הטיפול בילדים שסובלים מאסתמה טומן בחובו אתגרים שונים, כולל הצורך להסתמך על טיפול תרופתי קבוע, החשש מהתקפים והצורך לשים לב לגורמים סביבתיים שיגבירו את הסיכון להתקף. מה שנשכח לעתים קרובות הוא ששמירה על בריאותם של ילדים שסובלים מאסתמה מחייבת גם תשומת לב מיוחדת למצב בריאות הפה שלהם, גם ביומיום וגם בעת הביקור אצל רופא השיניים. ילדים הסובלים מאסתמה נמצאים בסיכון מוגבר למחלת העששת ולבעיות נוספות בחלל הפה, ולמחלה יכולה אף להיות השפעה על מבנה הפנים שלהם.

ד"ר אירנה גליקמן, מומחית ברפואת שיניים, מנהלת מרפאת שיניים לילדים, מכבידנט אסותא, מרפאת מומחים המטפלים בילדים עם אסתמה ומחלות סיסטמיות אחרות בטשטוש ובהרדמה כללית, מסבירה מה חשוב לדעת לגבי הקשר בין אסתמה לבעיות בשיניים אצל ילדים.

ילדים חולים באסתמה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח עששת

כיום בישראל יש כ-300 אלף ילדים הסובלים מאסתמה, ומדובר בכ-10 אחוזים מכלל הילדים בישראל. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי הסיכון להתפתחות עששת, גם בשיני חלב וגם בשיניים הקבועות, אצל ילדים עם אסתמה גבוה מהממוצע בקרב האוכלוסייה הכללית של בני גילם. הסיכון המוגבר קשור לגורמים שונים, וניתן להפחית אותו בעזרת העלאת מודעות ונקיטת צעדים למניעה וטיפול מתאים. גורם אחד הוא ההשפעה שיש למשאפים על יובש בפה. לרוק יש תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות השיניים גם דרך פירוק המזון בפה, גם באפקט האנטי-בקטריאלי שלו וגם בשמירה על רמת חומציות הפה שמקטינה את הסיכוי להתפתחות עששת. ילדים שסובלים מאסתמה נמצאים בסיכון ליובש פה, ולפיכך בסיכון מוגבר לעששת ודלקת חניכיים, משתי סיבות עיקריות. סיבה אחת היא שהמשאפים שמשמשים את חולי האסתמה באופן שגרתי גורמים לירידה בייצור הרוק בפה, וסיבה שנייה היא שלילדים רבים עם אסתמה יש נשימת פה המגבירה את היובש בפה.

בנוסף, חלק מהמשאפים מכילים גם לקטוז שמיועד למסך את המרירות הטבעית שיש לטעם התרופה ואשר מהווה מזון חביב במיוחד על החיידקים גורמי העששת בפה. בעיות הנשימה, ההתקפים והאשפוזים הנלווים עלולים לגרום לירידה בתאבון ופגיעה בתזונה של הילדים. לכן הורים רבים יעדיפו להעלים עין מכך שהילדים אוכלים תזונה לא בריאה, כי "העיקר שהם יאכלו משהו" ולפנק בממתקים. באופן ספציפי, לאחר השימוש במשאפים, יש נטייה לאפשר לילדים "להעביר את הטעם" בעזרת משקאות ממותקים, שמזיקים מאוד לבריאות השיניים.

כיצד אפשר לשמור על שיניי הילדים ממחלת העששת?

הצעד הראשון הוא יצירת קשר עם רופא שיניים לילדים עוד בטרם התפתחה מחלת העששת לקבלת הנחיות היגיינה, תזונה, מניעה, זיהוי פגמים בשיניים ויצירת קשר חיובי בין הילד והרופא המטפל. צריכים להיות מודעים לסיכון המוגבר להתפתחות מחלת העששת, להקפיד במיוחד על צחצוח שיניים קבוע פעמיים ביום עם משחה המכילה פלואוריד, אכילת מזונות לא דביקים, שתיית מים וביקורים תכופים אצל רופא השיניים. באופן ספציפי לאחר השימוש במשאפים, מומלץ להימנע מהנטייה הטבעית לפנק את הילדים בשתייה מתוקה. כדי לנטרל את האפקט המייבש של המשאף, כדאי לשטוף את הפה במים לאחר כל השימוש במשאף. 

