עדות מחקרית חדשה ליתרונות שבסביבה ירוקה: חוקרות מאוניברסיטת תל אביב מצאו שסביבה רוויה בצמחייה מעלה את סיכויי ההישרדות של חולי לב שעברו ניתוח מעקפים, בהשוואה לאלה שגרו בסביבה נטולת ירק. הממצאים פורסמו בגיליון החדש של כתב העת המדעי "Epidemiology".

המחקר נערך על ידי הדוקטורנטית מאיה שדה, בהנחיית פרופ' רחלי דנקנר מבית הספר לבריאות הציבור ופרופ' אלכסנדרה צ'ודנובסקי מבית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, והפרופ' מייקל בראוור מאוניברסיטת בריטיש קולומביה שבוונקובר. המחקר התבסס על מאגר נתונים שכלל 3,128 חולי לב, שעברו ניתוח מעקפים בשבעה מרכזים רפואיים בישראל בין השנים 2004־2007.

החוקרות בדקו במדויק את כמות הירוק ברדיוס של עד 300 מטר סביב כתובתו של כל אחד מהחולים, והציבו נתון זה מול מועדי הפטירה או השרידות של החולים, לאורך 14 שנה ממועד הניתוח. התוצאות העלו כי במהלך 12 השנים שלאחר הניתוח, הסיכון לתמותה של מי שחי בסביבה ירוקה מאוד היה נמוך בממוצע ב־7% לעומת מי שחי בסביבה נטולת ירוק. עוד נמצא כי הקשר המיטיב מובהק יותר בקרב נשים, שהיו 23% מהמדגם, והיו מבוגרות יותר בעת הניתוח (בנות 69.5 בממוצע) בהשוואה לגברים (63.8 שנים).

"יש כמה סיבות לכך שמגורים בסביבה ירוקה קשורים להישרדות טובה יותר", סיכמו החוקרות, "אנשים נושמים אוויר נקי יותר ועוסקים יותר בפעילות גופנית, האווירה רגועה ואיכות החיים טובה יותר. ייתכן שממצאי המחקר רלוונטיים במיוחד בתקופה הנוכחית בישראל: הם מרמזים כי חשיפה לסביבה ירוקה עשויה להיות גורם מסייע להחלמה מטראומה".