תקווה למיליוני משותקים ברחבי העולם: המרכז הרפואי מאיו קליניק מדווח כי מצבו של כריס באר, משותק שעבר טיפול פורץ דרך בהשתלת תאי גזע, משתפר, וחמש שנים אחרי הניתוח הוא הולך ומניע את כל גפיו בכוחות עצמו. הממצאים פורסמו השבוע בכתב העת "Nature Communications".

חשש לגרימת מוות: אזהרה חמורה מפני שימוש בתוספי התזונה הללו
במותו הציל חיים: מרתון השתלות איברים מתרומת משפחתו של רס"ן סיון ויל

הטרגדיה של באר התרחשה לפני כשבע שנים: הוא הפך משותק מהצוואר ומטה בתאונת גלישה קשה. זמן קצר לאחר הפגיעה ביקש מאשתו דבי לשים קץ לחייו. "אמרתי לו שאסכים לכל בקשה שלו, אך שייתן לנו קצת זמן", סיפרה אשתו.

זמן קצר אחר כך, הוזמן כריס להשתתף בניסוי שבו מושתלים תאי גזע אל תוך עמוד השדרה. תאי גזע הם תאים ראשוניים בעלי פוטנציאל להפוך לכל תא ותא בגוף. תאי הגזע מוזרקים לחוט השדרה ומשלימים את האזור הקרוע. במהלך ההחלמה והשיקום נבנה מחדש חוט השדרה ומצליח להחזיר את העברת האותות החשמליים מהמוח אל השרירים.

הניסוי של מאיו קליניק כלל עשרה משותקים, כריס באר היה הראשון שבהם. הרופאים אספו תאי גזע מגופו, גידלו אותם במעבדה לכמות של 100 מיליון תאים שהוזרקו לעמוד השדרה המותני שלו. יותר מחמש שנים אחרי, מדווחים רופאיו כי הוא הפך מאדם סיעודי המשותק בכל גופו פרט לראשו – לאדם מתפקד עצמאי שמצליח ללכת ולהניע את גפיו.

על פי תוצאות הניסוי, שבעה מתוך עשרה מטופלים שעברו את הטיפול פורץ הדרך החלו להניע שרירים שבהם היו משותקים, ואף הצליחו לחוש בסוגי מגע שונים, גם קלים. לשלושה מטופלים במחקר לא הייתה תגובה לטיפול בתאי גזע והם לא השתפרו, אך מצבם גם לא החמיר.

"מדובר בפריצת דרך משמעותית בעולם הרפואה", אומר ד"ר ליאור אונגר, סגן מנהל המחלקה הנוירוכירורגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר, "תאי גזע הם בעלי פוטנציאל להפוך לסוגי תאים שונים, ואת העובדה הזו ניצלו הרופאים כדי לנסות לרפא תאי עצב פגועים בחוט השדרה. מדובר בממצאים ראשוניים שידרשו עוד שנים של מחקר עד שנדע אם ניתן לרפא אנשים הסובלים משיתוק. אולם הטיפול בהחלט מבשר את הכיוון שאליו הולך עולם הרפואה בשימוש בתאי גזע, וביכולתם הייחודית להתמיין לכל תא בגוף".