עוד ועוד גופים נרתמים במקום הממשלה לטובת צורכיהם של כמעט 200 אלף הישראלים שפונו מיישוביהם. בתוך שבוע וחצי בלבד הקימו בעמותת רעות שדרות כ־25 מעונות יום לגילי 0־3 לתושבי מערב הנגב שפוזרו ברחבי הארץ. המעונות שבהם יותר מ־500 ילדים מופעלים על ידי כ־100 סייעות בעלות הכשרה בתחום החינוך שגויסו לטובת העניין. בימים אלה מקבלים בעמותה בקשות לעזרה וסיוע בהקמת מעונות גם ממועצות נוספות שתושביהן פונו מצפון הארץ ומדרומה.

"עמותת רעות מפעילה רשת מעונות בשגרה בשדרות וביישובי הסביבה", מסביר אבירם צברי, יו"ר הוועד המנהל בעמותת רעות, "פנו אלינו סגן ראש העיר שדרות אלעד קלימי וסימה עטר מנהלת אגף הגיל הרך, שאף מסייעים לנו המון וביקשו שנעזור לעירייה להקים מעונות יום עבור המפונים מתוך הבנה שיש לנו ניסיון רב־שנים וידע להפעיל ולבצע את המשימה".

מנכ"ל העמותה יניב צברי מוסיף: "אחרי השבועות הראשונים של הלחימה וההבנה שהמשפחות לא יחזרו לביתן כל כך מהר, רתמנו את העובדים שלנו יחד עם הניסיון רב־השנים שלנו לטובת הקמת מעונות יום לילדי שדרות והעוטף. ההבנה שהילדים הקטנים זקוקים למסגרת יציבה, מקצועית ואיכותית, מובילה אותנו, ולשם כך גייסנו את מיטב אנשי ונשות המקצוע ונמשיך לפתוח כמה שיותר מסגרות ברחבי הארץ למפונים".

ראשי העמותה הצליחו להתארגן ולגייס עשרות מטפלות, סייעות ומנהלות מעון ופתחו מעונות בירושלים, בטבריה, במצפה רמון, ביישוב נטע, בווינגיט ובמצפה הושעיה עם עשרות ילדים.

"בדרך כלל במלונות מקצים לנו את חדרי האירועים, בתי הכנסת וחללים שפחות משתמשים בהם בימים אלה. לאחר מכן אנחנו מגייסים את כוח האדם, אם זה מתוך הסייעות שלנו שעובדות בשגרה במעונות בשדרות ורוצות לחזור לעבודה או נשים שמתגוררות בקרבת מקום. העדיפות שלנו היא לתת עבודה לנשות שדרות והעוטף, שרואות בכך שליחות גדולה וגם יכולת להמשיך להשתכר בכבוד", אומר צברי.

"המעון במצפה רמון הוקם אחרי שפנו אליי הורים שאיתי במלון וסיפרו לי שהם ניסו לשלב את הילדים במעונות ביישוב ולא הצליחו בגלל בעיות מקום", מספרת רחלי צדקה, עובדת סוציאלית במקצועה שבימים אלה מנהלת את המעון במצפה רמון.

"ההורים, שחלקם עובדים מרחוק, זקוקים לכמה שעות של עבודה. פנינו למלון שנתן לנו חלל שאותו הכשרנו והתגובות מדהימות. הילדים מאושרים. מבחינתי מדובר בשליחות, ברגעים כאלה כולם צריכים להתגייס ולהגדיל ראש ואם זה המשימה שצריך אותי, אז אני כאן עבור הילדים".

נעמי ליאני, המנהלת בשגרה את מעון שוהם בשדרות וכיום מנהלת את המעון במלון רמדה בירושלים: "אחרי שהתושבים פונו, נעצרו להם החיים ובשלב כלשהו הם ביקשו לחזור לסוג של שגרה. את המעון ברמדה הקמנו מאפס והפכנו אותו למעון לכל דבר. הילדים נעקרו מהבתים שלהם, בלי הודעה מוקדמת ולא תמיד ההורים בנויים לכך רגשית. יש אצלנו אמהות שילדו שבוע לאחר הפינוי ויש להן ילדים נוספים והמסגרת מאוד עוזרת להן".