מתוך הבנה כי ניתן להעלים את הווירוס מן העולם, ובמטרה לעודד התחסנות וביצוע בדיקות סקר שביכולתם להציל חיים, הושק הקמפיין שבו לוקחות חלק רופאות בכירות, משפיעניות ומחלימות מסרטן צוואר הרחם. הקמפיין מדגיש את חשיבותה של רפואה מונעת, בדיקות סקר, גילוי מוקדם והתחסנות כנגד וירוס הפפילומה האנושי (HPV) - אשר למרות היותו נפוץ מאד עם למעלה מ-80% מהאוכלוסייה בישראל שחשופה לו ועלול לגרום להתפתחות והיווצרות תאים סרטניים בצוואר הרחם, ישנה מעט מודעות אליו בקרב האוכלוסייה.

וירוס הפפילומה האנושי, הוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם ולסוגי סרטן נוספים, ופוגע בנשים ובגברים כאחד. 4 מתוך 5 ישראלים ידבקו בפפילומה במהלך חייהם. לא רק נשים הן ברות סיכון אלא גם גברים. בעוד נשים יכולות לחלות בסרטן צוואר הרחם, הווירוס יכול לגרום לסרטן האנוס ולסרטן הפה והלוע בקרב גברים. בנוסף, מכיוון ואין בדיקה מהימנה לגברים – הם מהווים גורם הדבקה משמעותי, דבר אשר שם נשים רבות בסיכון.

בהתאם לנתוני רשם הסרטן הלאומי (2020), מדי שנה מאובחנות 250 נשים בסרטן צוואר הרחם, ועוד כ-1600 נשים מאובחנות בנגעים טרום סרטניים (דרגה 3) בצוואר הרחם. כ-90 נשים נפטרות מדי שנה. כיום קיים חיסון כנגד וירוס הפפילומה. החיסון מצוי בסל הבריאות עד גיל 18 וניתן כחלק מחיסוני השגרה. עד לאחרונה, המדינה אפשרה מתן החיסון עד גיל 26 במסגרת סל הבריאות, מתוך מטרה לחסן את כל מי שלא חוסן בילדותו, אך עם פרסום סל הבריאות לשנת 2024 התבשרנו בצער כי החיסון לא נכנס השנה במסגרת הסל. מדובר בהחלטה דרמטית אשר תשפיע על צעירות וצעירים רבים בישראל.

''עיצוב הוא גם מדיום להעברת מסרים''. מהמרתון בשנקר (צילום: איתמר אריאלי)
''עיצוב הוא גם מדיום להעברת מסרים''. מהמרתון בשנקר (צילום: איתמר אריאלי)


אילן בז'ה ראש המחלקה לעיצוב אופנה, ומיקי קידר ראש המחלקה לעיצוב טקסטיל: "עיצוב הוא הרבה יותר מהמובן הפשוט והקוסמטי שלו, עיצוב הוא מדיום עם פוטנציאל עצום להעברת מסרים, לחיבור ולזהות. אנו גאים לקחת חלק בפרויקט המשותף עם עמותת "הבית של בר", להפגיש את הסטודנטים שלנו עם מנכ"לית העמותה והמחלימות, לשמוע את סיפוריהן ולהבין את עומק המלחמה שחוו כדי ליצור אופנה שמתכתבת עם הקמפיין, ליצור אופנה שתחולל שינוי בשיח הישראלי ותעזור לעורר את המודעות".

במסגרת הפרויקט קיימו הסטודנטים לעיצוב אופנה וטקסטיל בשנקר שיח עם מייסדת ומנכ"לית העמותה, בר לוי, וכן עם מנהלת תחום סרטן צוואר הרחם בעמותה ומחלימה בעצמה, וניה בן חור פאר. אל וניה ובר הצטרפו נשים נוספות אותן מלווה העמותה – מחלימות, מטופלות ובני משפחותיהם של נשים ישראליות שהתמודדו או נפטרו מסרטן צוואר הרחם. הסטודנטים עיצבו חולצות T-SHIRTS בהשראת סיפורן האישי של המטופלות, והדגמים שנבחרו זיכו את יוצרם במלגות כספיות מטעם עמותת "הבית של בר".

סיון קליין בקמפיין להעלאת המודעות לווירוס הפפילומה (צילום: פיני סילוק)
סיון קליין בקמפיין להעלאת המודעות לווירוס הפפילומה (צילום: פיני סילוק)

בהפקת האופנה משתתפות נשים מובילות מתחום התקשורת, רופאות בכירות במערכת הבריאות הישראלית וכן משפיעניות ומחלימות מסרטן גינקולוגי. בין המשתתפות: גלית גוטמן, סיוון קליין, מירב מילר, טל מן, פרופ' תמר ספרא וד"ר רונית אלמוג מבית החולים איכילוב, ד"ר שירה פלדר מבית החולים שיבא, רופאת העור ד"ר אנה אשכול, האמנית והאוצרת נורית טל טנא, יסמין רוסו, שרון ורך, וגיל בנדלק תושבת הצפון, שעוברת כעת טיפולים כנגד סרטן צוואר הרחם, תוך שהיא מפונה מביתה בצל מלחמת חרבות ברזל. את צילום הקמפיין הוביל האומן והצלם פיני סילוק. 

עמותת “הבית של בר – למען נשים עם סרטן גינקולוגי” הוקמה בשנת 2022 ומהווה בית לכל מי שמתמודדת והתמודדה עם סרטנים גינקולוגיים – סרטן צוואר הרחם, סרטן רירית הרחם, סרטן השחלה, סרטן העריה וסרטן הלדן. העמותה פועלת במגוון מישורים לקידום בריאות האישה, אם באמצעות העלאת הנושא לסדר היום מול הכנסת ומול הממשלה לשיפור חווית הטיפול, ואם באמצעות הנגשת מידע לציבור הרחב לשם מניעה וגילוי מוקדם.

מרב מילר בקמפיין להעלאת המודעות לווירוס הפפילומה (צילום: פיני סילוק)
מרב מילר בקמפיין להעלאת המודעות לווירוס הפפילומה (צילום: פיני סילוק)