הכתבה נכתבה בשיתוף דוד פרלה - רפואה סינית

אחת מתופעות העור היותר שכיחות בארץ ובעולם, היא ללא ספק תופעת האורטיקריה אשר באה לידי ביטוי על ידי נגעים בצבע אדום המופיעים באזורים שונים על פני העור וגורמים לגרד אשר יופיע בעוצמות שונות. הנגעים השונים אשר מופיעים על פני העור, הינם נגעים זמניים כלומר, מדובר על נגעים אשר מתגלים לפתע באזור מסוים בגוף ויכולים להיעלם מעצמם כעבור זמן קצר ולהופיע במקום אחר בגוף אם אותם תסמינים של גרד ואדמומיות בעור. מדובר על תופעה מאוד שכיחה עד כדי כך שבאופן סטטיסטי, אדם אחד מתוך חמישה אנשים, יסבול מאורטיקריה בשלב מסוים בחייו. 

לאורטיקריה ישנם כמה וריאציות בולטות כאשר השניים השכיחות ביותר הם באות לידי ביטוי בצורה חריפה או באופן כרוני. שני המצבים הללו מחייבים התייחסות מעמיקה והתארגנות בהתאם וזאת על מנת לספק איכות חיים תקינה לצד האורטיקריה. כאשר התופעה תגיע במצב החריף שלה, יהיה מדובר על התקף של פריחה על גבי העור המלווה בגירודים הפוגעים באיכות החיים וברוב המקרים התופעה תיעלם לאחר מספר שעות בודדות. כאשר התופעה העורית תופיע במצב הכרוני שלה, היא תציג התקפים קשים אשר ילוו אותנו למשך תקופה ארוכה היכולה להתפרש על כמה שבועות קשים שבהן נחווה תופעות של גירודים מתמשכים והופעות של נגעים עוריים.

טיפים לטיפול ביתי בתסמיני האורטיקריה
הטיפול באורטיקריה מתבצע הן בפן המניעתי והן בפן הטיפולי. בפן המניעתי ישנם שיטות ואורח חיים אשר מתבררים כיעילים במניעה או הפחתה של מקרי אורטיקריה. מצד שני, בפן הטיפולי, ישנן כמה שיטות טיפול המיועדות להפחית את תסמיני האורטיקריה ולספק הקלה משמעותית אשר תאפשר איכות חיים טובה לצד התסמינים הפחות נעימים. ישנם כמה טיפים לטיפול ביתי בתסמיני האורטיקריה כאלה הבולטים מתוכם הם:

  • קומפרסים לעור – ביצוע קומפרסים , הינה דרך פעולה מאוד שכיחה ואפקטיבית אשר נועדה לספק מענה ראשוני וזמין לאפקט הגירודים המתלווה לנגעים על העור. חשוב מאוד לציין כי יש לבצע קומפרסים קרים ולא חמים וזאת מהסיבה, כי מים חמים גורמים להעצמת התסמינים ולא להרגעת העור. באמצעות הקומפרסים עם מים קרים, ניתן להוביל להרגעה מידית בגרד על העור באופן משמעותי ואפקטיבי.
  • אמבטיה של שיבולת שועל – שיטה נוספת אשר מאוד אפקטיבית בטיפול בסימפטומים של האורטיקריה, היא על-ידי ביצוע אמבטיות שיבולת שועל. מדובר על אמבטיה אותה ממלאים במים פושרים ולא חמים, אליהם מוסיפים כשתי כוסות של שיבולת שועל שאינה מבושלת. כמה דקות לאחר הוספת השיבולת שועל למים, ניתן להיכנס לאמבטיה ולהרגיש הקלה משמעותית בתסמיני הנגעים על העור ובתחושת הגירוד.
  • להימנע מאלרגנים – ישנם תכשירים וחומרים מסוימים אשר יוצרים טריגר המוביל לאורטיקריה. מדובר באלרגנים הסובבים אותנו ונמצאים בכל מקום בין אם במוצרי הקוסמטיקה, סבונים, חומרי ניקוי ועוד מגוון מוצרים וחומרים אשר עלולים להוביל לאורטיקריה. יש לצמצם את החשיפה לאלרגנים השונים אשר ידוע לכם כי הם מספקים טריגר לתופעה ובכך לצמצם באופן משמעותי את הסיכויים לחוות אורטיקריה.
  • שימוש בתוספי תזונה – ישנם תוספי תזונה אשר ידועים כמפחיתים באופן משמעותי את הסיכויים לאורטיקריה. מדובר על תוספי תזונה שכיחים כגון ויטמינים למיניהם אשר צריכתם מועילה מאוד בהתמודדות עם האורטיקריה. יש ליטול את התוספים השונים, אך ורק לאחר התייעצות רפואית.
  • תכשיר אלוורה – אחד התכשירים היותר מבטיחים בהקלה על העור בכלל ובאורטיקריה בפרט, הוא תכשיר האלוורה אשר מכיל חומרים טבעיים שמסייעים בהרגעת העור בכל מצב ולבטח במצב של גירוי וגירוד כתוצאה מאורטיקריה. יש למרוח את האלוורה על מקום האורטיקריה ולאחר כמה דקות, תוכלו להרגיש הקלה משמעותית בתסמינים.
  • יומן אכילה – על מנת להבין האם ישנם מאכלים הגורמים להופעת האורטיקריה ולמעשה מהווים טריגר שמעורר את התופעה, יש לנהל יומן שבו כותבים מה אוכלים בכל שעה ובאיזה יום וכאשר תופיע האורטיקריה, ניתן יהיה לגשת ליומן ולראות מהם המאכלים אשר נאכלו בסמוך להופעת האורטיקריה ולאט לאט לצמצמם את אפשרויות המאכלים השונים המהווים טריגר משמעותי להתפרצות האורטיקריה ולהימנע מצריכתם.
  • טכניקות הרפייה – לחץ נפשי מהווה טריגר להתפרצות מחלות בכלל ומחלות עור בפרט וביניהם האורטיקריה. ישנן טכניקות שונות אשר מסייעות בהרפיית הגוף והורדת מפלס הלחץ הנפשי ובכך הוא מסייע בהפחתת האפשרות להתפרצות האורטיקריה בגוף. בין הטכניקות והשיטות השונות, ניתן למצוא יוגה, היפנוזה, ביצוע מדיטציה ועוד מגוון שיטות להרפייה.
  • בגדים נוחים – בגדי צמר ובגדים העשויים מעור, הינם בגדים אשר אינם מאווררים את עור הגוף ומעלים את הסיכון לאורטיקריה. יש ללבוש בגדים נוחים המסייעים לעור הגוף לנשום ומספקים אוורר תמידי בין בינם לבין עור הגוף. 

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף דוד פרלה - רפואה סינית