פיילוט חדש וראשון מסוגו בישראל יחל לפעול במכבי שירותי בריאות יחד עם עמותת "חלאסרטן" (שהוקמה בהשראתה של טל יעקובסון): מרפאת מחלימים לצעירים שהתמודדו עם מחלת הסרטן וכעת זקוקים למעקב רפואי שוטף לצד מעטפת נפשית וסוציאלית.

המרפאה תכלול אנשי צוות מובילים בתחומם כולל רופאים, אחיות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, תזונאים ופיזיותרפיסטים – אשר מנוסים בעבודה עם מטופלים בגילאים צעירים ומכירים היטב את הצרכים הייחודיים שלהם. המרפאה תפעל במתכונת היברידית ותכלול שירותים דיגיטליים מגוונים על מנת לאפשר למטופלים לנהל את המעקב אחר מצבם הרפואי.

ענת מחלימה, חברת קהילת "חלאסרטן": "כחולה צעירה הבנתי כי הפער בין שלל ההתמודדויות שלי לבין היכולת של המערכת לתמוך בי כאישה צעירה, בצרכים שלי, בסגנון החיים שלי- הוא עצום. כמוני, חולים צעירים, בשונה מילדים או מבוגרים מתמודדים בעת האבחנה עם שלל אתגרים: מיניות, פוריות, דימוי עצמי, רכישת השכלה גבוהה, בניית קריירה, מציאת זוגיות או הקמת משפחה, ובשנייה אחת, עם השמע צמד המילים: "זה סרטן", הכל משתנה"

 לפי נתוני "חלאסרטן", מדי יום מאובחנים 10 צעירים (18-44) כחולי סרטן בישראל. לצעירים תוחלת חיים צפויה ארוכה ממבוגרים ועל כן הם ייאלצו ככל הנראה לחיות שנים רבות עם תופעות לוואי פיזיות ונפשיות מורכבות. 

ענת שפירא "דווקא בנקודה של סיום הטיפולים ותחילת ההחלמה, זאת שעל פניו מצטיירת כנקודת ניצחון, מתרחש לעיתים שבר גדול: המחלימים הצעירים נתקלים במכשולים פיזיים, נפשיים וכלכליים בניסיונם לחזור למסלול החיים. עם ההחלמה מסרטן, מערכת התמיכה במחלימים מתפוגגת פעמים רבות, לצד ציפייה ל"חזרה לחיים", כאשר בפועל - תקופת ההחלמה זקוקה לניהול משמעותי, בדומה לתקופת הטיפולים. עד היום לא היה תהליך מוסדר שממשיך את שגרת התמיכה מבית החולים. כעת הפיילוט יאפשר שיקום באופן מתואם לצעירים במסגרת רפואת הקהילה". 

הפיילוט שיושק בסמוך ליום בו מציינים את יום הסרטן הבינלאומ, הוא שותפות של היזמת והמחלימה ענת שפירא, עם "חלאסרטן"  ובשיתוף מחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות. המיזם מלווה במסגרת תכנית "הכוורת" של ג׳וינט ישראל וקרנות הביטוח הלאומי.

היזמת, ענת שפירא: "אי שם, באוגוסט 2019, עדיין בטיפולים והקרנות אבל מתכוננת לפרוייקט גמר בלימודים, נפגשתי עם המנחה,סיפרתי לה על הרצון שלי להתעסק במשהו אופטימי שקשור לסרטן בפרוייקט גמר, ואז בשיחה עלתה החלמה. 
התלבטתי רבות, בכל זאת- עוד לא הייתי שם, לא ידעתי מה אגלה, האם זה יעשה לי טוב, אבל תחושת הבטן שלי אמרה, ללכת על זה, לחקור תהליכי החלמה בקרב צעירים חולי סרטן.
במשך שנה דיברתי עם עשרות חולות, מחלימים, רופאות, מטפלים, מלווים, הייטקיסטיות ואנשים מהאקוסיסטם של מערכת הבריאות בישראל.

