המלחמה הובילה רופאים רבים מרחבי העולם, בעיקר מארצות הברית, להחליט לעזוב את הכל - ולהגיע לארץ, כדי להתנדב בבתי החולים בישראל. רבים מהם ישראלים לשעבר, העובדים כיום בבתי חולים בארצות הברית,  כאשר עד כה חמישה רופאים הגיעו להתנדב במרכז הרפואי לגליל. מרביתם - רופאים מומחים בתחום טיפול נמרץ והרדמה, העובדים בבתי חולים בעיר בוסטון, הנחשבת ל"מכה" של הרפואה. אחת הרופאות הללו היא ד"ר רונה ספקטור, רופאה מומחית בכירורגיית חזה.

ד"ר ספקטור, במקור מגבעתיים, עבדה בעבר בבית החולים בילינסון, ומשם עזבה לארצות הברית, ועשתה תת-התמחות בכירורגיית חזה במרכז הרפואי Brigham And Women's Hospital, המסונף לביה"ס לרפואה של הרווארד. ב-14 השנים האחרונות היא עבדה במרכזים רפואיים בבוסטון, ובמהלך תת-ההתמחות פגשה את ד"ר משה לפידות, המשמש היום מנהל היחידה לכירורגיית חזה במרכז הרפואי לגליל.

"ברגע ששמעתי על המצב בישראל, פניתי לד"ר לפידות, דרשתי בשלומו ובשלום משפחתו, ושאלתי אותו אם הם מעוניינים בעזרה", היא מגלה, "עד מהרה ובלי לחשוב פעמיים תפסה ד"ר ספקטור טיסה לישראל, כשהיא משאירה בבוסטון את בעלה, אף הוא רופא ישראלי, ושני ילדיהם בני ה-13 וה-11. ישראל זו המדינה שלי ואני רואה כחובה ולא רק כזכות להגיע לכאן ולתרום מעצמי".

המרכז הרפואי לגליל נהריה (צילום: רוני אלברט)
המרכז הרפואי לגליל נהריה (צילום: רוני אלברט)

היא הוסיפה: "התרשמתי מאוד מהמרכז הרפואי לגליל. זהו בי"ח מקצועי ביותר עם עובדים נפלאים וחמים, שקיבלו אותי נהדר. העבודה לצידו של ד"ר לפידות פוריה ומצוינת, ואני מרגישה כמי שעושה משהו חשוב בימים מאתגרים אלו". למרות שהיא עובדת במרכז רפואי בארה"ב, שם היא נהנית מציוד מודרני במיוחד ומתשתיות ברמה הגבוהה ביותר, ד"ר ספקטור גילתה כי היא לומדת רבות מד"ר לפידות ומהמרכז הרפואי שבנהריה: "רופא, ובעיקר כירורג, שיגיד לך שהוא לא לומד מאחרים, הוא שחצן. אני לומדת מכל אחד. צורת העבודה והשיטה הניתוחית של ד"ר לפידות בתחום כירורגיית חזה היא מיוחדת יחסית למקום בו אני עובדת. שנינו לומדים האחד מהשני, ואני משוכנעת שדברים שלמדתי ממנו בנהריה איישם בעתיד בביה"ח בבוסטון".

כאמור, קבוצת הווטסאפ של עשרות הרופאים הישראלים העובדים בבתי חולים בבוסטון, רובם מסונפים לביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הרווארד געשה כבר ב-7 באוקטובר. "הרופאים הישראלים שנמצאים בקבוצה הביעו חשש גדול והיו מוטרדים ממה שקורה בישראל. רבים מהם כתבו שהם שוקלים ברצינות לעזוב הכל ולהגיע לארץ כדי להתנדב בבתי חולים שונים. מיד יצרתי קשר עם משפחתי בישראל ובדקתי שהכל בסדר איתם", היא מגלה.

בסופו של דבר, ד"ר ספקטור הגיעה לישראל לפרק זמן קצר בלבד, זאת עקב התחייבותה לביה"ח Tufts medical center, בו היא עובדת. "אני לא פוסלת אפשרות לחזור לכאן בעתיד, במידת הצורך ואם יזדקקו לי. ישראל תמיד תישאר הבית שלי, לא משנה היכן אעבוד, והתאהבתי בביה"ח בנהריה", היא אומרת.

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, הודה לרופאים המתנדבים שמגיעים לביה"ח ואמר: "מחמם את ליבי לראות כל כך הרבה רופאים מחו"ל העוזבים את שגרת חייהם ואת משפחתם, ומגיעים לכאן כדי לתת את הלב והנשמה. אין לי מספיק מילים כדי להודות להם על כך".