את עולם הדיאטות פגשתי לראשונה בשנות ההתבגרות שלי. במעבר מילדה לנערה רוקדת בלהקת מחול. יום אחד, בזמן ההפסקה ניגשה אליי המדריכה ונזפה בי על כך שאכלתי ביסלי, בטענה שאלו השטויות שאני אוכלת ובגללם התלבושת לא יושבת עליי כמו שצריך והביצועים שלי נחלשים. חזרתי הביתה מבוישת ויום למחרת כבר שמתי את דמי הכיס שלי על מנוי לחדר כושר. במקביל גופי הכיר מגוון מאוד עשיר של דיאטות קיצון ושיטות הרזיה - חלקן אף מסכנות חיים וזה ליווה אותי שנים.

בשנות העשרים לחיי עברתי פציעת ספורט שגרמה לי לעצור פעילות, העצירה נמשכה שלוש שנים במהלכן עליתי משמעותית במשקל. לאחר שיקום קל חזרתי להתאמן, אכלתי לפי תפריט ורזיתי כ-15 ק"ג עודפים. התהליך שלי סיקרן אנשים רבים וגרם לי לעשות את השינוי הגדול של חיי ויצאתי ללימודי פילאטיס. בתזונה התחלתי לעסוק לאחר לידת בני הבכור - שם חוויתי את נושא המשקל פעם נוספת, אז כבר הבנתי כמה שהנושא הזה בוער בי מבפנים ושאני רוצה להיות שליחה בעולם ולסייע לנשים לעבור את זה בקלות שאני לא חוויתי.

למה אני מספרת לכם את זה? השבעה באוקטובר הותיר את כולנו אחוזי טראומה, על כל אחד הוא השפיע בצורה אחרת. תושבי עוטף עזה שהיו במרחק נגיעה מסיפורי הזוועות, תושבי הצפון שנאלצו להיפרד מביתם לתקופה לא מבוטלת, אלו הגרים במרכז הארץ ולא באמת נושמים מחשש שעוד רגע זה יגיע גם אליהם, אלו ששולחות את ילדיהן לקרב ומעבירות לילות וימים ללא שינה ודאגה, אלו שאיבדו את יקיריהם ואלו שמחכות לנס שיחזיר את בני משפחתם מהשבי. במילים אחרות, חרדה קיומית והמון אבל המון סטרס גם מבלי שנשים לב.

רעות, יועצת תזונה מנטלית (צילום: נועה, צילום עצמי)
רעות, יועצת תזונה מנטלית (צילום: נועה, צילום עצמי)

לפני שניגש למושג אכילה רגשית, בואו נבין מה זה בכלל סטרס?
סטרס זוהי תגובה של מערכת העצבים בעקבות אירוע חריג. בעקבות אותה תגובה תתחולל השפעה על מערכות שונות בגופו של אותו אדם והוא יתחיל מיד להרגיש שהדופק עולה. מערכת העיכול תפסיק את עבודתה והנשימות ישתנו. הגוף יגיב בצורה טבעית ואוטומטית בכדי להתמודד עם מצב החירום.

ישנם שני סוגים שונים של סטרס - פנימי וחיצוני. החיצוני בהשפעת הסביבה או אירוע מאיים והפנימי בעקבות מחשבות טורדניות וכו'. במצב הנוכחי בימים אלו, כאשר בחוץ מתקיימת מלחמה עם גוף אכזר מאוד שמתעקש להשמיד אותנו, התוצאות משפיעות מאוד על אופן החיים והשגרה שלנו, בתוספת חוסר וודאות בהקשר הכלכלי, חברתי ובטחוני. מערכת העצבים מתחילה להזרים את הסטרס ולרוב נבחין בנשירה, ציפורניים חלשות, שיניים חלשות, שינויים בלחץ הדם, התפרצות פטריות או דלקות שונות, מערכת חיסונית חלשה וגם אכילה לא מבוקרת וחסרת שליטה.

באזור הפנים מצויים לא מעט עצבים כאשר פעולת הלעיסה מפעילה אותם. חריקת השיניים מווסתת את מערכת העצבים לכן בהרבה מן מצבי הסטרס, היא תזדקק לוויסות והמוח האנושי ידע להנגיש לנו אותו דרך האוכל. בנוסף, אם נחזור אחורה בשנים נוכל להיזכר בהיותנו קטנים: "תירגע, תקבל ממתק" - מוכר לכם? כלומר, מתוך הרגל תת מודעתי אנחנו מפתחים פרשנות רגשית כלפי מזון כבר בהיותנו פעוטות.

כאשר מגיעה אליי לקוחה ומספרת לי שהיא "אוכלת רגשית" אני מעבירה אותה מסע בזמן ויוצאת להבין איך ההתנהלות שלה עם האוכל היתה כאשר הייתה ילדה. אכילה רגשית זו פעולה רגעית שהנפש דוחפת אותנו לבצע כאשר אנחנו חווים משהו מסוים, האוכל שם כנחמה, לרוב זה קורה מגורם רגשי כאשר אנחנו במשבר, פגועים, עצובים, לאחר ויכוח כלשהו וסיטואציות דומות. רצון האכילה לא יתפתח ממקום של רעב.

לפניכם מספר פעולות שניתן לעשות כאשר אנחנו מרגישים בסטרס ושהאכילה הרגשית קרבה להגיע:

  1. לעצור ולנשום - נסו להתחבר לעצמכם. הכניסו אוויר דרך האף והוציאו דרך הפה, חיזרו על הפעולה 10 פעמים עד שתורגש תחושת הקלה.
  2. עשו הכל על מנת להימנע מכניסה למטבח.
  3. צאו להליכה, לכו לאימון או תארגנו לכם אחד כזה בבית, נסו לתרגל אימוני פילאטיס או יוגה.
  4. עשו מקלחת טובה.
  5. תדאגו שבאופן קבוע יהיה לכם נשנוש קטן ובריא בהישג יד, בדיוק למצבים הללו.
  6. הפעילו מוזיקה ושחררו עצמכם בעזרת ריקודים.
  7. קראו ספר או צפו בסדרה או סרט.

אם אכן מדובר באכילה רגשית, גם ביס קטן משוקולד לא ימלא ויספק את הדחף הרגשי ולכן לרוב מומלץ להימנע ולנסות לבחור בפעולה מסוימת שתהווה תחליף באמצעותו ניתן יהיה לפרוק ולהתרוקן במקום לטעון ולהתמלא.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.