יש חזון למדינת ישראל: השבוע הוצגה לראשונה "תוכנית המאה", שבהכנתה השתתפו למעלה מ־500 בכירים, אשר ערכו כ־600 פגישות, שבהן פירטו שמונה תחומי חיים מרכזיים לתוכניות פרקטיות לקראת שנת ה־100 למדינה.

בצוות שהרכיב את "תוכנית המאה" ניתן למצוא נציגי ממשל, רשויות, מגזר עסקי, מגזר חברתי, בעלי הון ופילנתרופים מובילים, אנשי אקדמיה בכירים מדיסציפלינות שונות, אנשי תקשורת וגורמי תכנון.

"תוכנית המאה", שהיא החזון החדש למדינת ישראל, נולדה כדי למנוע משבר רחב היקף הנוגע בנושאי הליבה של מדינת ישראל בשנת 2048 שבה אוכלוסיית המדינה תעמוד על בין 17־20 מיליון תושבים. חלק מרכזי ביישום התוכנית הוא הקמת שני מרכזים חדשים לישראל בצפון ובדרום שיצטרפו למרכז הארץ ויהפכו למוקדי ביקוש שייתנו פתרונות לחלק ניכר מהאתגרים הניצבים בפני המדינה.

מאחורי תוכנית המאה עומדת "מועצת המאה" שבה חברים מרכז השלטון המקומי בישראל, מועצת הנגב, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, תנועת אור, נשיאות המגזר העסקי, התאחדות הסטודנטים, מרכז השלטון האזורי בישראל, איגוד התעשיות המתקדמות ועוד.

כעת, כשהחזון יצא לאור, מתקדמת "מועצת המאה" לשלב הבא – סדרה של עשרות מפגשים בבתים פרטיים ברחבי הארץ שבהם החזון יוצג בפני הציבור לטובת קבלת פידבק ולתכנן יחד את היוזמות שיחוללו את השינוי.

בהמשך תדרוש "מועצת המאה" התחייבות ממשלתית בהחלטת ממשלה או חוק לקידום יוזמות־על המבססות את המרכזים החדשים, הקמת "רשות המרכזים החדשים" לתכלול עבודת הממשלה והקמת "הקרן לעתיד ישראל" שתשמש קרן השקעות לאומית בתקציב של כ־225 מיליארד שקל לעשור.

שלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר: "ב-2048 אנחנו מכפילים את האוכלוסייה ואי אפשר להמשיך עם המצב שמרבית הקרקע במדינה לא מנוצלת. צריכים להפוך את הצפון והדרום למרכזים חדשים בישראל וכמה שיותר מהר. מה ניסתה קרן הארנונה לעשות? לחבר ולתת משאבים לכולם, וזה מה שחייבים לעשות".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר: ״אנו בהתאחדות התעשיינים מברכים את תנועת אור ויוזמת תוכנית ה־100, שמקדמת את הצורך לפתח את הפריפריה ולהפוך אותה למרכז חברתי וכלכלי פעיל״.

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ: "ישראל היא מהמדינות הצפופות בעולם המערבי כבר כיום וגדלה בקצב מהיר לאוכלוסייה של 20 מיליון תושבים כבר בשנת ה־100. אך מנגד 60% משטח המדינה בנגב שמדרום לבאר שבע שומם כמעט לחלוטין. לכן מתחייבת הקמת עיר ביקוש מטרופולינית חדשה ואיכותית בהר הנגב או רמת הנגב שתתוכנן ל־3 מיליון תושבים על 100 אלף דונם ואשר תיתן מענה עירוני, אקולוגי.

"יש לגשת ליישום עיר הביקוש החדשה בנגב לאלתר ובכך להציב אופק לדיור איכותי במחירים ברי השגה ולייצר אלטרנטיבה ראוייה לערי גוש דן ומרכז הארץ אשר אינם מהווים עוד כתובת ברת השגה לביקושים של מרבית תושבי המדינה, בעיקר הצעירים אשר אין להם כיום אופק להגיע לדירה ולחיים סבירים לאור יוקר הדיור ויוקר המחיה במרכז הארץ".