האזורים הכחולים הם חמישה אזורים אשר זוהו כאזורים שבהם אנשים חיים את החיים הארוכים והבריאים ביותר בעולם. הם ממוקמים באוקינאווה, יפן; סרדיניה, איטליה; ניקויה, קוסטה ריקה; איקריה, יוון; ולומה לינדה, קליפורניה.

הערב זה קורה: ברונו מארס בהופעה בפארק הירקון | כל מה שצריך לדעת
שירה גפן טוענת: "הטקסט שלי במופע המחווה לאבי צונזר"

הארוחות הנצרכות בתדירות הגבוהה ביותר באזורים הכחולים אינן עמוסות במרכיבים מעובדים או סוכרים מוספים. במקום זאת, הם מורכבים ממזונות מלאים, במיוחד צמחים.

האופי האנטי דלקתי של רבים מהמזונות הנצרכים ביותר באזורים הכחולים הוא חלק מרכזי באריכות ימים. "בנוסף, דפוס דיאטה זה יכול להגביר את הקוגניציה, לשפר מצבים כרוניים, להגביר את האנרגיה, להפחית או לחסל ערפול מוחי, ולעזור להקל על תסמינים הקשורים להפרעות במצב הרוח", אומרת הדיאטנית טריסטה בסט.

דן ביוטנר, מומחה לאזורים כחולים ומחבר הספר "סודות האזורים הכחולים לחיים ארוכים יותר", הרכיב תפריט שמבוסס על התפריט הנהוג באזורים הללו. התפריט דורש הפחתת צריכת בשר אדום, הגבלת סוכרים מזוקקים ומזון מעובד, בחירת מרכיבים שלמים עבור רוב הארוחות, שתייה מרובה של מים, אכילת שעועית מדי יום ושימוש בצמחי מרפא בריאים ותבלינים.

לדברי ביוטנר, האנשים ש"חיים הכי הרבה זמן בעולם" אוכלים את חמשת עשבי התיבול הבאים כל יום:
 
כורכום

כורכום הוא תבלין טעים ותוסס שמופיע באופן קבוע בארוחות הנפוצות באזורים הכחולים, במיוחד באוקינאווה, יפן. "כורכום הוא מצרך בסיסי באוקינאווה, והתבלין הצהוב הבהיר היה הנושא של מחקרים עדכניים רבים על תכונותיו האנטי דלקתיות. זהו נוגד חמצון רב עוצמה שיכול לנטרל רדיקלים חופשיים ומקושר לסיכון נמוך יותר לאלצהיימר, דמנציה ומחלות לב", מסביר ביוטנר.

במחקר שפורסם בכתב העת "American Journal of Geriatric Psychology" כורכומין הוכח כבעל השפעה משמעותית על הזיכרון והקשב בקרב מבוגרים בגילי 50 עד 90 שסבלו מבעיות זיכרון קלות. במשך 18 חודשים, הכורכומין שיפר את הזיכרון באוכלוסייה זו ב-28%. הם גם חוו שיפור קל במצב הרוח. אף על פי שהמנגנון המדויק שבו מתרחשת השפעה זו אינו ידוע, גארי סמול, ד"ר לרפואה ומנהל המרכז לאריכות ימים באוניברסיטת UCLA, אמר לאתר "Well+Good" כי סביר להניח שזה קשור לסגולות נוגדות הדלקת של הכורכומין.

כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

פלפל שחור

"התבלין הזה נצרך בדרך כלל לצד כורכום מכיוון שהוא עוזר לגוף לספוג את הכורכומינואידים המועילים ביתר קלות, אבל לפלפל שחור יש גם יתרונות רבים משלו", מסבירה בסט. "החומר הפעיל, פלפל, משפר את הקוגניציה ואת תפקוד המוח הכללי, מה שמאפשר למוח להזדקן בצורה חיננית יותר".

פלפל שחור (צילום: אינג'אימג')
פלפל שחור (צילום: אינג'אימג')

ג'ינג'ר

"ג'ינג'ר מצוין לקידום אריכות ימים מכיוון שהוא מכיל תרכובות הידועות בשם ג'ינג'רולים ושוגאולים, שתי תרכובות שיוצרות אפקט נוגד חמצון המפחית את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף", אומרת בסט. "זה מועיל מכיוון שנזקי רדיקלים חופשיים יכולים לגרום לעלייה בעקה חמצונית לאחר מכן, שיכולה גם לגרום להשמנת יתר וגם להחמיר אותה", הוסיפה.

נזק זה מתרחש ברמה התאית, אך ברגע שהתאים הפגומים הללו משתכפלים, הם יכולים לשבש את התהליכים הטבעיים של הגוף השומרים על הומאוסטזיס ועל חילוף החומרים ורמות האנרגיה הגבוהות.

ג'ינג'ר (צילום: אינג'אימג')
ג'ינג'ר (צילום: אינג'אימג')

שום

אמנם מבחינה טכנית לא מדובר בעשב תיבול, אבל משתמשים בו כחומר טעם דומה לשיפור הבריאות בבישול. שום משמש במאכלים רבים באזורים הכחולים, והוא מספק יתרונות בריאותיים משמעותיים הקשורים לאריכות ימים. "שום הוא אנטי דלקתי ואנטי מיקרוביאלי באופן טבעי, והוכח כמשפר את תפקוד מערכת החיסון הכללית וכמפחית כולסטרול ולחץ דם", מסבירה בסט.

שום, אבקת שום (צילום: אינג'אימג')
שום, אבקת שום (צילום: אינג'אימג')

השום מחזק את המערכת החיסונית ומסייע לה להילחם בהצטננות. מחקר מצא כי 600 עד 1,500 מ"ג של תמצית שום הוכחה כיעילה כמו התרופה "אטנולול" להפחתת לחץ דם גבוה במשך תקופה של שישה חודשים.