ימים קשים עוברים על הדור הצעיר באוקראינה. ילדי המלחמה, שחייהם נעצרו ביום אחד, היו צריכים לחשב מסלול מחדש. אלפי משפחות עם ילדים ובני נוער הגיעו לישראל מבלי לדעת מה מחכה להם ואיך להמשיך מפה.

עמותת תפוח, הפועלת בשגרה לקרב בין אומת הסטארט־אפ הישראלית לבין צעירי הפריפריה החברתית כדי לייצר "שוויון דיגיטלי", חשבה לאחרונה על פתרון שיסייע לילדי העולים החדשים מאוקראינה שנמלטו מהמלחמה וגם אלה מרוסיה שמשפחותיהם החליטו שבידודה של רוסיה והגזענות הגואה בה הן סיבה מספקת להגר.

"נטע" הוא ארגון נוער טכנולוגי מבית עמותת תפוח, המוכר על ידי משרד החינוך. הארגון הוקם ב־2003 במטרה לייצר הזדמנות שווה באוריינות טכנולוגית לילדים ולנוער ב־21 יישובים וגם כסניף וירטואלי.

ביום חמישי האחרון התקיים מפגש מרגש בין מישה קלינוב, בוגר הטכניון ומהנדס צעיר, לבין חניכים מכפר הנוער ימין אורד שעלו מאוקראינה. מישה סיפר שהוא רק עשר שנים בישראל לאחר שעלה לבד לארץ בגיל 13 במסגרת תוכנית נעל״ה והתחנך בכפר נוער, כמו הילדים של ימין אורד. משם הוא המשיך במסלול טכנולוגי, התקבל לפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, הצליח לסיים תואר ראשון בהצטיינות יתרה וכיום הוא גם סטודנט לתואר שני שם.

"לפעמים מרגיש לנו שהעולם כולו נגדנו ושהכל שחור. בטח בעולמות שאנחנו מגיעים מהם, אני אישית שמעתי בדרכי, במיוחד בהתחלה, המון אנשים שאמרו לי שאני לא אצליח. אבל, חשוב תמיד להתמקד בדברים החיוביים, עם דגש ענק על האנשים הטובים שיש לצדכם ברגע זה ממש", אמר מישה לחניכים.