הכתבה נכתבה בשיתוף חברת פיזיוגרופ

מתישהו בחיים היוצרות מתהפכות – ההורים שגידלו אותנו, אלה שבתור ילדים ראינו ככל-יכולים, מזדקנים לנו מול העיניים. הם נאבקים כדי לבצע את הפעולות היומיומיות הכי פשוטות, ואפילו הליכה קצרה למקרר, יכולה להפוך לקשה ומייסרת. הכאבים, החולשה והפסיביות יוצרים מעגל אכזרי של חוסר מעש וחוסר אונים, שמובילים להתדרדרות במצבם. 

ומה איתנו, הילדים? אנחנו שואלים את עצמנו: אולי צריך לבקר יותר? אולי אנחנו לא עושים מספיק? מה כבר אפשר לעשות כשרואים את אמא או אבא מזדקנים לנו מול העיניים?

החדשות הטובות הן שזה בידיים שלנו. מסתבר שיש דבר אחד פשוט שאנחנו יכולים לעשות כדי לעצור את ההתדרדרות ולשפר את איכות החיים של ההורים שלנו. 

גלגל ההצלה של הורים בגיל השלישי
"עפ"י הנתונים של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה (מדעי הזקנה), למעלה מ- 70% מבני הגיל השלישי אינם עוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע, ובכך חשופים למגוון מחלות וסיכונים", אומרת נועה בן שטרית, פיזיותרפיסטית ומייסדת חברת פיזיוגרופ, המתאימה עבור כל מטופל את הפיזיותרפיסט המדויק ביותר עבורו.  

"ברגע שמתחילה הידרדרות פיזית או נפשית, הנטייה הטבעית של ההורים היא לוותר לעצמם. חוסר המעש רק מחמיר את המצב, במיוחד בתקופת הקורונה בה רוב המבוגרים מבודדים מתמיד. שגרה קבועה של פעילות גופנית יכולה לעצור את ההידרדרות, לשפר את בריאותם ואיכות חייהם של ההורים שלנו". 

כיצד הפעילות הגופנית משפיעה על המצב הבריאותי?
"מטבע הדברים, הפעלת הגוף באופן סדיר מסייעת לשיפור שורה של מדדים בריאותיים. מחקרים מלמדים שפעילות גופנית יכולה לסייע למניעת מחלות לב וסוכרת ולהפחתת גורמי סיכון למחלות נוספות כגון יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם. בנוסף, מחקרים מראים שפעילות גופנית מפחיתה את הסיכוי של ההורה המבוגר לחלות באלצהיימר או לחוות דיכאון, משפרת את מצב הרוח ואף משפרת את איכות השינה שלו. בעשרות מחקרים שבוצעו נמצא גם שפעילות גופנית מפחיתה בכ- 23% בממוצע את שיעור הנפילות של אנשים מבוגרים".

ואם קשה להם לבצע פעילות גופנית בכוחות עצמם?
"במקרים כאלה, טיפולי פיזיותרפיה לגיל השלישי הם בגדר חובה. טיפולים אלו מסייעים גם להתמודד עם כאבים קיימים, מובילים לשיפור כח השרירים, שיפור הסיבולת, תרגול פעילויות היומיום וגם לשיפור מצבו הנפשי והבריאותי של ההורה המבוגר".

מהם היתרונות של טיפולי פיזיותרפיה למבוגרים?
"מאיפה להתחיל? טיפולי פיזיותרפיה לגיל השלישי משפרים את היציבות, הכח והגמישות, מחזקים את תחושת הביטחון העצמי ומחזירים את תחושת העצמאות שנפגעה. הפעלת הגוף מסייעת גם לשיפור זרימת הדם, לשיפור התפקוד הקוגניטיבי ולחיזוק תחושת הערך העצמי".

שיפור יציבות (צילום: חברת פיזיוגרופ)
שיפור יציבות (צילום: חברת פיזיוגרופ)

איך בוחרים פיזיותרפיסט שבאמת יעזור להורה?
"רוב האנשים מחפשים טיפולי פיזיותרפיה להורים באחת משתי דרכים: או שהם פונים לקופת חולים, או שהם מחפשים דרך המלצות. מטופלים רבים מגיעים אלינו אחרי שהם נאלצו לחכות זמן רב לטיפולים בקופת החולים, למרות שחלקם זקוקים למענה מידי. לצערי, גם אחרי שמתחיל הטיפול, רבים מהם מספרים שסימנו עליהם 'וי' ". 

