התקדמות משמעותית בטיפול בסרטן פרי פיתוח כחול־לבן: המרכז הרפואי שיבא החל לבצע בדיקות ביופסיה לאבחון גידולים ממאירים באמצעות בינה מלאכותית המניבה תוצאות בתוך דקות ספורות במקום שבועות ארוכים. בשיטה החדשה כבר ניצלו חייהם של חולי סרטן רבים, שזכו להתחיל טיפול ללא עיכוב.

מחקר מצא: צניחה בסיכון למחלות סרטן לאחר הפסקת עישון
תחליף גם אותנו? היחסים מסוכנים של האדם עם הבינה המלאכותית | לירז מרגלית

בישראל מאובחנים מדי שנה כ־31 אלף איש, ושליש מהם נפטרים מהמחלה. אחד העקרונות בהצלת חיי החולים הוא אבחון מוקדם ככל האפשר. חלק ממחלות הסרטן נחשבות לאלימות מאוד, גורמות להופעת תסמינים רק בשלבים מאוחרים, וללא אבחון מהיר עלול הגידול הממאיר להתפשט במהירות ולגרום למותו של החולה.

בדיקות ביופסיה הן דגימות מהגידול שנשלחות למעבדה פתולוגית, שם הן נבחנות תחת מיקרוסקופים ממוחשבים כך שהגידול הספציפי מאופיין ומאפשר לרופאים להתאים את פרוטוקול הטיפול הכימותרפי או הביולוגי באופן ספציפי. אלא שהתהליך הזה אורך זמן רב, לעתים גם חודש, ובינתיים חייהם של המטופלים נמצאים בסכנה, חלקם מוצאים את מותם בעודם ממתינים לתשובה.

הפיתוח החדש, שמיושם כבר מספר חודשים במרכז הרפואי שיבא, פותח על ידי חברת הסטארט־אפ המבטיחה imagene התל אביבית, שאותה הקימו בשנת 2020 שלושה מפתחים צעירים – דין ביתן, יונתן צלאח ושחר פורת. החברה פיתחה טכנולוגיית בינה מלאכותית ש"מלמדת" את מכשירי הסריקה הדיגיטליים לזהות אין־ספור אפיוני גידולים סרטניים, וכך בתוך דקות מתקבלת מעין "תעודת זהות" של הגידול הסרטני.

פרופ' איריס ברשק (צילום: ללא קרדיט)
פרופ' איריס ברשק (צילום: ללא קרדיט)

בשלב הראשון החלו במרכז הרפואי שיבא ליישם את הטכנולוגיה בגידולים סרטניים, לאחר שהיו החלוצים בסריקות דיגיטליות של הביופסיות שעד לא מכבר הועברו בין מעבדות על גבי זכוכיות שבירות: "מאז שעברנו לסריקה דיגיטלית של הביופסיות, אנחנו יכולים לצפות בדגימות גם מהבית ומכל מקום בעולם", מסבירה פרופ' איריס ברשק, מנהלת המעבדה לפתולוגיה בשיבא ויו"ר האיגוד הישראלי לפתולוגיה. "הסריקה הדיגיטלית מאפשרת לנו לתת תשובות מהירות לחולה גם כשאנחנו לא במעבדה, וגם להתייעץ עם מומחים מכל העולם. אבל טכנולוגיית הבינה המלאכותית הפכה את הקערה וחוללה מהפכה".

מחשבי המעבדה לפתולוגיה עובדים כעת שעות נוספות: לאחר סריקה דיגיטלית של הדגימה שהובאה מחדר הניתוח, מתחילה הבינה המלאכותית לעשות את שלה: היא סורקת אלפי אלגוריתמים שונים כדי לזהות את אפיוני הגידולים והמוטציות שקיימות בו. "תוך דקות ספורות אנחנו מקבלים אינדיקציה לסוג הגידול הסרטני כך שהצוות הרפואי יודע איזה טיפול ובאיזה מינון מדויק לתת לחולה".

"המטופלים שהגיעו בעבר עם סרטן ריאה גרורתי נאלצו להמתין לריצוף הגנטי של הגידול גם שלושה שבועות", מספרת פרופ' מרשק, "כעת התשובה הראשונית מתקבלת תוך מספר דקות, ואותה אנחנו בודקים כמשנה זהירות ומעבירים את התשובה מייד לאונקולוג כדי שיחליט על האפשרויות הטיפוליות. הטכנולוגיה המתקדמת שלנו אפשרה לנו להציל חיים".