שלושה רופאים יהודים ממרכזים רפואיים בארה"ב, הגיעו לישראל להתנדב במלחמה במרכז הרפואי לגליל. שלושת הרופאים המומחים ובעלי השם הם: פרופ' דיוויד זלצמן וד"ר מרק קיסין מהמרכז הרפואי היהודי שבלונג איילנד" (Island Jewish Medical Center Long), וד"ר לואיס פרופטה מביה"ח Ascention St. Vinsent באינדיאנפוליס, בירת מדינת אינדיאנה. ד"ר קיסין, כירורג כלי דם, הוא היחיד מבין השלושה הדובר עברית.

"נולדתי ברוסיה ועליתי לארץ עם הוריי בגיל 8", הוא אומר. "בגיל 16 עברתי עם המשפחה לארה"ב, ובשנת 87' חזרתי ארצה כדי להתגייס לצה"ל כחובש קרבי. בתום השירות הצבאי חזרתי לניו יורק, שם למדתי רפואה והשתלבתי בבתי חולים שונים".

ד"ר קיסין מספר, כי בעת שהגיעו אליו הדיווחים על המצב בדרום, היה בהלם מוחלט: "אמנם הייתי בניו יורק, אך ליבי היה בישראל. לא יכולתי להתרכז בכלום, לא בבית ולא בעבודה. יצרתי קשר עם בתי חולים שונים בישראל ושאלתי אם מישהו זקוק לעזרתי, וכך הגעתי למרכז הרפואי לגליל".

פרופ' זלצמן, כירורג לב-חזה שמגיע גם הוא מביה"ח שבלונג איילנד, חש תחושות דומות:  "כל חיי הבוגרים רציתי להגיע לישראל. אפילו כמעט עשיתי עלייה", הוא מגלה. "שוחחתי עם מרק ושנינו הסכמנו שאנחנו חייבים ברגע כזה לעצור הכול בארה"ב ולטוס ולסייע לישראל".

הרופא השלישי, ד"ר פרופטה, מומחה ברפואת חירום, השתלב במלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה - מיון) של המרכז הרפואי לגליל, שם הוא מלמד ומדריך מתמחים בתחום רפואה דחופה וכירורגיה, תוך מתן דגש על פצועי טראומה. 

"זה הביקור הרביעי שלי בישראל, והפעם הראשונה בה אני מתנדב בבית חולים בארץ", אומר ד"ר פרופטה. "שניים מבניי קיבלו חינוך דתי בישיבה בניו יורק, וכיהודים יש לנו זיקה רבת שנים לישראל. לפני כ-15 שנים הגעתי לסמינר במרכז הרפואי לגליל, כחלק משיתוף פעולה של ביה"ח עם 'שותפות ביחד גליל מערבי' של הסוכנות היהודית. למדנו אז מניסיון המומחים בתחום פציעות טראומה ומקרי אר"ן (אירוע רב-נפגעים), וכעת אני מעביר את הידע שרכשתי למתמחים באותו מרכז רפואי. עבורי זו סגירת מעגל".

שלושת הרופאים הופתעו מהרמה הגבוהה של הצוותים הרפואיים: "מדובר במרכז רפואי ברמה גבוהה ביותר. בנוסף, התרשמנו מאוד מצוות העובדים והעובדות, שמגלה מחויבות ומסירות בלתי רגילה. אנו מרגישים כמו חלק ממשפחה ונעטפים באהבה".

סגן מנהל המרכז הרפואי, ד"ר צבי שלג, שנפגש עם שלושת הרופאים, אומר: "מחמם את הלב לראות רופאים ברמה כה גבוהה, שעוזבים הכל, עבודה ומשפחה, ומגיעים אלינו בהתנדבות מלאה. מעבר למימד המקצועי, מדובר בבני אדם מחויבים ורגישים, שתורמים אצלנו גם לאווירת הסולידריות ולתחושת שותפות הגורל".