תעשיית הקרמים מגלגלת מיליארדים כל שנה, וחלק גדול מהמוצרים מבטיחים שמרכיב החומצה ההיאלורונית יעשה פלאים לעור ויחליק קמטים. 

אלא שכעת מדענים בארה"ב מצאו שעל אף ההבטחה שהחומצה סופחת אליה נוזלים פי מאות ממשקלה, האמת רחוקה מאוד ובעצם לא סביר שתוביל לשיפור משמעותי של הקמטים.

חומצה היאלורונית היא מרכיב המצוי ברקמות הגוף שלנו. בשנת 1934 טענו שני חוקרים באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק כי החומצה שומרת בין היתר גם על נפח העור והלחות שלו. 

במשך השנים שימשה החומצה לטיפול בבעיות מפרקים, בניתוחי עיניים ולטיפול בפצעים, ובשנת 1996 הוחל השימוש בחומר לטיפול בקמטים. בעבר הופקה החומצה מכרבולת של תרנגולות, אך בשנים האחרונות היא מיוצרת על ידי חיידקים בשיטות מתקדמות. 

החומצה ההיאלורונית שימשה תחילה כחומר מילוי בהזרקה לפנים, אולם עד מהרה חברות קוסמטיקה החלו לשלב את החומר גם בקרמים, בטענה שגם בתצורה הזו הוא יסייע לטשטוש קמטים, בהיותו סופח נוזלים לכאורה עד פי 1,000 ממשקלו.

אלא שכעת צוות חוקרים מאוניברסיטת ריברסייד בקליפורניה טוען שהיתרונות ששויכו לחומצה היו מוגזמים: החוקרים סקוט בורצ'רס ומייקל פוררינג מדדו את תכונות קשירות מולקולות של חומצה היאלורונית ומים בתמיסה של 1 גרם חומצה היאלורונית ל־1,000 גרם מים. לאחר מכן הם השוו את התוצאות לשינויים תרמיים המתרחשים בתוך מים טהורים במהלך אותן בדיקות. 

הממצאים הראו שכמעט אי אפשר להבחין בהבדל כלשהו שמוכיח שהחומצה ההיאלורונית אכן סופחת כמות משמעותית של נוזלים. "לא מצאנו הוכחה ליכולת מיוחדת של חומצה היאלורונית לספוח מים ברמה גבוהה" ציינו החוקרים. "הטענות בעבר שהחומצה סופגת נוזלים פי 30, 40 או 1,000 ממשקלה היו שגויות, ונבעו ככל הנראה מחוסר הבנה של תכונות חומרים בעולם הפיזיקה". 

"מאגרי חומצה היאלורונית בגוף אומנם מידלדלים עם השנים", מסביר פרופ' יוסי חייק, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ומנהל מערך הפלסטיקה והכוויות בשיבא, "אבל זה לא אומר שאם מוסיפים אותה לקרמים היא אכן תוביל לספיחת נוזלים פי 1,000 או פי 30 מכפי שנמצא במקום". 

"כל רופא עור רציני יודע שהעור שלנו כמעט בלתי חדיר לשום דבר, אלא אם פוצעים אותו או מבצעים פעולת לייזר או חתכים במחטים זעירות. לכן קשה לקבוע עד כמה חומצה היאלורונית תספח נוזלים במריחה על העור. מה שבטוח, קרם שמכיל חומצה היאלורונית הוא לא תרופת פלא, ולמעשה לא תרופה".