כ-70% מהישראלים דיווחו כי מצבם הנפשי רע יותר ביחס לתקופה שלפני מלחמת חרבות ברזל. כך עולה מסקר שיזמה עמותת אנוש, בניסיון לקבל תמונת מצב בסיסית ועדכנית על ההשלכות הנפשיות של תקופת המלחמה, לקראת תערוכת אומנות ישראלית 23, שתוקדש השנה למען העלאת מודעות בריאות הנפש.

עוד עולה מהסקר, כי כ-74% מהישראלים הגבירו פעולות שליליות בתקופת המלחמה, ביניהן צפיית נתר בחדשות, אכילה רגשית, צריכת אלכוהול, פורנו וסמים.

כ-74% מהישראלים הגבירו פעולות שליליות בתקופת המלחמה, ביניהן: צפיית יתר בחדשות, אכילה רגשית, צריכת אלכוהול, פורנו, סמים. כ-79% מהמשתתפים בסקר, תיארו את שנת 2023 במילה שלילית, כגון – קשה, קרועה, הזיה, הלם וזוועה. שלוש התחושות השכיחות ביותר של הישראלים במהלך המלחמה היו, על פי הסקר: חרדה-מתח, פחד שמשהו נורא יקרה וקשיים בשינה.

עוד עולה מהסקר, כי רק כ-14% מהישראלים סיפרו, כי פנו לעזרה רגשית בתקופת המלחמה (האחוז גבוה יותר היה בקרב נפגעים מהמעגל הראשון), כאשר הסיבה העיקרית שלא לפנות לגורם מקצועי היא תחושת חוסר נחיצות. במעגל הישיר של הנפגעים מדווחים על מצב נפשי-רגשי ירוד יותר ותחושות שליליות רבות יותר.

למרות זאת,  כ-45% מהמעגל הישיר לא פנו לגורם מקצועי לסיוע נפשי מהרגשת חוסר צורך. הסקר נערך בקרב מדגם אקראי מייצג של 502 אנשים בגילאי 70-18, על ידי רושינק בית למחקרי שווקים.

תערוכת "אמנות ישראלית 23", שתתקיים בחסות בנק הפועלים, למען נושא בריאות הנפש, תתמקד "בסיפור שלנו מאז ה-7/10". התערוכה, שמצדיעה לאמנים ישראליים, תוקדש השנה להעלאה לסדר היום את נושא בריאות הנפש וההתמודדות עם מגבלה נפשית וטראומות בעקבות המלחמה.

בנק הפועלים, באמצעות קרן פועלים בקהילה במרכז לבנקאות חברתית, בחר ב-אנוש – העמותה הישראלית לבריאות הנפש אליה ייתרמו ההכנסות מהמכירות בתערוכה. 

אנוש היא הארגון הגדול בישראל המעניק שירותי מניעה, טיפול ושיקום פורצי דרך על פי תפיסה מקצועית מוכוונת טראומה והחלמה לאוכלוסייה הכללית, לאנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית ובני משפחותיהם ולבני נוער ולצעירים. העמותה פועלת בפריסה ארצית ומעניקה שירות לכ-16 אלף מתמודדים עם מגבלה נפשית ב-85 מרכזי פעילות ולאלפי בני משפחה.

בתערוכה יוצגו כ-600 עבודות של אמנים מובילים בישראל, לצד אמנים צעירים בתחילת דרכם על גבי שש הקומות של בניין ההנהלה של בנק הפועלים בתל אביב. כמו כן, התערוכה תארח השנה אמנים מיישובי הנגב המערבי שפונו מביתם בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל'.

בין האמנים המובילים שייקחו חלק בתערוכה השנה, בהם סיגלית לנדאו, מרים כבסה, יונתן אולמן, משה טרקה, זויה נאדי צ'רקסקי, שמעון פינטו, זיו קורן, אמיר טומשוב, יאנה סטופ, חן זיו, פיליפ רנצר, יוני גולד ומישל פלטניק. 

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב במוצ"ש (3 בפברואר) בין השעות 22.00-19.00 ובימים ראשון-שני בין השעות 20.00-17.00 בבניין ההנהלה של בנק הפועלים ברחוב יהודה הלוי 63 תל אביב.

"המציאות של ה-7 באוקטובר התנפצה לנגד עינינו בסדרת אירועים קשים ובלתי נתפסים, בעקבותיהם האוכלוסייה כולה מתמודדת בין היתר עם אתגרים רגשמיים", ציינה מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, נעמה הלוי פאר – "זוהי זכות גדולה עבורנו להקדיש את תערוכת האומנות הישראלית ה-23 של בנק הפועלים לתחום בריאות הנפש. ההכנסות מהמכירה יועברו השנה כולן לעמותת 'אנוש', שהובילה ותמשיך להוביל מהלכים, שיסייעו לקהל הרחב ולאוכלוסיות מיקדו בהתמודדות עם טראומה".

מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הלה הדס, אמרה עוד: "מתוצאות הסקר שערכנו לקראת פתיחת התערוכה, ניתן ללמוד את מה שאנחנו באנוש אומרים כבר שנים – בריאות הנפש זה הסיפור של כולנו ומאז פרוץ המלחמה אף יותר. כולנו מתמודדים עם אתגרים רגשיים ברמה כזו או אחרת ולצד זה, רק 14% פנו לעזרה רגשית. אני רוצה להגיד שזה בסדר לא להרגיש בסדר, אבל זה לא בסדר להישאר עם זה לבד, חשוב לשתף ולפנות לעזרה".