פריצת דרך במחקר בתחום הפרעת דחק פוסט־טראומטית (PTSD) - שימוש בתוספי תזונה בלתי רעילים עשוי להעניק הגנה מתמשכת לאלה שסובלים מזיכרון טראומטי. כך עולה מנתונים שגילה פרופ' גל ידיד מהפקולטה למדעי החיים ומרכז המוח באוניברסיטת בר־אילן.

החשיפה לחוויה טראומטית עלולה להוביל להפרעת דחק פוסט־טרואמטית – PTSD - הגורמת למוגבלות נפשית ולקשיים מורכבים בקרב אנשים רבים. פרופ' ידיד, ביחד עם צוות המעבדה שלו ושותפים מהעולם, בחן אזור במוח שעד כה לא נחקר בתחום זה. המחקר יוצא בימים אלה לשלב הקליני לאחר שהוכח בתנאי מעבדה. 

פרופ' ידיד הוא נוירו־פסיכו־ביולוג מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר־אילן. הוא ביקש לבדוק מדוע אנשים מסוימים פגיעים ל־PTSD יותר מאחרים שנחשפו לאותו אירוע טראומטי. 

ידיד החליט לבחון את סליל הדנ"א, ובאופן ספציפי יותר את המודיפיקציות האפיגנטיות (השינויים התורשתיים) ה"כתובות" עליו. מודיפיקציות אפיגנטיות הן סימנים כימיים הנמצאים על גנים ומתכנתים את פעילותם. הסימנים האלה נכתבים על הדנ"א בזמן ההתפתחות העוברית ומכוונים את תפקוד הגנים באיברים השונים. 

קבוצת החוקרים מבר־אילן בהובלת ידיד בחנה את השאלה הזאת בעזרת חיות מודל עם PTSD (חולדות שעברו טראומה באמצעות חשיפה לריח של חתול), וכך גילו את הדרך החדשה לטיפול ב־PTSD, העשויה להועיל לבני אדם. בבסיס השיטה נמצאת היכולת שהתגלתה המשפיעה על מתילציה: תהליך כימי נפוץ בתאי אורגניזמים שממלא תפקיד מרכזי באפי־גנטיקה – השינויים התורשתיים בתפקוד הגנים.

פרופ' ידיד: "נכון להיום אין טיפול המספק הקלה ארוכת זמן לסובלים מההפרעה, ואת זה יצאנו לפתור. הבסיס המחקרי שהוביל אותנו הוא שהסביבה מאוד משפיעה על ההתנהגות שלנו, ובמיוחד משפיעה על התגובה לטראומה. באמצעות מחקר של אזור מסוים במוח שעד כה לא נחקר, הצלחנו 'למחוק' את הזיכרון הטראומתי באמצעות שימוש בתוספי מזון. מדובר בטיפול שיינתן פעמיים בלבד ויותאם אישית מבחינה אפי־גנטית. PTSD כידוע מביא למוגבלות נפשית בקרב אנשים פגיעים, ולכן זו פריצת דרך משמעותית".