הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

החל מהשבוע השני למלחמה החליטו במרכז האקדמי שלם לצאת מהקמפוס בירושלים ולהגיע לשטח. הצורך עלה דווקא מהסטודנטים והסטודנטיות של המרכז, שלא התחילו את שנת הלימודים האקדמית ונמצאים בחזית - למעלה ממחצית מהם גויסו למילואים והשאר מתנדבים בפרויקטים השונים עורף. הסטודנטים סיפרו שמעבר לצרכים החומריים, יש בשטח צמא גדול לידע מעמיק, לדיון ולהפוגה אינטלקטואלית.

מתחילת הפרויקט, שזכה לשם "שלם בשטח" – יצאו מרצים ובוגרים של המרכז האקדמי שלם ופגשו למעלה מ-2,500 חיילים בסדיר ובמילואים, תושבים מפונים וקבוצות מתנדבים. המרצים מגיעים לכל מקום ברחבי הארץ - בסיסי צה"ל, שטחי כינוס או בתי הארחה, להרצאות בתחומים מגוונים – מהיסטוריה של המזרח התיכון, דרך יחסי ישראל ארה"ב ועד כוחה של התחבולה בקרב, אמונה בזמן מלחמה וניצחון הרוח.

נוסע בין מוצבים. ד''ר יוסרי ח'יזראן  (צילום: המרכז האקדמי שלם)
נוסע בין מוצבים. ד''ר יוסרי ח'יזראן (צילום: המרכז האקדמי שלם)

לפרויקט מרצים רבים וטובים, ביניהם ד"ר עידו חברוני שמגיע לבסיסים לדבר על קרב דוד וגוליית וד"ר עמיחי עמית שמגיע לגדודים לשיחה על ניצחון הרוח בזמן מלחמה. מרצה נוסף הוא ד"ר יוסרי ח'יזראן, חוקר ההיסטוריה הפוליטית-חברתית של המזרח התיכון ומרצה בכיר בתוכנית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם במרכז האקדמי שלם. ד"ר ח'יזראן יוצא כמעט מידי יום ובכל מזג אוויר מביתו בירכא למוצבים בגבול הצפון, להרצאות מול חיילי סדיר ומילואים בתחומי ההתמחות שלו, ובפרט בכל הנוגע לזירה הצפונית: סוריה, לבנון וארגון החיזבאללה – מהיסטוריה ועד ניתוח גיאופוליטי של יחסי הכוחות היום. עד כה פגש ד"ר ח'יזראן למעלה מ-1,000 חיילים בעשרות יחידות באזור הצפון.

"בכל פעם מחדש אני מתרגש מהמוטיבציה של הלוחמים בשטח ומהסקרנות להרחיב אופקים וללמוד גם במציאות המתוחה הזאת", מספר ד"ר ח'יזראן, "אני רואה את זה כהזדמנות ואפילו כזכות לעמוד מול האנשים הנפלאים האלה, שעזבו את בתיהם, משפחותיהם ועיסוקיהם והתייצבו לקריאה. זה המעט שניתן לתת למי שלמרות הכול שומרים על קור רוח, אומץ לב וכמיהה לידע. אני מגיע לעודד אותם, אבל יוצא תמיד מעודד ומרומם."

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים