בעקבות המלחמה, משרד הרווחה והביטחון החברתי פינה עשרות מסגרות של אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלויות מקווי העימות. אחת מהן היא "בית עדן – בית לאנשים עם מוגבלויות", שפועל בעיר שדרות ושבו מתגוררים 33 דיירים שנמצאים על הרצף האוטיסטי ברמות תפקוד שונות ומתמודדים עם אתגרים שונים.

הפינוי של בית עדן משדרות נעשה, לאור חשש שעלה מחדירת מחבלים נוספים לעיר, כבר בימים הראשונים של המלחמה לאחר מתקפת חמאס בטרם טיהור האזור ממחבלים ועוד לפני ההחלטה לאפשר לתושבי העיר כולם להתפנות ממנה.

יחד עם דיירי בית עדן התפנו אנשי צוות המסגרת ובני משפחותיהם, במימון מלא של משרד הרווחה. חגי מויאל, מנהל שירות דיור תומך במשרד הרווחה, מספר: ״ברור לנו כמשרד שכדי שהצוותים יהיו פנויים רגשית ויסכימו לצאת עם הדיירים למסגרת אחרת נדרש שיהיה מענה לבני המשפחה גם. הפינוי התבצע בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל של צוות המעון ופיקוד העורף״.

כחלק מפינוי הצוות פונתה גם מנהלת המעון ליטל אלבז, אם חד־הורית לשלושה ילדים, שעקרה את חייה לעיר חדשה מבלי להסתכל לאחור למען הדיירים וילדיה - וזאת תוך ההתמודדות האישית שלה, לאחר שאיבדה את בעלה לפני כשנתיים.

"ביום שבת של 7 באוקטובר הדיירים היו בחלקם אצל ההורים וחלקם בהוסטל. הם התעוררו לחצי שעה של אזעקות בלתי פוסקות והוראות להישאר בממ״ד", מספרת ליטל, שבמהלך השבת השחורה הייתה בקשר טלפוני רציף עם הצוות ששהה בהוסטל. "עוד לפני שעודכנו בכך שישנה חדירת מחבלים, הנחיתי את הצוותים לסגור דלתות וחלונות ולא לצאת מהממ״ד. כשהתגלה היקף הזוועה, המדריכים ניסו להגן על הדיירים בכל צורה, ומהצד השני להמשיך בפעילות ולשדר 'עסקים כרגיל'".

כיום, המעון נמצא בעיר רמלה, לאחר קליטה מלאה של הדיירים ואנשי הצוות. במעון מתקבלים ביקורים תדירים של עובדי משרד הרווחה, שמוודאים שהכל כשורה ושלא חסר דבר לעובדי המעון ולדיירים. "מיד עם הקליטה ברמלה העברנו לדיירים פעילויות הפגה, גם בסיוע כלבים, כדי להקל עליהם במעט את הטראומה שעברו ואת קשיי המעבר", מסכמת ליטל.