במאי 2016 התפרסם מחקר ארוך שנים שעסק בדיאטות ובאפקטיביות של ירידה במשקל. המחקר, שפורסם בניו יורק טיימס, עקב אחרי 14 משתתפים בתכנית הריאליטי האמריקנית בעלת השם חסר הרגישות "The Biggest Loser". לפי המחקר, כל אחד מהמשתתפים הצליח להשיל קילוגרמים רבים ממשקלו – בין 20 ל-90 קילוגרמים. אולם בשנים שלאחר מכן הם עלו בחזרה במשקל – וחזרו ברובם הגדול למשקל הגוף שלפני ההצטרפות לתכנית. חלקם אפילו הגיעו למשקל גוף גדול יותר מהמשקל ההתחלתי שלהם!

כל אחד מהמשתתפים הצליח להשיל קילוגרמים רבים ממשקלו, אולם בשנים שלאחר מכן הם עלו בחזרה במשקל (צילום: FREEPIK)
כל אחד מהמשתתפים הצליח להשיל קילוגרמים רבים ממשקלו, אולם בשנים שלאחר מכן הם עלו בחזרה במשקל (צילום: FREEPIK)

הסיבות לכישלון של תכניות דיאטה רבות נתונות לדיון מדעי – אבל מבחן התוצאה לא משקר. נתונים סטטיסטיים מראים כי מרבית האנשים מסוגלים להוריד בין 5 ל-10 אחוזים ממשקלם בחצי השנה הראשונה של הדיאטה – אך עד שני שליש מהאנשים יעלו במשקל יותר מאשר הם הורידו בתוך ארבע או חמש שנים. כלומר, בטווח הבינוני הם יעקפו את המשקל ההתחלתי שלהם – למרות ההשתתפות בתכנית הדיאטה.

חוקרים אומרים כי הסיבה המרכזית לכישלון זה היא העובדה שרוב תכניות הדיאטה מתמודדות עם התסמינים של העלייה במשקל – ולא עם הגורמים לה. במילים אחרות, רוב הדיאטות מנסות להיפטר מהקילוגרמים העודפים – אך מתעלמות מהסיבה שהובילה לעלייה במשקל מלכתחילה.

בנוסף, ניתן להצביע על פגמים מהותיים ברוב שיטות הדיאטה הטרנדיות – מסוג אתגרי התזונה והאכילה. דיאטות אופנתיות אלו מתמקדות כמעט תמיד במגבלות מחמירות על אופן התזונה: להיפטר לחלוטין מפחמימות או לשתות אך ורק לימונדה (כן, זו דיאטה אמיתית במסגרתה מותר לשתות רק לימונדה עם פלפל חריף).

הבעיה של שיטות אלו היא שהן לא ברות קיימא לאורך זמן – והן טומנות בחובן אתגר שמרבית האנשים לא מסוגלים לעמוד בו. כך למשל, דיאטת קיטו (תזונה קיטוגנית) מקושרת במחקר המדעי לתסמינים שליליים כמו רעב, תשישות, מצב רוח ירוד, עצבנות, עצירות, כאבי ראש ופגיעה ביכולת הקוגניטיבית. התסמינים הללו יופיעו לרוב בתוך ימים או שבועות מתחילת הדיאטה – ויקשו מאוד על היכולת להתמיד בה לאורך זמן.

דיאטת קיטו- מקושרת במחקר המדעי לתסמינים שליליים כמו רעב, תשישות, מצב רוח ירוד, עצבנות וכאבי ראש  (צילום: FREEPIK)
דיאטת קיטו- מקושרת במחקר המדעי לתסמינים שליליים כמו רעב, תשישות, מצב רוח ירוד, עצבנות וכאבי ראש (צילום: FREEPIK)

לעומת זאת, שיטות גמילה מסוימות נהנות מסיכויי הצלחה גבוהים יותר. למשל, גמילה מסוכר ופחמימות במכון אברהמסון מחזיקה בשיעור הצלחה של מעל 90 אחוזים. הסיבה המרכזית לכך היא ההבדל בגישה: בניגוד לתכניות דיאטה שמתמקדות בטיפול בתסמינים, שיטות גמילה מתמודדות עם הגורם המרכזי להשמנת יתר – הדחף לצרוך פחמימות ממכרות.

כל אותן פחמימות שאנו פוגשים במזון מהיר, בממתקים ובמוצרי מזון לא בריאים אחרים הם האויב שגורם לנו לעלות במשקל שוב ושוב – גם אחרי שירדנו במשקל. השיטה של מכון אברהמסון מאפשרת להיגמל מהדחף עצמו – ובכך מאפשרת ירידה במשקל לטווח הארוך.

בנוסף, במכון אברהמסון מפעילים מעטפת נרחבת שמלווה כל מטופל בדרך להצלחה. מעטפת טיפול זו פותחה לאורך 38 שנות פעילות המכון ושוכללה לאורך זמן על מנת להעניק טיפול מותאם אישית. בין היתר, מכון אברהמסון מציע פגישות ייעוץ טלפונית עם מאמן אישי ותזונאית וכן סדנאות העשרה עם שף שכלולות בשירות כחלק בלתי נפרד מהתוכנית .

המטרה המרכזית של מעטפת זו היא להעניק למטופל את הכלים להתמיד בירידה במשקל ולאורך זמן– וכן לבנות תפריט בר קיימא שאינו כולל פחמימות ממכרות וסוכרים. לאורך כל תקופת הטיפול, צוות המכון והיועצים המקצועיים מלווים את המטופל כדי לעקוב אחר השינויים בתפריט ולוודא שתהליך הירידה במשקל מתנהל בצורה מאוזנת ותקינה.

מדובר באחד ההבדלים המרכזיים בין שיטת אברהמסון לבין כל אותם אתגרים טרנדיים שנפוצים ברשת– במסגרתם "כל איש לעצמו". מעטפת ליווי מקצועית שמורכבת ממומחים ומאנשי מקצוע היא הדרך לוודא שהמטופל דובק בתפריט בריא ומאוזן הכולל את כל אבות המזון, ומתמיד בירידה במשקל ומסגל אורח חיים בריא.

סיכום
שיטות דיאטה מחזיקות לרוב בשיעורי הצלחה נמוכים למדי של כ-20 אחוזים. לעומתן, שיטות גמילה מודרניות כמו שיטת אברהמסון לגמילה מפחמימות ומסוכרים ממכרים מחזיקות בשיעורי הצלחה גבוהים במיוחד של 90 אחוזים. הסיבה לכך היא היכולת של גמילה מקצועית להתמודד עם הדחף לצרוך את מוצרי המזון הממכרים שמובילים להשמנה – וכן מעטפת הטיפול הנלווית.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד.