מאות אלפי ישראלים לוקים במחלת הסוכרת, שאחד מסיבוכיה השכיחים הוא כף רגל סוכרתית - מצב שבו קיימת פגיעה בזרימת הדם לכף הרגל. הנחיות חדשות נועדו לאתר את הבעיה אצל החולים, כדי שיתאפשר טיפול מהיר שימנע את הקטיעה. מחקרים מצביעים על כך שעד 30% מהחולים יפתחו כיב בגפה התחתונה, מצב הגורם לסבל רב ועלול להוביל לקטיעת הגפה. על פי הנתונים האחרונים, ישראל היא המדינה המובילה ב־OECD בקטיעות גפיים אצל חולי סוכרת, ועל פי ההערכות, מאות ישראלים נאלצים לעבור קטיעה בשל המצב הזה מדי שנה.
מסמך חדש שהפיצה ההסתדרות הרפואית בישראל לרופאים נועד לאבחן במהירות כף רגל סוכרתית, ולהגדיר את מהלך הטיפול מההגעה לבית החולים ועד השחרור.

על פי ההנחיות החדשות, כל חולה סוכרת שייכנס לחדר המיון כשהוא מתלונן על פצע בכף הרגל, יעבור בדיקה של כפות הרגליים ובדיקת דפקים בעורקים, שמעידים על איכות זרימת הדם. מטופל כזה שיאובחן כסובל מכף רגל סוכרתית יעבור בדיקות דם, צילום של כף הרגל והקרסול, בדיקת אורתופד ובדיקות נוספות.

אם יאושפז החולה, יבוצע תיעוד יומיומי של מצב כף הרגל. מאחר שמרבית המטופלים שמאושפזים בשל כף רגל סוכרתית נזקקים להתערבות כירורגית, יבוצעו הפרוצדורות שנועדו לעכב את התפשטות הכיב או הזיהום מוקדם ככל האפשר. לאחר השחרור יעבור המטופל הדרכה כיצד לטפל בפצע, ויזומן להמשך מעקב במרפאת הסוכרת ואצל כירורג כלי דם.

"לאור שיעור קטיעות הגפיים הגבוה בישראל אצל חולי סוכרת נעשים מאמצים רבים למניעת הסיבוך", מסבירה הפרופ׳ אביבית כהן, יו״ר החברה הישראלית לרגל סוכרתית וריפוי פצעים ומומחית לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי הדסה, שעמדה בראש צוות כתיבת ההנחיות החדשות. עוד הוסיפה כי "חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לפתח כיב בשל הפגיעה בתחושה ובאספקת הדם. לפיכך, אנחנו ממליצים לפנות רק לאנשי מקצוע מנוסים ומיומנים לטיפול בכף הרגל, כולל התאמת ההנעלה, הסרת נגעים וטיפול בציפורניים. חשוב מאוד שהחולים יבדקו יומיום את כפות הרגליים שלהם לאיתור פצעים, סדקים, סימני לחץ, יבלות או כל ממצא חריג אחר, ויתייעצו עם איש צוות רפואי לגבי כל ממצא חריג".