לקראת שבוע המודעות לחולי סרטן צעירים, המצוין השבוע, ערכה עמותת חלאסרטן סקר מקיף השופך אור על מציאות מטרידה. יותר מ־50% מחולי הסרטן הצעירים בישראל דיווחו שחוו בדידות עמוקה במהלך ואחרי הטיפולים.

עוד עולה מהסקר כי מערכות הטיפול והתמיכה בישראל עדיין אינן מכירות בקבוצת גיל זו כקטגוריה ייחודית עם צרכים ייחודיים, והממצאים מדגישים את הצורך הדחוף לטפל בסוגיית הבדידות בקרב חולי סרטן צעירים. 

בכל יום כעשרה אנשים צעירים בגילים 18־44 מקבלים את הבשורה הקשה שאובחנו בסרטן. ממצאי הסקר חושפים את הפערים המשמעותיים במבני תמיכה קיימים. חולי סרטן צעירים זקוקים לתמיכה מותאמת לצורכיהם הייחודיים כצעירים, כמו הורות צעירה, מיניות, פוריות, שיקום תפקודי ופיזי, שיקום תעסוקתי ועוד - אבל הם אינם מקבלים כזאת. 

חה"כ נעמה לזימי: "צעירים מחלימים מסרטן עדיין צריכים מעטפת מלווה לשיקום כדי שיוכלו להמשיך את הדרך לשגרה טובה ובריאה. הגיע הזמן שנסתכל על הבעיות הייחודיות של צעירים כאוכלוסייה מובחנת. התפקיד שלנו הוא לעזור להם, לשמור על הרצף הטיפולי, לספק להם תמיכה ולעזור להם לחזור לחיים מלאים וטובים יותר. אני מבקשת ממשרד הבריאות להרחיב את הפיילוט למרפאות מחלימים בקהילה. 2.5 מלש"ח זה מעט כסף עבור המטרה החשובה הזאת".

בתוך כך, יתקיים היום דיון מיוחד בועדה לענייני צעירים בראשות חכ נעמה לזימי אשר מלווה את חלאסרטן. הדיון יעסוק בסוגיית שיקום המטופלים הצעירים ויציג מודל ייחודי שיצרו חברי קהילת חלאסרטן למרפאת מחלימים.

שירה קופרמן, מייסדת שותפה ומנכ"לית חלאסרטן, אומרת: "מייאש לראות ששנה שנייה ברציפות, הסקר מראה כי יותר מ־50% מחולי הסרטן הצעירים בישראל סובלים מבדידות עמוקה לאורך כל מסע הטיפול שלהם. מערכות הטיפול הקיימות לא רואות את ההתמודדות של החולים, ואנחנו נאבקים ליצירת מערכת מכילה שבה אף חולה סרטן צעיר לא מרגיש לבד במאבקו".

60% מחולי הסרטן הצעירים מדווחים עוד שכוח ההזדהות והתמיכה מצד חולים אחרים מפיג את תחושת הבדידות, וניתן לראות זאת בקהילת החולים של חלאסרטן - ומכאן החשיבות בפיתוח שירותים ספציפיים לגיל הצעיר. 

בעמותה מקווים כי הממצאים ישמשו כקריאת הבהרה לקובעי מדיניות ואנשי מקצוע בתחום הבריאות והטיפול לשים דגש על השקעה במחקר ובתוכניות תמיכה ממוקדות עבור החולים הצעירים.