"כמחצית מכ-6,000 העובדים במשרדי הנסיעות הוצאו לחל"ת ואם המדינה לא תאריך את תוכנית הסיוע גם לחודש דצמבר – אלפי עובדים נוספים עלולים להפסיק את עבודתם", מתריעים מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות טלי לאופר ויו"ר ההתאחדות קובי קרני, בפנייה דחופה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני.

"מתחילת המלחמה הפעילות בענף הנסיעות לחו"ל צנחה בכ-80% וקרוב ל-200 משרדים החברים בהתאחדות עובדים בתפוקה של כ-20% בלבד, לעומת התקופה שלפני פרוץ המלחמה", ציינה לאופר – "הישראלים כמעט שלא נוסעים לנופש וטיולים בחו"ל. רבים מגוייסים בצו 8, היתה אנטישמיות בחלק מהמדינות והיו התרעות של המטה ללוחמה בטרור ולזה גם צריך להוסיף את מצב הרוח הלאומי הירוד".

לדבריה, מאז הפסקת האש החלו להסתמן "טפטופים" של רכישות כרטיסי טיסה וחבילות לחו"ל, אבל הירידה ממשיכה להיות חדה מאוד. "בענף התיירות הנכנסת הירידה חדה עוד יותר והיא מגיעה לכ-95%", היא התריעה עוד.

לדבריה, במסגרת תוכנית הסיוע של המדינה לכלל הענפים במשק, נקבע מנגנון של פיצוי ומשרדי נסיעות המשיכו להעסיק חלק מהעובדים, מאחר והמדינה השתתפה בתשלום חלק גדול משכרם.

"למשרדי הנסיעות חשוב לשמר את העובדים, שהם מיומנים ועברו הכשרות. מתקופת משבר הקורונה למדנו, שעובדים שהוצאו לחל"ת לתקופה ממושכת עזבו את הענף והחלו לעבוד בעבודות אחרות", היא סיפרה עוד – "מבחינת המדינה, הסיוע עדיף מאשר לשלם לעובדים דמי אבטלה מלאים וגם לעובד עדיף להמשיך להגיע למקום עבודתו ולא להישאר בבית ללא תעסוקה ועם חששות לגבי עתידו". לאופר ציינה עוד, כי למרות הפניות, משרד האוצר טרם האריך בהתאם לסמכותו את תקופת הסיוע גם לחודש דצמבר.

"משרדי נסיעות נקלעו לדילמה קשה. מצד אחד, כולם רוצים לשמר את העובדים המקצועניים והמיומנים, אבל אם תקופת הסיוע לא תוארך – משרדי נסיעות עלולים להיקלע למצוקה כלכלית ויתקשו לשלם את כל משכורות העובדים. גם כאשר משלמים כיום חלק מהשכר, הנטל כבד, כי העבודה צנחה", היא הסבירה – "מצד שני, קיים חשש שאם המדינה תודיע רק באמצע החודש על הארכת תוכנית הסיוע, עובדים כבר יוצאו לחל"ת וקשה יהיה להחזיר אותם. אנחנו בחוסר ודאות".

לאופר וקרני ציינו בפנייתם, כי כוחה אדם בענף הינו כוח אדם מקצועי, שעבר הכשרות רבות ואשר הושקעו בו משאבים רבים. "בעקבות משבר הקורונה, חווה מכה קשה של אובדן כוח אדם ונאלץ שוב לגייס, להכשיר ולמקצע דור שלם של עובדים", הם ציינו בפנייתם הדחופה – "ככל שהתוכנית לא תוארך יאלצו החבורת שוב להוציא עובדים לחל"ת ולספוג את אותה מכה קשה בשנית". עוד הם ציינו, כי בניגוד לענפים רבים נוספים במשק, שהתאוששו, אעףנ הנסיעות עדיין לא התאושש.

"כידוע, מרבית חברות התעופה הזרות ביטלו את טסותיהן לארץ, לפחות עד סוף השנה (רובן אף מעבר לכך), תיירים אינם מגיעים ארצה והישראלים ממעטים מאוד לנסוע הן בשל בני המשפחה המגוייסים, מצב הרוח הכללי ואזהרת המסע הכוללנית ועוטפת עולם שפרסם המל"ל", הם התריעו עוד – ענף התיירות עדיין שקוע כל כולו במשבר, ללא צפי התאושות קרוב וכתמיד יהיה האחרון מבין ענפי המשק להתאושש".

הם הדגישו, כי הענף שרוי בחוסר ודאות, בשל היעדר החלטה על הארכת תוכנית הסיוע גם לדצמבר וביקשו לפעול בדחיפות להארכתה, באמצעות משרד האוצר וועדת הכספים של הכנסת. עותק של פנייתם הדחופה הועבר גם לשר התיירות חיים כ"ץ.

לאחר דיון מעמיק שהתקיים במשרד האוצר, החליט השר סמוטריץ להאריך את מתווה הפיצויים לעסקים בכל הארץ לחודש דצמבר. החלטתו דרושה את אישור ועדת הכספים של הכנסת.

בענף משרדי הנסיעות הביעו תקווה שמסתמן שהמתווה אכן יוארך בחודש נוסף.