התפרצות אבעבועות הקוף: המרכז לבקרת מחלות האמריקני עוקב בדאגה אחר זן חדש וקטלני של הנגיף שמתפשט ברפובליקה של קונגו, וכינה אותו "איום גלובלי", באם הזן החדש יעזוב את אפריקה ויתפשט ברחבי העולם.

Bad Romance: חודש המודעות למחלה השקטה של ליידי גאגא
"שנה המתנה לפסיכיאטר ופסיכולוג": המחסור החמור בתחום בריאות הנפש נמשך

העלייה במקרי ההדבקה היא של משפחה אחת של הנגיף שהתפשטה באפריקה: זן Clade I שגורם למחלה קשה וקטלנית, וזן Clade II שגרם להתפרצות העולמית לפני כשנתיים. מאז שנת 2023 קונגו דיווחה על מספר "חסר תקדים" של הדבקות בזן האלים Clade I שכבר החל להתפשט לעבר מדינות נוספות באפריקה. עם זאת לא דווח על מקרים נוספים מחוץ ליבשת.

מקרי ההדבקה במבוגרים נגרמים בעיקר בעקבות יחסי מין של גברים עם גברים. חלק ממקרי ההדבקה של נשים נגרמו בעקבות מגע מיני של הנשים עם גברים שקיימו יחסי מין עם גברים ונדבקו בעצמם בנגיף. מקרי ההדבקה אצל ילדים נגרמים ברובם על ידי מגע עם בעלי חיים או בני אדם נגועים.

בינתיים מדווחת התפרצות חדשה של נגיף אבעבועות הקוף המקורי ברחבי העולם, וגם בישראל: בחודש ינואר 2024 דווחו למשרד הבריאות 14 חולים בנגיף, בחודש פברואר דווח על שבעה חולים ובחודש מרץ על שלושה חולים. 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו עוקבים כל העת אחר התחלואה באבעבועות הקוף וממליצים לאוכלוסיון בסיכון לתחלואה בנגיף ובכללן גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, בפרט כשקיים קשר מיני מזדמן, לקבל שתי מנות חיסון במרווח של חודש ביניהן. ניתן להתחסן נגד אבעבועות הקוף בקופות החולים".

המחלה זוהתה לראשונה בקופי מעבדה (צילום: אינגאימג)
המחלה זוהתה לראשונה בקופי מעבדה (צילום: אינגאימג)

אבעבועות הקוף נקראת כך משום שזוהתה לראשונה בקופי מעבדה בשנת 1958. היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית. המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע 5 ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. הסימפטומים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.

לאחר יום עד שלושה ימים מעליית החום מופיעה פריחה שמתחילה להתפשט מהפנים מטה לכל הגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים בצורות שונות הדומים לנגעי אבעבועות הרוח.

תסמיני אבעבועות הקוף (צילום: אינגאימג')
תסמיני אבעבועות הקוף (צילום: אינגאימג')

הנגיף עלול להדביק באמצעות נשיכה או שריטה של חיה נגועה, אכילת בשר נגוע, או במגע ישיר עם אדם חולה, מצעים עליו היה או בגדים שהיו במגע עם אדם חולה.  הנגיף חודר לגוף דרך העור, מערכת הנשימה, העיניים, האף או הפה. הדבקה בין בני אדם מתרחשת בעיקר דרך רסיסי רוק ממרחק קרוב. הנגיף עלול לעבור גם באמצעות העברת כמות גדולה יחסית של דם, ומקרים כאלה תועדו בהעברה בין אם לעוברה באמצעות השליה.  בישראל מרבית מקרי ההדבקה התרחשו בעת יחסי מין בין גברים המוסקסואלים או ביסקסואליים.