מאז תחילת הלחימה בעזה נפגעו מאות לוחמים ברגליהם, כאשר רבים מהם נאלצו לעבור כריתה. כעת, בזכות שיטה כירורגית חדשה שמיושמת בבית החולים בילינסון, אשר בה מאחים את כלי הדם הקרועים - ניצלו עשרות חיילים מקטיעת הגפיים.

זו אחת הפציעות המרכזיות מאז תחילת הלחימה ברצועת עזה: הדף עצום מקליעים של רובי קלצ'ניקוב, רסיסי אר־פי־ג'י וטילי קורנט גרמו לקריעת כלי דם, נזק לרקמות כתוצאה מהחום העז של הקליעים וזיהום מקומי שהחמיר את הפציעה. התוצאה היא שמאות חיילים סבלו מפגיעות גפיים קשות שהובילו כאמור לנזק לעורקים והופעת נמק.

במצבים כאלה שכוללים פגיעה בכלי דם מרכזי, מתבצע ניתוח דחוף שבו מאתרים את הקצוות הקרועים ומשחזרים אותם בעזרת חיבור של חלק מכלי דם גדול המוצא מאזור אחר בגוף. הניתוח נחשב לבהול וחייב להתבצע בתוך מספר שעות, אחרת יחל תהליך של הרס רקמות וצורך בקטיעת הגפה.

בשל אופי הפציעות החריג, וכדי לשפר את סיכויי הצלחת ניתוחי הצלת הגפיים, פיתחו במחלקת כלי דם בבילינסון שיטה חדשה המחמירה יותר מהפרוטוקולים הקיימים כיום. בטיפול החדש שפיתחו ד"ר גלית סיבק, מנהלת המחלקה ועמיתיה, מתבצע תיקון של כלי הדם הקרוע והרקמות שסביבו שמביא לריפוי טוב יותר של הגפה הפגועה, זרימת דם עם חמצן מקסימלית והצלת הגפה מקטיעה. עד כה ניצלו בשיטה החדשה בבילינסון 33 לוחמים מקטיעת רגליים וידיים.

אחד המטופלים שנותח בפרוטוקול החדש הוא שגיב אגרונוב, לוחם גבעתי בן 20 מעכו. הוא נפצע ב־14 בנובמבר משבעה קליעים שפגעו ברגל שמאל. "התחלתי להרגיש כאב וחוסר תחושה", הוא משחזר, "זחלתי בחזרה לנמר, ואחד החיילים שם על הרגל חסם עורקים שהציל לי כנראה את החיים. ניסיתי להישאר בהכרה כשהמסוק פינה לבית החולים".

עם ההגעה לחדר הטראומה, הוא הורדם והונשם והועבר לחדר הניתוח, שם הצליחו לאחות את כלי הדם הקרוע. בהמשך עבר שגיב ניתוחים נוספים שארכו כ־30 שעות, והוא צפוי בעוד כחודש לעבור את הניתוח הרביעי הגדול, שבו ינסו לשחזר את סיבי העצב שנפגעו ולאפשר לו שוב תחושה ותנועה בכף הרגל.

"זו חוויה מטלטלת, אבל אני חזק", הוא מספר כשהוא עדיין על כיסא גלגלים, "אני מודה שלא פשוט להפוך מחייל לוחם, בריא וספורטיבי לפצוע על כיסא גלגלים, שלא יכול גם לקחת משהו מהארון שמעל או לקבל מבטים מהסביבה. אבל אני מתמקד בעיקר בהחלמה ואסיר תודה לד"ר סיבק שלא ויתרה עליי, עשתה עבודה מדהימה והצילה לי את הרגל מקטיעה".

ומה החלום שלו בתום השיקום? בניגוד לבני גילו שמחכים לעלות על מטוס ולכבוש את דרום אמריקה, הודו או המזרח הרחוק, אגרונוב מתכנן דווקא להפוך להורה צעיר: "החלום שלי אחרי שאחלים הוא להקים משפחה ולהיות אבא. אין דבר משמח יותר לראות את הילד שלך, מפרי גנך, מחייך אליך, מחבק אותך וקורא לך אבא".