בעודנו מתכוננים לחנוכה, מכינים את הסופגניות ומצטיידים בנרות וחנוכיות, בואו נעצור רגע לחשוב על האורחים שלנו ואיך הם יעברו את החג בשלום. בואו נשאל כיצד אנחנו יכולים להגן על עצמנו ועל בני המשפחה הפגיעים ביותר מפני וירוס השפעת.

"למרות שאנחנו עשויים לחשוב שאנחנו אנשים בריאים בדרך כלל ושהידבקות בנגיף השפעת לא תפגע בנו בטווח הארוך, חשוב לזכור שישנם לא מעט אנשים שאנו נמצאים איתם במגע יומיומי שכן נמצאים בסיכון - קשישים, ילדים, הורים לילדים, נשים בהריון ואנשים עם מחלות כרוניות שעלולים להיות בסיכון לחלות בגללנו בשפעת קשה" אומר פרופסור אבישי אליס, יו"ר האגודה הישראלית לרפואה פנימית

לא הצטננות פשוטה

עבור חלקנו שפעת היא רק הצטננות פשוטה שחולפת במהירות, אבל עבור אחרים זה לא המקרה כלל. שפעת עונתית עלולה להוביל לסיבוכים רפואיים, במיוחד אצל אנשים הנמצאים בסיכון בקרב בני המשפחה - ילדים ואנשים מבוגרים. אבל גם ללא תלות בגיל ובמצבים בריאותיים כאלו ואחרים, השפעת יכולה להתקבל בדרך קשה ולשבש את החיים שלנו. אנו מפספסים ימי עבודה, אירועים חברתיים וחגים כאשר אנו נמצאים חולים בבית.

ההשפעה הבריאותית של השפעת על קהילות שונות היא משמעותית. על פי ההערכות, השפעת פוגעת במיליארד אנשים ברחבי העולם מדי שנה. בישראל אחוז החולים בעונת השפעת נע בין 5%-15% מהאוכלוסייה. במילים אחרות, בין 400,000 ל-1.3 מיליון אנשים חולים בשפעת. כ-10,000 מהאנשים הללו מאושפזים בבית חולים עקב סיבוכי שפעת.

המודעות לנושא עלתה משמעותית במהלך מגפת הקורונה. מפגשים משפחתיים, הנערכים לעתים קרובות בתוך הבית, מגבירים את הסיכון להעברת נגיפים. זה נכון לגבי הקורונה - וזה נכון גם לגבי שפעת.

חולה, מחלה, שפעת, הצטננות, צינון (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
חולה, מחלה, שפעת, הצטננות, צינון (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

אז איך נגן עליהם?

ארגון הבריאות העולמי רואה בחיסון השפעת את הדרך היעילה והמשתלמת ביותר למנוע ולבקר את התפשטות השפעת. החיסון מפחית את הסיכון לחלות בנגיף ומקטין את התסמינים אשר הופכים חמורים פחות מאשר אצל אלו שלא קיבלו את החיסון נגד שפעת. הוא מחזק את מערכת החיסון להתגונן מפני הנגיף, ועוזר להפחית באופן משמעותי סיבוכים בריאותיים, אשפוזים ותסמינים נשימתיים קשים.

לצד החיסון, ישנם אמצעים פשוטים נוספים, לרבות שטיפת ידיים קבועה, כיסוי הפה כאשר אנו משתעלים או מתעטשים, הימנעות מהתערבבות עם אחרים כאשר יש לנו או להם תסמינים כגון שיעול, כאב גרון או נזלת, זאת כדי לסייע בהגבלת התפשטות הנגיף ושמרו על בריאותנו ועל היקרים לנו. 

לא לחכות לחורף

תפיסה רווחת נוספת בקרב הציבור היא שיש צורך להתחסן נגד שפעת רק פעם אחת בשנה. זה לא נכון. בשל נגיפי השפעת המשתנים ללא הרף, ארגון הבריאות העולמי עוקב באופן רציף אחר נגיפי השפעת המסתובבים בעולם ומעדכן את המלצותיו להרכב ותדירות החיסונים. פרופ' אליס מוסיף: "קבלת חיסון נגד שפעת מדי שנה חיונית כדי להבטיח הגנה אופטימלית ומתמשכת מפני נגיפי השפעת והגרסאות המתפתחות במהירות. חשוב לזכור שאסור לחכות למזג אוויר גרוע כדי להשפיע על ההחלטה שלנו להתחסן, השפעת היא נגיף עונתי ואינו קשור לתנאי החורף או מזג האוויר, לכן אין צורך לחכות לחורף או לגשם כדי לנקוט באמצעי זהירות".

חשוב לזכור שישראל בולטת כאחת המדינות הבודדות המספקות חיסוני שפעת חינם לכל אוכלוסייתה החל מגיל 6 ומעלה, מה שמהווה עדות למחויבות שלה להגן על אזרחיה. הגישה לחיסון נוחה, עם אפשרויות הכוללות מרפאות אחיות, אתרי חיסונים ייעודיים, מרפאות רופא ספציפיות וכן בתי ספר. 

חורף, גשם, מטריות (צילום: אבשלום ששוני)
חורף, גשם, מטריות (צילום: אבשלום ששוני)

דווקא עכשיו. ביחד נתחזק

בזמן שמחלקות בתי החולים והצוותים הרפואיים עסוקים בטיפול בנפגעים בימים אלו, העומס עליהם ממשיך להוסיף ולגבור. במקביל לטיפול בפצועים, נאלצים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות להתמודד עם פניות נוספות ושגרתיות כדוגמא מקרים של הסתבכות מחלת השפעת. 

אנשי רפואה קוראים לציבור הכללי לפנות אל קופות החולים ולהתחסן בהקדם על מנת להקל על הצוותים ולאפשר להם להיות זמינים לטיפול בנפגעי המלחמה, זאת בנוסף לדאגה לבריאות האזרחים עצמם. הדבר נכון לכולם אך בעיקר עבור קבוצות אוכלוסייה שנמצאות בסיכון שהסיכוי שהם ידרשו לאשפוז ולטיפול ממושך הוא גבוה יותר.

"בתי החולים ערוכים לקלוט את כמויות הנפגעים הגדולות, אך על הציבור להקל ככל הניתן על הצוותים הרפואיים ולאפשר להם פניות לטיפול במקרים דחופים כדוגמא באנשים הנמצאים בסיכון חיים מידי", כך מסביר פרופ' אליס, ומוסיף כי: "השפעת לצערנו לא חסה על הציבור הישראלי גם ברגעים קשים אלו ובמיוחד לא על קשישים, ילדים, נשים בהריון ואנשים עם מחלות כרוניות שעלולים להיות בסיכון לחלות בשפעת קשה. אני קורא לכולם לגשת ולהתחסן".