על פי החלטת הממשלה מהלילה (בין שני לשלישי), אושרה אפשרות לשחרור אסירים ביטחוניים בעלי אזרחות ישראלית - בעלי תעודת זהות כחולה, מרביתם מאזור מזרח ירושלים. גורמים ישראלים טוענים כי החלופה הייתה לאשר שחרור מחבלים עם דם על הידיים, ולכן בחרו בשחרור מחבלות בעלות אזרחות ישראלית, תומכות ארגון הטרור חמאס.

לאחר שנחשב לנעדר מאז הטבח: משפחתו של רביד כץ קיבלה הודעה על מותו

הבוקר (שלישי) הועברה גם רשימת המשוחררים של הפעימה שתתבצע הערב, אולם פרטיה עדיין לא ניתנים לפרסום, ומשכך גם לא ניתן לוודא האם בתוך הרשימה הזו, ימצאו גם אזרחים תושבי מזרח ירושלים. מדובר בהחלטה שמעוררת ביקורת, לנוכח העובדה שההסכם לשחרור החטופים, אחרי תהיות והפסקות בהתנהלות שלו, גורם לארגון הטרור להעלות את הדרישות שלהם, ובכללם שחרור של מעורבים בפעילות טרור בתוך שטחי מדינת ישראל. בין היתר, חלקם של המשוחררים המיועדים לא משתייכים לארגוני טרור באופן רשמי, אחרים קשורים לארגון הפת"ח הג'יהאד האיסלאמי והחמאס.

על פי גורמים ישראליים היה זה החמאס שדרש לשחרור אסירים פלסטינים אזרחי ישראל, והממשלה בצעד חריג נענתה לבקשתו. יצוין שרוב האסירות הערביות בעלות אזרחות ישראלית העומדות בפני שחרור מלבד אחת, נעצרו מאז ה-7 באוקטובר. לפי מקורות רשמיים הסיבה לכך שאסירות בעלות אזרחית ישראלית עומדות להשתחרר, היא “שאין מספיק נשים לשחרר”.

זאת ועוד:  עדאלה, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל ומרכז מוסאוא, מתנגדים למהלך והביעו חשש שעתיד ייעשה שימוש בחוק הלאום לשלילת אזרחותם וגירושם מהארץ. הם מזהירים מפני הכללתם של עצורים המואשמים בעבירות הסתה, עידוד או הזדהות עם ארגני טרור מאז ה-7 באוקטובר ושטרם הורשעו, מביעים חשש לביטחונן של משוחררות.

בתוך כך, גורמים פוליטיים בחברה הערבית אמרו: "מדובר בעצורות בחשד להסתה ברשתות שטרם הורשעו בבית המשפט. חמור מאוד שהממשלה נותנת בעלות לחמאס על האזרחים הערבים הישראלים כדי לכלול אותם בעסקאות מן הסוג הזה", כך דיווח העיתונאי מוחמד מג'אדלה מרדיו אל-נאס.