למה הכוונה "סימנו עליהם וי"?
"הם מדווחים על  טיפולים שמסתיימים אחרי 20 דקות, פעמים רבות עם מטופלים אחרים במקביל - מה שמקשה לקבל יחס אישי. בסוף, יעילות הטיפול נפגעת מאוד, וההורים שלנו מתייאשים וחוזרים למעגל הכאב.

בחיפוש אחר פתרון, חלק מהילדים זונחים את קופת החולים, ומחפשים פיזיותרפיסט פרטי להורה שלהם באמצעות המלצות. הבעיה היא שלעיתים רחוקות מצליחים לקבל המלצה מקרוב או חבר על פיזיותרפיסט שבאמת יש לו ניסיון בטיפול בגיל המבוגר, ומתאים בדיוק למה שההורים שלנו צריכים".

ומה לגבי חיפוש מטפלים באינטרנט?
"רוב האנשים מתחילים לחפש בגוגל, נחשפים לאלף ואחד מטפלים – והולכים לאיבוד. כל מטפל משבח את עצמו, זה ברור, אך בבואנו להפקיד את הגוף השברירי של ההורים שלנו בידיים של מישהו אחר, איך אפשר לדעת שלכל ההבטחות יש כיסוי? מי מבטיח לנו שמדובר בפיזיותרפיסט מנוסה ומיומן? שיש לו את ההכשרות והתעודות המתאימות, שיענו על צרכי ההורה? מי מפקח על עבודתו, ומוודא שהוא מבצע אותה על הצד הטוב ביותר לרווחת ההורים שלנו"?

אז מה עושים? איך מוצאים מטפל שאפשר לסמוך עליו?
"זה בדיוק היה הכאב שלי לאורך שנים. כפיזיותרפיסטית בבי"ח בהולנד ובמרכז השיקום בתל השומר, פגשתי יותר מדי אנשים שסבלו זמן רב מכאב או פציעה שלא טופלו כמו שצריך. שאלתי את עצמי: למה כל-כך קשה למצוא את הפיזיותרפיסט המתאים עבורם?  בשוק פרוץ שבו אף אחד לא מסייע למצוא את המטפל המתאים ואף אחד לא מפקח על עבודתו, החלטתי שאני לוקחת על זה אחריות. 

בדיוק לשם כך הקמתי את פיזיוגרופ, החברה היחידה שמתאימה לכל מטופל את הפיזיותרפיסט המדויק עבורו, עם ההכשרות, הניסיון וההתמחות הרלוונטיים. כדי לפקח על כל זה ולהעניק לאנשים וודאות, יצרנו את תו האיכות של פיזיוגרופ". 

מה זה תו האיכות? איך הוא מסייע למציאת המטפל המדויק לצרכי ההורה?
"תו האיכות מבטיח התאמה מדויקת לצרכי המטופל ומעניק וודאות גבוהה לגבי איכות הפיזיותרפיסט. כשאתם מחפשים פיזיותרפיסט להורה המבוגר באתר פיזיוגרופ, אתם מגיעים למאגר מסונן של פיזיותרפיסטים העונים לקריטריונים שהזנתם כגון מיקום גיאוגרפי, סוג הבעיה, הניסיון של המטפל וההכשרות שלו.

כל הפיזיותרפיסטים המופיעים באתר עברו סינון קפדני שלנו. אנחנו מוודאים שיש להם את ההכשרות המתאימות והניסיון המקצועי הרלוונטי. אנחנו גם מוודאים שהם מוסמכים מטעם משרד הבריאות ומבוטחים בביטוח אחריות מקצועית. הסינון שלנו כולל כמובן ראיונות, משובי לקוחות ובדיקות עומק, בסיומם רק הפיזיותרפיסטים הטובים והמתאימים ביותר מקבלים את תו האיכות שלנו. הכל מפוקח ומוצג באתר בשקיפות מלאה: מהכשרות וניסיון תעסוקתי – ועד המלצות אותנטיות של מטופלים שבאמת עברו תחת ידיו של הפיזיותרפיסט. 