אסתמה יכולה לגרום לשינויים במבנה הפנים והשיניים

הנשימה הקבועה דרך הפה מגיל צעיר יכולה לעתים קרובות להשפיע על התפתחות מבנה הפנים. מסיבה זו, לחולי אסטמה שנושמים דרך הפה יכולים להיות פנים צרות וארוכות, חיך צר וגבוה, שיניים קדמיות עליונות בולטות יחסית לתחתונות ושכיחות גבוהה יותר של סגר צלבי אחורי, כאשר השיניים העליונות נסגרות מאחורי השיניים התחתונות. טיפול תרופתי שמיועד להקל על הנשימה דרך האף שניתן מגיל צעיר עשוי לצמצם את השפעת המחלה הכרונית על מבנה הפנים והשיניים. חשוב שהטיפול בילדים עם אסתמה יהיה רב תחומי ויערב רופא שיניים לילדים כבר מבקיעת השן הראשונה.

חשיבות השמירה על אסתמה מאוזנת

ההשלכות של האסתמה על בריאות הפה הן סיבה נוספת לשמור על המחלה מאוזנת, במיוחד בגיל צעיר. כיום ישנו ארסנל שלם של טיפולים שיכולים לגרום לשיפור רב במצב המחלה בקרב ילדים חולי אסתמה, להפחית משמעותית את ההתקפים, למנוע היווצרות של פוליפים במערות הפנים ולהיטיב את איכות החיים. באחרונה אושר בסל טיפול ביולוגי חדש לילדים בני שש ומעלה, שלמרות כל הטיפולים הקיימים לא הצליחו להשיג איזון. ילדים אלה, הסובלים מאסתמה בדרגת חומרה בינונית עד קשה, יוכלו לקבל את הטיפול הביולוגי שיאפשר להם ליהנות לא רק משיעורי ספורט אלא גם מבריאות טובה יותר של השיניים והפה. הטיפולים הביולוגיים גם מצמצמים את הצורך להשתמש במשאפים המכילים סטרואידים, שיכולים לגרום גם להתפתחות פטרת הפה, זיהום פטרייתי בפה שיכול לגרום לפצעים ודימומים.

ביקורים אצל רופא השיניים חייבים התייחסות מיוחדת לאסתמה

ילדים חולי אסתמה נוטים לפגוש יותר רופאים במהלך חייהם מילדים אחרים, ולכן גם עלולים לפתח פחד מרופאים, שמגביר את החשש המוכר של ילדים מביקור אצל רופא השיניים. הלחץ והחרדה מהטיפול עשויים בעצמם לעורר התקף אסתמה, ולכן חשוב להקפיד שהביקור אצל רופא השיניים ייעשה באווירה מפחיתת לחצים ככל הניתן. חשוב לבחור רופא שיניים שיידע ליצור קשר טוב עם הילד בדרך שתגרום להרגשה בטוחה ורגועה בטיפול הדנטלי. ניתן להיעזר בנוסף גם באמצעים מפחיתי חרדה תרופתיים ובהם "גז צחוק" או תרופות הרגעה בסירופ בהתאם לרמת החרדה וחומרת האסתמה. 

כיצד יש להערך לטיפולי השיניים?

במהלך הטיפול עצמו, חשוב לתת דגש על הקטנת הסיכוי להתקף, אם זה בשימוש בטיפול מונע לאסתמה לפני תחילת טיפול השיניים, ואם בזיהוי גורמים שיכולים לגרום להתקף. חשוב לדעת שלכל טיפול צריך להביא את המשאפים שבשימוש קבוע ולעיתים הרופא יחליט על שימוש במד סטורציה ודופק במהלך הטיפול. במקרה שהמטופל נמצא במצב לא יציב של האסתמה, מומלץ לדחות את הטיפול לפעם אחרת. אצל חולי אסתמה שנוטים לקבל התקפים בשעות הלילה, כדי לתאם את הביקורים בשעות הבוקר המאוחרות או הצהריים. עבור חולי אסתמה קשים, כדאי לשקול לערוך את טיפולי השיניים במסגרת בית חולים, כדי להיות ערוכים לאפשרות של מצב חירום.