מומחים בתחום המים והחקלאות הימית דנו בפתרונות לשמירה על אספקת המים והמזון העולמיים, בכנס ההשקעות הגלובלי של קבוצת הג'רוזלם פוסט במרקש, מרוקו.

אודי גת, מנהל הפרויקטים בתחום החקלאות הימית בעיריית אילת ועבד מסארווה, סמנכ"ל ניהול מוצר בחברת נטפים, החברה הגדולה והמובילה בעולם בפתרונות השקיה חכמים ומדויקים, השתתפו בפאנל לצידו של אחמד אל בוארי, מנהל מחלקת ההשקיה והמרחב החקלאי במרוקו. את הפאנל הנחו מוחמד זיינאבי, העורך הראשי של L'Observateur Du Maroc & D'Afrique, ומעיין הופמן, האחראית על כנסים בקבוצת הג'רוזלם פוסט.

גת, שכיהן בעבר כראש המועצה האזורית אילות, אמר כי אילת הופכת למרכז החקלאות הימית בישראל, ובתקווה גם של העולם, בזכות מיקומה הייחודי (הגובל בירדן, מצרים וסעודיה), נמלי התעופה והים שלה, וקיומם של מוסדות מחקר אקדמיים, לצד מוטיבציה עירונית גדולה.

הוא הסביר כי חקלאות ימית משמעותית במיוחד בניהול הביטחון התזונתי הגלובלי. "אוכלוסיית העולם גדלה, וכולם זקוקים למזון ולחלבון. הים הוא מקור הייצור העיקרי של חלבון. אנחנו יכולים להביא את מי הים אל היבשה וליישם את החקלאות הימית ביבשה. החקלאות המסורתית נפגעת בגלל השפעות ההתחממות הגלובלית ובעקבות הדגה הטבעית בים שהולכת ומתמעטת בגלל דיג בלתי מבוקר, ואנחנו מציעים פתרונות לבעיות הללו".

מסארווה ציין כי נטפים המציאה ופיתחה את שיטת ההשקיה בטפטוף. "פיתוח הטכנולוגיה להשקיה בטפטוף נבעה מתנאי האקלים המדבריים שמאפיינים את קיבוץ חצרים, בו הומצאו הטפטפות לראשונה". הוא הדגיש כי מרוקו היא גם מדינה חקלאית, הזקוקה למים. " הואיל ומים הוא משאב מוגבל באזור, קיימת חשיבות עליונה לצריכת מים בצורה חכמה ומבוקרת", אמר מסארווה. "טכנולוגית הטפטוף של נטפים מאפשרת לגדל יותר יבול, בפחות מים ובכך להביא לחיסכון משמעותי בצריכת המים". 

"שינויי האקלים אינם משפיעים רק על כמויות המים", הוא הוסיף, "אלא גם על הזמינות והנגישות למים. חקלאים היו רגילים לקבל מים לייבול שלהם במרץ או אפריל, והם לא מקבלים את זה היום. השקיה מדויקת היא הדרך היחידה לצעוד קדימה". מסארווה ציין כי אוכלוסיית העולם צפויה למנות כ-10 מיליארד אנשים עד שנת 2050. "נצטרך לייצר 60% יותר מזון, אבל יהיו פחות קרקעות לעיבוד, ופחות מים להשקיה. אנחנו בנטפים מאמינים באמירה לגדל יותר בפחות: פחות מים, פחות קרקע ופחות משאבים ".

נטפים הייתה בין החברות הראשונות שהכניסו השקיה בטפטוף לשוק המקומי במרוקו, ולאחרונה פתחה החברה מפעל בקניטרה, במרוקו, שייחנך רשמית בינואר 2023.

אל בוארי, שתחומי האחריות הרשמית שלו במרוקו כוללים השקיה, תכנון שטחים חקלאיים, סכרים, השקיה בטפטוף והתפלת מי ים, אמר כי מרוקו סבלה קשות מהשפעת שינויי האקלים. בשנות ה-50 היו בה 22 מיליארד מ"ק מים, שכיום הצטמצמו ל-14 מיליארד מ"ק בלבד. לדבריו, במטרה להביא לחיסכון נוסף בצריכת המים, מרוקו השיקה אסטרטגיה חקלאית בהתייעצות עם מומחים ישראלים. הוא הוסיף כי בעוד שיתופי פעולה בין מרוקו לישראל היו קיימים מאז ומתמיד, שיתוף פעולה זה יכול להתבצע כעת בין המגזר הציבורי והפרטי.