הבנתי את הכאב של מחלימים, את הטלטלה שהם עוברים בדיוק בנקודה הזאת, שעל פניו מצטיירת כחזקה, כשיא, אבל בפנים- היא נקודת השבר הגדולה ביותר, ואיפה הנקודה הזאת פוגשת את מערכת הבריאות, והאופן שבו המטופלים מאבדים את רשת הביטחון הטיפולית שעטפה אותם,  והתחלתי

לדמיין את הפתרון למודל של מרפאת מחלימים היברידית, פיזית ודיגיטלית, לחולי סרטן צעירים, בקהילה. כשהצגתי אותו, עמדתי שם והתוודתי שהפרוייקט הזה השיב לי בפעם הראשונה את היכולת לדמיין קדימה, יכולת שנלקחה ממני עם האבחנה, והבנתי שאני לא יכולה לוותר עליו, או על התקווה, אני חייבת לגרום לזה לקרות. 

המשכתי לעבוד ולשכלל אותו, לבחון חלופות וגם ניגשתי למקום הכי טוב שאני יודעת שגורם לדברים לקרות, חלאסרטן, יחדיו בחרנו לגשת יחד לתוכנית ההאצה של הכוורת, אקסלרטור האימפקט של הג’וינט וקרנות הביטוח הלאומי, ונבחרנו מעל ל-200 מיזמים שונים, ובסופו- זכינו למענק מלא שיעזור לנו לממן את המרפאה. החלום שלי התחיל לרקום עור וגידים. 

עם הליווי הזה, ניגשנו למצוא שותף, ואיזה שותף מצאנו! מחוז מרכז של מכבי וד”ר נעמה ורבין הסכים ללכת איתנו יד ביד, ולצאת לפיילוט של מרפאת מחלימים, שיעניק לראשונה בישראל מעטפת טיפולית הולמת לצעירים וצעירות חולי סרטן.אובחנתי בסרטן השד במהלך לימודי התואר השני, זו חוויה מטלטלת שהחלטתי לתרגם לעשייה. מאד האבחון וההחלמה אני פועלת לנרמול השיח על הסרטן. המחקר האקדמי שלי, עסק בטיוב תהליכי החלמה בקרב צעירים חולי סרטן, וכך אפיינתי מודל שהפך למיזם מרגש אותו אני מובילה ביחד עם צוות חלאסרטן." 

קהילת חלאסרטן היא הרשת הראשונה והיחידה מסוגה שהפכה לקהילה תומכת וקריטית עבור עשרות אלפי צעירים חולים ומחלימים מסרטן. צוות חלאסרטן, באמצעות הקהילה, יצר מענה למדד בינלאומי של מערכות הבריאות הנקרא unmet needs - צרכים שהמערכת לא מצליחה למלא עבור מטופליה. עמותת חלאסרטן מהווה פלטפורמה המאפשרת לחברי הקהילה לפתח, לקדם ולנהל בעצמם שירותים עבור חבריהם. בקהילה חברים כיום כ 30,000 חברים המקיימים שיח ער ומתמיד על ההצלחות, הקשיים, הכאבים והצרכים הייחודיים להם.

ד"ר נעמה ורבין, הרופאה המחוזית של מחוז המרכז במכבי שירותי בריאות: "בשנים האחרונות אנחנו עדים לצורך העולה לטיפולים רפואיים ממוקדים של מחלימים צעירים לאחר סיום תקופת הטיפולים. אני שמחה על שיתוף הפעולה שנוצר עם עמותת חלאסרטן שמאפשרת לנו במכבי לייצר פלטפורמה טיפולית שתתן מענה לאוכלוסייה זו ועל פי הצרכים שהועלו. במרפאה החדשה, המפגש הראשון של המטופלים יהיה עם אחות ועובדת סוציאלית שיתפרו תכנית טיפולית אישית לכל אחד ואחת. לאחר בניית התוכנית יתואמו רופאים ומטפלים בהתאם לצורך מתוך המאגר שמשויך למרפאה זו. אני מאמינה שנצליח לגשר על הקושי במעבר בין הטיפול האינטנסיבי במחלה בבתי החולים לבין חזרה לשגרת החיים לצד המחלה".