הרשתות החברתיות התמלאו מאז פרוץ המלחמה בפוסטים של נשים המבקשות לתרום חלב אם ושל אנשים המחפשים חלב אם - עבור תינוקות שאימהותיהם המניקות גיוסו לשירות מילואים, נהרגו, נפצעו, או שמא מוגדרות כעת כחטופות או נעדרות. מרבית הפוסטים מתעסקים בתרומה ישירה - מאמא אחת לשנייה, זאת ללא  בדיקה כלשהי של החלב, לפני שהוא מוענק לתינוקות רכים.

בעקבות היוזמות הפרטיות הללו, מהלך מבורך לחלוטין, חשוב להדגיש כי הדרך הבטוחה ביותר לתרום חלב אם או לקבל אותו, הוא דרך בנק חלב האם הלאומי של מד"א, שכן לפני שהוא מגיע לתינוקות, מתבצעת בדיקה יסודית של החלב. בין היתר, נבדקת רמת הסטריליות של החלב, שכן המקפיא בבית וכל הציוד הנדרש לא בהכרח עברו חיטוי ברמה הנדרשת. במקביל, נבדקת גם האיכות של החלב, והרקע הרפואי של האם, במטרה לוודא שהיא אכן בריאה.

בתוך כך, משרד הבריאות פרסם הוראות שעה לשימוש בחלב מבנק חלב אם, עבור תינוקות פצועים או תינוקות שנותרו ללא חלב אם, זאת לצד התינוקות המאושפזים בפגיות ומקבלים אותו. עם זאת, במשרד הדגישו כי ייתכן שקריטריונים אלו ישתנו בהתאם למצב הביטחוני ולמלאי הזמין. אלו התינוקות הנוספים שיוכלו לקבל חלב אם:

  • תינוקות יוכלו לקבל תרומת חלב אם לפי הוראה זו:
  • תינוקות עד גיל חצי שנה שזקוקים לחלב אם עקב היעדרות אימם בשל המצב (פציעה, חטיפה או פטירה).
  • תינוקות עד גיל חצי שנה שזקוקים לחלב אם עקב גיוס האם בצו 8.
  • תינוקות מעל גיל חצי שנה ועד גיל שנה עקב היעדרות אימם או גיוסה ושלא יכולים להיעזר בתמ"ל (עקב אלרגיה או חוסר סבילות) על פי מסמך מגורם רפואי.
  • תינוקות פצועים עקב המבצע עד גיל שנה, במידה ונדרש לסייע בהחלמתם ועל פי שיקול דעת רפואי. 
  • כל מצב רפואי המחייב חלב אם, כגון מצב אונקולוגי, על פי מסמך מגורם רפואי מומחה או גורם מטפל אחר – יינתן באישור מיוחד של גורמי המקצוע.
  • במצב שאין מידע לגבי תזונת התינוקות יש עדיפות במתן חלב אם. 

משפחות או גורמים רפואיים המטפלים בתינוקות שעונים על קריטריונים אלו, ונשים המוכנות לתרום חלב אם, יכולים ליצור קשר עם בנק חלב האם של מד"א: מייל: [email protected]
וואטסאפ: 052-6344101
טלפון: 073-2630200

במשרד הבריאות ציינו גם כי הם מעודדים נשים מניקות להמשיך להניק במצב חירום, שכן הנקה הוכחה כמונעת מחלות ומורידה לחץ. עוד נמסר כי נשים מניקות הזקוקות לעזרה בהנקה או למידע בנוגע לתזונה מוזמנות לפנות למוקד טיפת חלב במספר *5400 שלוחה 9 בימי א-ה בין השעות 16:00 עד 21:00 ובימי שישי בין השעות 8:00-13:00.