סקר חדש של הקונגרס הישראלי - מיזם משותף של אוניברסיטת בר־אילן וקרן מנומדין, החוקר ופועל בחברה הישראלית לבניית הסכמות - בחן כיצד באים לידי ביטוי השסע והמתח הדתי בין התושבים בערים השונות. סדרת ממצאים בסקר, שמתפרסם ב"מעריב", משקפים כי הציבור החילוני חש תחת מתקפה מהצד השני באחוזים גבוהים יותר מהמגזר החרדי.

על פי הנתונים, 44% מהחילונים דיווחו כי הם מרגישים מתח דתי בעיר שלהם, וזאת לעומת 19% מהחרדים. 42% מכלל המשיבים (דתיים וחילונים) דיווחו כי לתחושתם עיר מגוריהם הפכה דתית יותר בשנים האחרונות, לעומת 9% בלבד שמרגישים שהעיר עברה תהליך הפוך. 35% מהחילונים שקלו או שוקלים לעבור דירה בעקבות המתח הדתי בעירם, לעומת 16% מהחרדים. בסך הכל, כ־25% מהישראלים שקלו או שוקלים לעבור דירה בגלל מתיחות דתית.

על פי המשיבים, המחלוקות העיקריות שסביבן מורגש המתח הדתי בעיר הן: פתיחת עסקים בשבת (50%), תחבורה ציבורית בשבת (46%), הקצאת מבני ציבור (43%) וחלוקת תקציבים עירוניים (41%).

כאשר נשאלו היכן הם נתקלים באופן אישי במתח הדתי, 31% השיבו "בתחבורה הציבורית". 31% השיבו "בקרבה לבתי כנסת ומוסדות דת", 28%: "במקומות שניתן בהם שירות עירוני", ו27% ענו כי הם מרגישים את המתח הדתי בשכונה ובמרכזי המסחר.

עוד עולה מהנתונים כי 92% מהחילונים סבורים כי על הרשות המקומית לדאוג לתחבורה ציבורית בשבת עבור התושבים שאינם שומרי שבת. בקרב הציבור החרדי, 11% בלבד מסכימים.

96% מהחרדים מאמינים כי זהו צעד לגיטימי להפעיל בריכה עירונית בהתאמה לציבור הדתי (כמו למשל הפעלתה בשעות נפרדות לגברים ולנשים). 29% בקרב הציבור החילוני מסכימים עם כך.

כאשר נשאלו לגבי מוכנותם להתפשר עם הצד השני, 58% מהחרדים ו־57% מהדתיים ענו כי היו מוכנים לעשות זאת בסוגיות סביב המתח הדתי. 25% בלבד מקרב הציבור החילוני השיבו בחיוב לסוגיה זו. 59% מהם ענו כי הם מרגישים "שהם כבר מתפשרים בתחום הדתי", וזאת לעומת 37% מהדתיים ו־40% מהחרדים.

הסקר נערך בחודש מרץ האחרון בקרב מדגם מייצג מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, ועבר בקרה בכדי לוודא ייצוגיות בהיבטים של גיל, מגדר, דתיות וזיהוי עצמי פוליטי.

ד"ר עו"ד גלעד וינר, מנהל הקונגרס הישראלי: "ממצאי הסקר ממחישים כי הקונפליקט הסוער שמתקיים ברמה הארצית מגיע גם לרמה הקהילתית־עירונית ומשפיע על מרקם החיים של התושבים. עם זאת, יש מקום לאופטימיות, כי לפחות ברמה ההצהרתית ישנה נכונות לפשרה ורצון לחיות האחד עם השני, וגם ברמה הפרקטית כבר מתקיימים מנגנונים המקדמים שיח ופשרות". 

גלעד וינר (צילום: יוסי זליגר)
גלעד וינר (צילום: יוסי זליגר)