אזהרה בתרופה נוירולוגית פסיכיאטרית: משרד הבריאות מדווח על עשרות מטופלים שלקו בתופעות לוואי עוריות מסכנות חיים לאחר שטופלו בתרופה למוטריגין המשמשת בחולי אפילפסיה וחולים פסיכיאטריים. החולים שלקו בתגובות העוריות נזקקו לאישפוז ובמשרד מזהירים מפני השימוש בתרופה.

למוטריגין היא תרופה וותיקה המשמשת כאמור לטיפול באפילפסיה, במחלה ביפולרית, הפרעת אישיות גבולית ודיכאון. הדרך המדוייקת בה פועלת התרופה אינה ידועה אולם סבורים שהיא חוסמת תעלות המובילות נתרן בתאי מערכת העצבים.

מאז ספטמבר 2014 ועד לפברואר השנה התקבלו במשרד הבריאות 35 דיווחים על תופעות לוואי עוריות קשות, מהן 24 שהוגדרו חמורות אצל המשתמשים בתרופה למוטריגין. ב-11 מהדיווחים צויינו הופעות של תסמונות מסכנות חיים בשם סטיבן ג'ונסון, נמק אפידרמי רעלני (TEN) ותסמונת אאוזינופיליה מערכתית. כל המטופלים שלקו באירועים הלו נזקקו לאישפוז אולם לא דווחו מקרי תמותה. התופעות הופיעו בממוצע בתוך שבועיים מתחילת הטיפול.

תופעות לוואי עוריות חמורות הן תופעות ידועות ומתועדות בחשיפה לתרופה. הן נדירות אך בעלות שיעור גבוה של תחלואה קשה ותמותה. גורמי סיכון אפשריים לתופעות לוואי עוריות חמורות בחשיפה לתרופה כוללים גיל מתחת ל-13 שנים, מינון התחלתי גבוה, נטילה משולבת עם תרופה אנטי אפילפטית אחרת בשם חומצה ולפרואית, או היסטוריה של פריחה כתוצאה מטיפול בתרופות לאפילפסיה.

מחקירת משרד הבריאות עולה כי אצל רוב אלה שלקו בתופעות הלוואי החמורות היה המינון ההתחלתי גבוה, או שהייתה עליה מהירה מדי במינון ושילוב יחד עם התרופה האנטי פרכוסית חומצה וולפרואית. אחת מתופעות הלוואי החמורות מאוד שנתגלו היא כאמור תסמונת סטיבן ג'ונסון, תגובה אלרגית נדירה של העור בעקבות תרופות שונות ובהם תרופות נוגדות אפילפסיה ולעתים גם תרופות להורדת חום. התסמונת מתבטאת בתגובות עוריות קשות מאוד ובהן הופעת פריחה, שלפוחיות, קילופים וכיבים על פני כל העור וריריות הגוף. ללא הפסקה מיידית של התרופה ואשפוז התסמונת מסתיימת במות החולה.

במשרד הבריאות הורו לרופאים להקפיד על תחילת מינון נמוך ועליה הדרגתית. בכל המטופלים, מבוגרים וילדים המפתחים פריחה במהלך הטיפול, יש לבצע הערכה מיידית ולהפסיק את הטיפול. בתוך כך נקראים הרופאים להגביר את מודעות המטופלים לסימנים הדורשים פנייה לעזרה רפואית מיידית: הופעת פריחה עורית, אדמומיות בעור, שלפוחיות וקילוף העור, כיבים בפה באף ובאיברי המין, חום, נפיחות בפנים ובבלוטות, דימומים לא צפויים, כאב גרון, או חריגה בתפקודי הכבד וספירת הדם בבדיקות.