מעל 45 אלף טונות אשפה. משרדי הכלכלה והסביבה קוראים לעסקים בישראל להיעזר בכלים שהם מעמידים לרשותם, כדי לייעל גם את צריכת המשאבים שלהם.


ירדן שני רוקמן, מנהלת תחום מחזור במשרד להגנת הסביבה, מסבירה: "הסימביוזה התעשייתית היא חלק משיתוף פעולה נרחב בין שני המשרדים לקידום איכות הסביבה בתעשייה. התוכנית מסייעת למפעלים ולעסקים למצוא פתרונות טובים יותר לפסולת, חלקם חדשניים וחלקם מקובלים בעולם".


היא מוסיפה: "אנו מקדמים מהלכים לאומיים כמו שילוב חומר ממוחזר בתשתיות, שינוי תקנים שיגדילו את הביקוש לחומר ממוחזר בעולמות הבנייה והפלסטיק ועוד. הפעילות תתבסס בהמשך על מערכת מידע זמינה למגזר העסקי, כך שהתועלת הכלכלית תגיע לסכום של 400־500 מיליון שקלים בעוד כשלוש שנים".  


מנהל מינהל התעשיות במשרד הכלכלה עוז כ"ץ מוסיף: "הפרויקט הוא חלק ממאמץ גדול של המשרד לקדם כלכלה מעגלית בתעשייה. הוא פותר כשל שוק הנובע מכך שמפעלים לא מסוגלים לחפש בכל התעשייה מישהו שיקלוט את הפסולת שלהם, והיועצים של הפרויקט מסייעים בדיוק בזה ומביאים לשיתופי פעולה בין סקטורים שונים שלא היו קורים אחרת. מטרתנו היא שבסופו של דבר כמות הלקוחות הגדולה של הסימביוזה תביא לשינוי תפיסתי במשק, שיראה בפסולת לא מטרד – אלא משאב בעל ערך".