הנכד שלי בן 6.5. מגיל 3 היו לו טיקים בעיניים, מין מצמוצים. לקחו אותו לנוירולוגית, והיא אמרה שנמשיך לעקוב. עבר זמן, וזה בא והולך, אך בזמן האחרון התדירות גבוהה יותר, ולעיניים נוספו טיקים של האף וכחכוח בגרון. כולם דואגים ולא יודעים מה לעשות, אם יש טיפול או אין טיפול ומה עושים. מדובר בילד מאוד רגיש ושקט. מה כדאי לעשות?

“אני מניח שנכנסתם לאינטרנט ואתם חוששים מטורט. זו מחלה שיש בה הרבה מאוד טיקים מסוגים שונים, גם בעיניים, גם בפה, גם ווקאליים. אך לא כל טיקים כאלה הם טורט. כדאי שהנכד שלך ייבדק בידי נוירולוג של ילדים. להרבה ילדים בזמן מתח יש תגובות כאלה  וטיקים משתנים שמתחילים בעיניים ועוברים לצוואר או לידיים. הרבה פעמים בגילים האלה זה חולף כמו שזה בא.

קשה מאוד לדעת ולהעריך בלי לראות את התדירות והעוצמה של זה. אם זה לעתים נדירות, לא הייתי עושה הרבה ומחכה, אך נותן לו טיפול תומך כמו טיפול באמנויות או מישהי שתדבר איתו ותשחק איתו. ללא כל קשר, הייתי קובע תור לעוד כמה חודשים אצל נוירולוג של ילדים, שיתרשם גם הוא. אם לא מוכרחים להתחיל בטיפול, עוד לא הייתי עושה זאת. צריך לאבחן איזה סוג טיק זה, והאם כמה טיקים מופיעים יחד או שהטיק מתחלף באחר. כדאי להרגיע את הילד בתמיכה, בחום ובאהבה”.

אני אב לילדה מתבגרת בת 16, ובמשך שנה וחצי יש לה תופעה של רעד בידיים. בסך הכל היא ילדה בריאה, לא נוטלת כדורים, וזה מציק לה ומפריע לה מאוד. היינו אצל רופא, ואמרו לה שהיא צריכה להירגע, או המליצו לקחת כדורים שיש להם תופעות לוואי. אנחנו די מבואסים יחד איתה.

“יש סוגים שונים של רעד. הרעד שאתה מתאר הוא לא רעד של פרקינסון, וקוראים לו רעד ראשוני. רעד כזה יכול להיות או מסיבות מטבוליות ואז צריך ללכת לנוירולוג, או בגלל מתח. אני לא מכיר את הילדה, אך ילדים שלוקחים כל מיני חומרים ללא ידיעת ההורים, זה גם יכול לגרום לרעד. אם רואים עיניים אדומות או התנהגויות מוזרות, צריך לחשוב על אפשרויות.

היום אנחנו רואים תופעות כאלה גם בקרב ילדים ממשפחות טובות. אם מדובר ברעד ראשוני, אפשר לטפל בו בעזרת כדור במינון קטן שמוריד את לחץ הדם. אין מה לפחד לתת אותו, כי לפעמים נותנים אותו כטיפול מונע במיגרנות. זה ישפיע על מערכת העצבים, אך לא על עצבנות. אם יהיו תופעות לוואי כמו סחרחורת, מפסיקים את הכדור. אך אם נותנים את הכדור לתקופה ממושכת, לא מפסיקים אותו בבת אחת”.

בעלי בן 40, והוא נוהג לתלוש שערות מהזקן בלי שהוא מרגיש. זה לא אסתטי, והוא משאיר לכלוך מסביב לטריטוריה שלו, כאילו בחוסר מודעות. כיצד ניתן למגר את התופעה? זה יוצר סוג של קילוף בעור, נהיו לו חורים בזקן בגלל זה.

"זו טריכוטילומניה. בעלך נכנס למתח ותולש שערה ועוד שערה באופן לא מודע. זו תגובה כפייתית והיא מעידה על סוג של סטרס. אפשר לקבל תרופות ממשפחת ה־SSRI שיכולות לעזור. אם תתעלמי לגמרי, ואם תהיה לבעלך סביבה יותר שקטה, סביר להניח שהוא יעשה את זה פחות. תלישת השערות מורידה את סף המתח שלו. אני מציע לשבת איתו, את מחליטה שאת לא מעירה לו יותר, ואומרת לו שינסה לקחת כדור. יש גם חומרים טבעיים שניתן לקחת".

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש 103FM