זה תשעה חודשים, בעיצומה של מגיפת הקורונה, עושים כ־600 רופאות ורופאים בכל רחבי הארץ, מתמחים צעירים, מומחים בכירים ומנהלי מחלקות כאחד, עבודת קודש הרחק מעיני התקשורת ובהתנדבות מלאה. הם עורכים מאות ביקורי בית ומקבלים מטופלים במרפאות פרטיות עבור שורדי שואה הזקוקים לטיפול רפואי נגיש ובחינם.

החשש של רבים מקרב האוכלוסייה המבוגרת לצאת מהבית לקבלת טיפול רפואי בצל הקורונה, לצד ההמתנה הארוכה מדי לעתים בתורים לרפואת מומחים או לייעוץ רפואי, העלו את הצורך במיזם שכזה, צורך שהיה קיים הרבה לפני פרוץ המגיפה.

המיזם, שהתחיל מפוסט בפייסבוק של רופאה שהגתה את הרעיון וזכה להיענות עצומה בקהילה הרפואית, הוא כיום עמותה הנקראת "למענם", או בשמה המלא "למענם - רופאות ורופאים למען שורדי שואה" מבית עמותת "שותפים לחיים" והיא מסתמכת על תרומות ועל עשייה התנדבותית בלבד.

יו"ר ומייסדת העמותה היא ד"ר תמרה קוליץ, שסיימה לאחרונה התמחות ברפואה פנימית והייתה עורכת מיוזמתה ביקורי בית בחינם אצל שורדי שואה שהיו זקוקים לטיפול רפואי, אך בגל הראשון של המגיפה בחודש אפריל העומס עליה, כמו על הרבה רופאים אחרים בתחום, גבר.

בקבוצת פייסבוק היא ביקשה לבדוק אפשרות להחליף אותה באחד הימים בהם היו לה שלושה ביקורי בית, והעלתה רעיון להקים מערך רופאים מתנדבים ייעודי לעניין. "הייתה היענות מטורפת ומופלאה. הייתי מופתעת ונרגשת ממאות תגובות חיוביות שקיבלתי".

ד''ר תמרה קוליץ (צילום: ענבל מרמרי)
ד''ר תמרה קוליץ (צילום: ענבל מרמרי)

בסיוע שותפה של קוליץ למיזם, מוטי זוננפלד מ"קרן דניאלי", הדרך לעמותה הייתה מהירה. הקבוצה הקימה מוקד טלפוני המאויש על ידי רופאים צעירים שתורמים מזמנם שעות תורנות ליד הטלפון בביתם כדי לקלוט פניות של שורדי שואה, ובמקביל יצרה קשר עם מחלקות רווחה מקומיות ועם עמותות סיוע לקשישים ולשורדי שואה כדי לפרסם בקהילה את האפשרות לפנות לרופאים.

ד"ר אורלי ברק־צפריר, רופאה גריאטרית ומנהלת המערך הגריאטרי במרכז הרפואי איכילוב, סיפרה: "על 'למענם' קראתי במקרה בפייסבוק, והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש היא 'איך לא חשבו על זה קודם'. אני זוכרת ביראת כבוד את הפעם הראשונה כסטודנטית לרפואה, כשחולה הפשילה את שרוולה לבדיקת דם וחשפה את המספר שעל זרועה".

"נוכחתי שהמספר אולי נחשף בקלות יחסית אבל הוא רחוק מלחשוף את הסיפור שמאחוריו. רק כשמעמיקים בשיחות ובזיכרונות נחשפים הכאב, הפחד והאובדן שמלווים את חייהם מאז ועד עכשיו. התנדבותי למיזם היא הוקרת תודה לניצולי השואה על סבלם ועמידתם האיתנה".  

לפנייה למוקד "למענם" חייגו 3191*