הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים

פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)
פנימה (צילום: מכון ריפמן,ליה גושן,שלמה אריה,יקיר עמוס)

"המסעדה הקהילתית" של באר שובע היא מסעדה קטנה ואינטימית בלב העיר העתיקה בבאר שבע. בימי שגרה נכנסים למקום אנשים שזקוקים לארוחה חמה ומקום לשבת. דרי רחוב, קשישים, משפחות רווחה, אנשים במצוקה. 

המארח שבכניסה הוא מרדכי, בן 80 שמקבל את פני האורחים כבר 23 שנה. כשסועד מתיישב ליד אחד השולחנות, מלצר או מלצרית בהתנדבות מגישים לו ארוחה מלאה לשולחן. מרק, סלט, מנה בשרית, תוספת חמה, לחם בצד וקנקן מים קרים מוגשים לשולחן. מוסיקה נעימה ברקע משרה אווירה טובה.

בימי שגרה נכנסים למקום אנשים שזקוקים לארוחה חמה ומקום לשבת. באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)
בימי שגרה נכנסים למקום אנשים שזקוקים לארוחה חמה ומקום לשבת. באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)

המסעדה מקבלת כל אחד, בלי שאלות ובלי תנאים. רבים מהסועדים כאן רגילים להיות שקופים במרחב הציבורי. המסעדה הקהילתית נותנת להם לא רק מזון לגוף, אלא גם לנשמה. זה הזמן ביום שבו רואים אותם ומתייחסים אליהם בכבוד ובאהבה. עוזי, מתנדב במסעדה הקהילתית מספר: "כשאני נותן לאנשים את האוכל שהם צריכים, אני יודע שהכול יהיה בסדר, כי אנחנו יחד. בא אדם רעב, והוא יוצא שבע. אני רואה מול העיניים כמה חשובה העבודה שלנו. זה מאוד מחזק." 

עם פרוץ המלחמה, בכאוס שנוצר בחסות הטילים על העיר באר שבע, המוני הפצועים בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, משפחות מפונים ומאות קשישים אשר ספונים לבד בבתים, מסעדת באר שובע הפכה למטבח חירום שמחלק אלפי ארוחות חמות לכל מי שצריך. מערך החלוקה מגיע לכל רחבי העיר עם ארוחות, מצרכי מזון, ואפילו צעצועים לילדים.

המסעדה מקבלת כל אחד, בלי שאלות ובלי תנאים. באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)
המסעדה מקבלת כל אחד, בלי שאלות ובלי תנאים. באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)

בתחילת המלחמה התקשר אב משפחה שפונתה מהעוטף. "אני מגיע עם הילדים לאמא שלי בבאר שבע. היא ניצולת שואה ואין לה כלום בבית. אנחנו מגיעים בלי כלום אליה." הוא היה חסר אונים ולא ידע למי לפנות. המשפחה לא רצתה לצאת מהבית כי היו הרבה אזעקות בבאר שבע. הצוות הרגיע אותם והמסעדה הקהילתית דאגה לשלוח ארוחות חמות, מצרכי מזון והיגיינה ולמלא את הארונות בכל שצריך. בהמשך המלחמה, המשפחה עברה ליישוב אליו התפנתה כל הקהילה אך צוות המסעדה הקהילתית המשיך לדאוג לאימו ניצולת השואה בכדי שתקבל ארוחות חמות ולא תצטרך לצאת החוצה בזמן האזעקות.

במקרה אחר, צוות המסעדה הקהילתית הגיעה לאישה שיצאה ממקלט לנשים מוכות ועברה לדיור ציבורי בבאר שבע בדיוק עם פרוץ המלחמה, יחד עם שני ילדים קטנים. האם וילדיה טרם הספיקו להתארגן והיו נצורים תחת מטחי הטילים, בלי להכיר אף אחד בעיר ובלי עזרה. כשהילדים שמעו את הדפיקה בדלת, הצוות שמע מעברה השני את הילדים אומרים בהתרגשות - "האוכל הגיע!!". כשנפתחה הדלת הם קפצו על צוות המתנדבים בחיבוקים. הצוות חילק להם ארוחות חמות, דגני בוקר, ירקות ופירות, וגם משחקים וצעצועים. האישה הייתה עם דמעות בעיניים. המזון והתמיכה חשובים בזמן לחימה אף יותר מבכל יום רגיל.

בימים אלה המסעדה הקהילתית של באר שובע פתחה מחדש גם את המסעדה לישיבה במקום בהתאם להוראות ההתגוננות של פיקוד העורף. עכשיו לכל אחד בבאר שבע יש מגוון מענים זמינים: ארוחה חמה בישיבה במסעדה, איסוף "טייק-אוויי" של ארוחות ארוזות, ועבור מי שלא יכול להגיע בעצמו – יש משלוח עד הבית.

מסעדת באר שובע פועלת כל שבוע בימים א-ה, בשעות 8:00–12:30. כתובת לווייז: רחוב הרצל 28, באר שבע.

www.beersova.org.il – לפרטים נוספים, תרומות או התנדבות.

המסעדה הקהילתית של באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)
המסעדה הקהילתית של באר שובע (צילום: עמותת באר שובע)

הכתבה נכתבה בשיתוף פנימה פתרונות ישראליים