גירויים שונים ותופעות חושיות שרובנו לא שמים אליהם לב או מרגישים אותם אך ללא הפרעה בשגרת החיים, עבור אנשים על הרצף האוטיסטי עשויות להיות משמעויות ביותר עד כדי הפרעה ויציאה מאיזון. יום המודעות הבינ"ל לאוטיזם יחול ב-2 לאפריל וזה עיתוי מצוין לנסות "לצאת מהקופסא" שלנו ולהבין מה בעצם עובר על אותם אנשים כשהם פוגשים בגירוי זה או אחר ומהי אותה "חוויה חושית מיוחדת" שהם חשים.

האם קרה לכם שזמזום הניאון בתקרה הטריף את דעתכם? או נכנסתם לחרדה עקב שינוי התפריט בארוחת הצהריים? יש להניח שלא... אבל עבור אנשים על הרצף סיטואציות אלו יכולות להיות קשות ואף לשבש את מסלול יומם.

מערכת החושים שלנו חשופה לגירויים סביבתיים אינסופיים ותפקידה לתת לנו מידע חיוני על הסביבה בה אנו חיים ומתפקדים. באופן נורמטיבי אנו נעזרים במסרים החושיים הנחוצים לנו ומסננים אותם באופן יעיל, כך שנוכל לתפקד בצורה מיטבית בשגרת היום יום שלנו.

הידעתם כי אנשים אוטיסטים רבים רואים, שומעים, מריחים וטועמים באופן שונה מהרגיל?

מדיווחים של אנשים על הרצף האוטיסטי, למדנו כי פעמים רבות הם חווים את העולם החושי באופן שונה מאיתנו, כך שהם חיים עם רגישויות גבוהות וייחודיות לגירויי הסביבה שמפריעות להם בתפקוד היומיומי. 

רגישות זו יכולה להתעורר עקב פרטים קטנים ושוליים עבורנו, כמו שמיעת זמזום מנורת הניאון בחדר באופן חזק ועוצמתי, כזה שאדם רגיל כלל לא שם לב אליו. לילד אוטיסט יכולה להיות רגישות בלתי נסבלת לבושם של המורה או בושם חדש שהחליפה. במקרים אחרים הוא אינו מסוגל להתמודד עם שינוי סדר הכיסאות בכיתה, מה שעלול להציף חרדה בלתי נשלטת אצלו. אותה חרדה יכולה להתעורר גם עקב טעם של ממרח חדש ושונה בכריך שאמא הכינה לארוחת עשר. יש ילדים אוטיסטים הרגישים מאד לגירויים חזותיים כמו צבעים ויכולים להגיב בעוצמתיות לצבע מסוים בסביבתם, כמו למשל קושי להסתגל לצבע החולצה של המטפלת בגן. 

חווית העיבוד החושי של אוטיסט יכולה להיות עוצמתית ובלתי צפויה, ולהתבטא בהתנהגות הנראית לנו מוזרה ולא מובנת. הקושי להתמודד עם ההצפה החושית, והחרדה כתוצאה מכך, יכולים להתבטא בהסתגרות, עצבנות, התפרצויות זעם, אטימת אוזניים או עיניים והתנהגויות דומות שלצופה מן הצד נראות מוזרות ולא מובנות. הקושי גדל שבעתיים, כאשר מדובר בילד שאינו מדבר ואינו יכול לבטא במילים מה מטריד אותו ומפריע לו. 

אחד האתגרים של בני המשפחה והמטפלים, הוא להבין לנתח ולפרש את החוויה החושית של הילד האוטיסט כאשר הוא מפגין התנהגות מוזרה או מאתגרת. כאשר לומדים להבין את הרגישויות הייחודיות לו ומסייעים לו בהתאמת הסביבה, בהפחתת הגירויים המאתגרים, בהכנה שלו מראש לשינויים בשגרת היום יום, אנו יוצרים לו סביבה קבועה ובטוחה, תחושת רווחה ורוגע המאפשרות לו השתתפות ותפקוד מסתגל ככל הניתן בשגרת חייו. 

אותו דבר גם כלפי בוגרים. אם רק נדע להבין ולקבל את הקושי הזה, נוכל לסייע להם להיטמע במקומות עבודה למשל – לארגן להם סביבה עם אור מותאם, חדר שקט או לאפשר להם להיות עם אוזניות בזמן העבודה. מדובר בצעדים מאד קלים עבורנו ועבורם – זה עולם ומלואו ומה שיעשה את ההבדל בין שונות וחריגות לבין היכולת לעבוד, להיפגש עם חברים שאינם על הרצף, לנהל זוגיות ועוד.

הכותבת היא מרפאה בעיסוק MSc. OT, רכזת מקצועות הבריאות ב"צהר הלב" - רשת ארצית למסגרות חינוך מיוחד, שמטרתה לתת מענה מקצועי ורגשי לילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים.