לראשונה בישראל נפתח חמ"ל יהודי־ערבי ברהט שיסייע למשפחות יהודיות וערביות מהדרום שנפגעו. עשרות אנשים הגיעו אתמול לאירוע ההתנדבות הגדול ביותר שנעשה עד כה בחמ"ל.

אמירה, תושבת כפר לא מוכר שהחליטה להתנדב, סיפרה: "אנחנו תנועת נשים מכפרים לא מוכרים. מהיום השני למלחמה אנחנו מתנדבות, מסיעות אוכל לתושבים ביישובים יהודיים ובדואיים. אנחנו פועלות לדו־קיום. הכי חשוב שיהיה לנו מקלט, נהרגו לנו תושבים ולא דואגים לזה". גם איוב, תושב רהט, מתנדב: "אני משנע את התרומות לאן שצריך. לאופקים, לעוטף. אני מחפש לתרום בכל דרך".

התרומות נאספות מערבים ומיהודים כאחד, כאשר המתנדבות והמתנדבים מגיעים גם מהחברה היהודית וגם מהערבית. פואד אלזיעדנה, מנהל המתנ"ס שבו נערכת הפעילות אמר ל"מעריב": "המסר שלנו זה שאפשר גם אחרת. כולנו שותפים - המון נפגעים בחברה הבדואית. חילקנו 600 סלי מזון, המטרה שזה יעלה כל שבוע".

עו"ד חנאן אלסאנע, מנהלת סניף באר שבע והמרכז לזכויות נשים בדואיות בעמותת איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי: "אנחנו באיתך מעכי עוזרות לנשים הבדואיות במהלך כל השנה במסגרת מרכז הזכויות לנשים בדואיות בנגב. אנו מעניקות סיוע משפטי בחינם במגוון תחומים ומעלות את בעיותיהן על סדר היום הציבורי. תושבי הכפרים הבלתי מוכרים נחלו פגיעה קשה במהלך הלחימה, תשעה מהתושבים נחטפו ו־16 נהרגו, בתים רבים נהרסו והתושבים נותרו ללא קורת גג וללא הגנה".

החמ״ל הוקם על ידי הארגונים ״האם ראית את האופק לאחרונה?״, ״איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי״, ״אלנשמיאת - מנהיגות נשים בכפרים הלא מוכרים״, ״כוכבי המדבר - לקידום מנהיגות בדואית צעירה״ ומתנ״ס רהט.