היום מצוין בעולם יום המודעות לאומנה. בישראל קיים תמיד מחסור במשפחות אומנה לילדים בסיכון, למרות הרצון של שירותי הרווחה להעדיף את הפתרון הזה על פני פנימיות. בישראל 2023 חיים אלפי ילדים ובני נוער בסיכון, והסטטיסטיקה לא מבשרת טובות - המגמה של מקרי האלימות במשפחה, תקיפות מיניות והזנחת ילדים נמצאת בעלייה ורשויות הרווחה קורסות. ובכל זאת יש מי שקיבלו הזדמנות חדשה בילדותם לצאת ממעגל המצוקה באמצעות משפחות אומנה.

אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח העוסק בטיפול בילדים, נוער וצעירים בסיכון שהוצאו מבתיהם עקב חוסר תפקוד הורי, התעללות נפשית, פיזית, מינית או הזנחה קשה. נכון להיום מטפל הארגון בכ־1,400 ילדים וצעירים במסגרות אומנה מפוקחות על ידי משרד הרווחה ובתוכניות מיוחדות.

אחת התוכניות האלה היא תוכנית הבוגרים של הארגון, שבה ממשיכים צעירים בוגרי משפחות אומנה לקבל סיוע וליווי מגיל 18 עד גיל 27, כדי לאפשר להם לעלות על דרך המלך ולהפוך להיות אזרחים התורמים לחברה ולקהילה.

סתיו בניטה, בת 23, הייתה בת 4 כאשר הוצאה מביתה בהוראת רשויות הרווחה כבת לאב מכור ולאם מתמודדת נפש. לאחר ששהתה במרכז חירום, הועברה באמצעות אור שלום למשפחה אומנת למשך עשור, עד שזאת פחות התאימה לה. היא נדדה במשך שנתיים בין מסגרות, ולבסוף הועברה למשפחה אומנת חדשה. בגיל 18 יצאה סתיו לעצמאות והצטרפה לתוכנית הבוגרים.

לירון לוי הרשקוביץ, מנהלת התוכנית והמלווה האישית של סתיו, מספרת: "בכל תקופת הטלטלות והמעברים, סתיו הצליחה לשמור על מסגרת לימודית והשלימה בגרות מלאה בציונים מצוינים. הכי קל לילדים שגדלו בסיכון להאשים את כל העולם ולוותר, אך סתיו התעקשה והצליחה".

"גם כשהסתובבתי בין בתי אומנה זמניים ובין חברות עמדתי בקשר עם אנשי המקצוע של אור שלום, שהמשיכו ללוות אותי ולחפש לי מסגרת חלופית. היה לי חשוב מאוד גם להתגייס לצבא ולעשות שירות משמעותי", מספרת סתיו, והיא אכן שירתה כטכנאית מטוסים בטייסת מבצעית בחיל האוויר.

לירון מוסיפה: "סתיו היא דוגמה מדהימה ליכולת של הצעירים שלנו להשתקם ולעלות על מסלול חיים נורמטיבי ומוצלח כל עוד הם מקבלים כלים והרבה כוח כדי שיאמינו בעצמם. סתיו גם סגרה מעגל עם עברה כשהגיעה אלינו להדריך בסמינרי ההכנה לעצמאות שאנחנו מעבירים לנערים מגיל 16. הנער צריך לרצות לקבל את העזרה ולהיות אקטיבי, אבל גם לעצם הליווי יש גם ערך. כל ילד צריך מבוגר בחיים שלו, שישמח בשמחתו, שינחם כשעצוב ויתגאה בהצלחותיו". 

תוכנית הבוגרים מציינת בימים אלו עשור להקמתה, ועד כה ליוותה 450 בוגרי אומנה, 300 מהם נמצאים עדיין בתוכנית בשלבי חיים שונים.