חשוב לנו להעניק וודאות ושקט נפשי בכל טיפול, ולהעניק לילדים ביטחון שההורים שלהם בידיים טובות. כדי לוודא שהטיפול מתבצע על הצד הטוב ביותר, הפיזיותרפיסטים נמצאים בבקרה מלאה שלנו. אנחנו מתקשרים למטופלים, מקבלים אינדיקציות מאלפי משובים שהם מילאו – ובוחרים לעבוד רק עם המטפלים שמקבלים בעקביות את המשובים הגבוהים ביותר. אנחנו לוקחים אחריות מלאה על התהליך: במידה שטיפול לא בוצע בצורה משביעת רצון, אנחנו מבצעים בירור עם המטפל ובמידת הצורך מאפשרים למטופל לקבל טיפול נוסף אצל מטפל אחר, ללא עלות". 

מה ההשפעה של טיפול נכון ומדויק על ההורים והילדים שלהם?
"הסינון, הבקרה והפיקוח הקפדני לכל אורך התהליך מובילים להתאמה מלאה ולמחויבות שיא של המטפל כלפי המטופל. אנחנו מאמינים שתמיד ניתן להשיג ״משהו״  ומשלבים את המשפחה בהחלטות. יש לכך השפעה ישירה על ההורה. כך למשל לפני מספר שנים פנו אלינו ילדיה של אישה מבוגרת. בעלה נפטר 8 שנים קודם לכן, היא עברה אירוע מוחי לא פשוט וחיה עם מטפלת צמודה. מאמא וסבתא שהייתה מארחת ומבשלת, היא הפכה לאדם שבקושי תפקד. אפילו הליכה של צעדים בודדים הפכה למשימה קשה, וגם ההליכה בוצעה רק באמצעות הליכון ותמיכה רבה.

המצב המשיך להתדרדר, ובנקודה מסוימת ילדיה החליטו שצריך לעשות מעשה. כשפנו אלינו היה ברור שאמא צריכה פיזיותרפיסט עם ניסיון עשיר והכשרות ספציפיות בשיקום לאחר אירוע מוחי. תוך 3 טיפולים התחלנו לראות שינוי, וזה היה פשוט מרגש. הפיזיותרפיסטית הגיעה אליה הביתה מדי שבוע, והם החלו לעשות תרגילים, לחזק את השרירים ואת שיווי המשקל כדי לאפשר לה לבצע פעולות יומיומיות". 

איזה שינוי התחולל?
"במישור הרגשי, נרקמה מערכת יחסים עם הפיזיותרפיסטית, שראתה עולם שלם מול העיניים. מאדם שותק ופסיבי האם התעוררה לחיים, והחלה לנהל שיחות במסגרתן הבנו שיש בה עדיין תשוקה לבשל. אז הפיזיותרפיסטית והיא הציבו זאת כמטרה, ובזכות תרגול אינטנסיבי של עמידה ושיווי משקל הן הצליחו לעמוד במטבח, לגלגל קציצות ולאפות עוגות ביחד. ילדיה התמוגגו כשהם ראו את התמונות של אימם ואת החיות ששבה לחייה. הם הרגישו כאילו ירדה להם אבן מהלב, שיש מי שדואג לאמא שלהם. 

צריך להבין, זו לא רק הבריאות שמונחת על הכף. זו גם הרווחה הנפשית של ההורים שלנו, והזכות שלהם לאיכות חיים למרות הקשיים. זה מה שאנחנו מנסים להשיג בפיזיוגרופ".

מה המסר שלך לילדי ההורים המבוגרים?
"זקנה היא לא שפעת. זה לא עובר עם הזמן, בדיוק להיפך. אל תחכו שיהיה מאוחר מדי. תתחילו עכשיו! ככל שתחכו יותר, ככל  שהשרירים של ההורים מתנוונים והצלילות פוחתת, יהיה יותר קשה לשפר את מצבם ולאפשר להם לחיות באיכות החיים שמגיעה להם – ולכם".

למציאת הפזיותרפיסט המדויק באתר פיזיוגרופ >> 

הכתבה נכתבה בשיתוף חברת פיזיוגרופ