ערב השנה החדשה, נתונים של ארגון פתחון לב, מארגוני הסיוע הגדולים והוותיקים בישראל לאוכלוסיות מוחלשות, מעידים כי 45% ממקבלי הסיוע החדשים בשנה החולפת הם צעירים, כבר מגיל 20, ומשפחות צעירות. בארגון אומרים כי מדובר על נתון שכמותו לא נראה מאז נוסד הארגון ב־1998, והוא נגזר מעלייה של לא פחות מ־55% במקבלי סיוע בסל מזון שנוספו לארגון בשנה האחרונה.

ימית, בת 49 ממרכז הארץ, היא אם חד־הורית לבן בגיל חטיבת ביניים, אישה עובדת שלא הייתם מצפים למצוא במרכז חלוקת מזון. היא מכירה מקרוב סיפורים של אנשים הנקלעים לחובות ומידרדרים באחת למחסור ועוני. "אם שילמתי שכר דירה של 3,300 לפני תשע שנים, היום אני כבר משלמת 5,200 שקלים בחודש על אותה דירה מאוד קטנה, וגם זה אחרי משא ומתן עם המשכיר. לולא המזונות שנכנסים בקביעות, הייתי מוצאת את עצמי ללא קורת גג. אבל את יוקר המחיה אני מרגישה בכל מקום, בחשבונות ובתשלומים, ביטוחים, בסל הקניות. וזה כשהמשכורת החודשית שלי, של 7,500 נטו, לא עולה גם אחרי 15 שנים ותק".

היא מספרת שמדי פעם הייתה לוקחת הלוואה קטנה לצורך מסוים ומחזירה אותה, אבל נקלעה לגירעונות של עשרות אלפי שקלים בבנק. "עם העלייה בריביות של ההלוואות אני נמצאת בסיטואציה שלא יודעת איפה למצוא את עצמי. החלטתי לשים את כל המחשבות בצד ולבקש סיוע במזון כדי לא להיזרק עם הילד לרחוב ומשתדלת לא לחשוף אותו יותר מדי למצב כדי שלא ירגיש מחסור ובושה. במקום להגיד שאין אני אומרת שיש כרגע לדברים אחרים".

בפתחון לב מסבירים כי את המספר העולה של הצעירים והמשפחות הצעירות שהצטרפו למעגל מקבלי הסיוע ניתן להסביר על רקע העלייה ביוקר המחיה בשנה החולפת, אשר זלג גם לעולמן של משפחות עובדות ממעמד הביניים, שזהו מצב חדש עבורן.

עליית הריבית על המשכנתאות ומחירי השכירות, החשמל, המים והמזון, כל אלה תרמו להורדת ממוצע גיל מקבלי הסיוע. מנכ"ל פתחון לב אלי כהן אומר ל"מעריב": "נתוני השנה הנוכחית הם תולדה של התחזקות העוני בקרב צעירים ומשפחות עובדות זה מספר שנים, שבהן התמודדנו עם קורונה, משבר כלכלי לאחריה, עלייה במחירי המזון בעקבות המלחמה באוקראינה ועלייה ביוקר המחיה. לכל אלו בוודאי לא הועיל היעדר התכנון הממשלתי והלאומי לטיפול בעוני, ואם תוכניות תלושי המזון והקמת הרשות למאבק בעוני ייעשו בצורה מקצועית ונכונה, הם יכולים גם להוות נקודת מפנה".

פתחון לב יספק כ־15 אלף סלי מזון למשפחות בכל רחבי הארץ עד ערב החג. בארגון מציינים כי ימשיכו באיסוף סלי המזון לארוחות החג עד לדקה ה־90, וקוראים לציבור לסייע במספר הטלפון 5068*.