סגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר, יעל ענתבי, המייצגת את סיעת "פז" מפסגת זאב ומתמודדת למועצת העירייה מטעם הליכוד, טענה בשיחה עם מעריב כי התושבים בעיר "מרגישים לא בטוחים מאז ה-7 באוקטובר".

ענתבי, ילידת ירושלים, גדלה בירושלים ולמדה בבית הספר בויאר. היא התגייסה לצה"ל ולאחר השחרור נרשמה ללימודים באוניברסיטה העברית, התחתנה והביאה לעולם חמישה ילדים. "הייתי עורכת עיתון מקומון והרבה מאוד שנים התפרנסתי מזה. ואז עשיתי מעבר לפוליטיקה והקמתי מפלגה בתוך פסגת זאב, חודש לפני הבחירות. תוך חודש זכינו במנדט אחד בשנת 2008", סיפרה למעריב.

יעל ענתבי, סגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר, מתמודדת למועצת העיר (צילום: טל יפרח)
יעל ענתבי, סגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר, מתמודדת למועצת העיר (צילום: טל יפרח)

כשעוד הייתה סגניתו של ניר ברקת, שמכהן כשר הכלכלה והתעשייה, עלה בעירייה הרעיון לבנות מנהרות שייתנו מענה לפקקים ולעומסי התנועה בעיר. לדבריה של ענתבי, התוכנית המקורית כללה רק מנהרות לשכונת מעלה אדומים, אך היא עמדה על כך שהמנהרות יעברו דרך שכונת פסגת זאב. היא אמרה למעריב: "רק בגלל ההתעקשות שלי המנהרות אכן עוברות בפסגת זאב. ישראל כ"ץ, שהיה אז שר התחבורה היה איתי באותו ראש והלכנו על זה. הדבר מסייע עכשיו בצורה אדירה".

בחשבון הפייסבוק שלה, היא שיתפה סרטון בו תיעדה את הנסיעה במנהרות החדשות: "משתפת אתכם בחוויה שלי מהנסיעה אתמול במנהרות פסגת זאב. רוצה להודות לשר התחבורה בעבר ישראל כ"ץ ולראש העיר הקודם ניר ברקת. שניהם סייעו לי להוסיף את המנהרות לפסגה בנוסף לתוכנית המקורית שכללה רק מנהרות למעלה אדומים. כאשר תושלם המנהרה הנוספת לכיוון מעלה אדומים, מצב התחבורה ישתפר יותר וייתן מענה גם לפקקים מכיוון רמות".

עוד כתבה ענתבי: "סליחה אם אני נשמעת מתלהבת מדי, אך בתקופה לא פשוטה בה אנו חיים, ראוי שנגדיל ונעצים כל דבר טוב ונהפוך כל אור בקצה המנהרה לאלומה זוהרת של אור בתקווה לחיים שלווים. סעו בזהירות". 

המנהרות בפסגת זאב (צילום: ארנון בוסנאי באדיבות חברת מוריה)
המנהרות בפסגת זאב (צילום: ארנון בוסנאי באדיבות חברת מוריה)


ענתבי יזמה גם את הקמתו של היכל התרבות בפסגת זאב: "אמרו לי שהמתחם יתחרה עם היכל התרבות בית העם ירושלים ג'רר בכר, אבל לי היה חשוב שיהיה מקום כזה גם בפסגת זאב כעוגן תרבותי פלורליסטי לכל ירושלים והתעקשתי על 400 מקומות ישיבה", סיפרה למעריב. "דאגתי גם להקמתם של פארק עמנואל מורנו בטיילת, הספרייה ופארק הכלבים".

כשנשאלה לגבי הבחירות האחרונות, בהן נבחר משה ליאון לראשות העיר, היא סיפרה: "בקדנציה האחרונה קצת עיכלתי את העובדה שלא נבחרתי, אז החלטתי לקחת את הזמן לעצמי. עשיתי תואר שני במדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, כתבתי את הספר 'רצח בעיריית ירושלים' ועשיתי עוד כמה דברים להנאה שלי. באותה התקופה, תושבים רבים מפסגת זאב יצרו עמי קשר בעניינים הקשורים להתנהלות בעיר, וכך החלטתי שעליי לרוץ שוב בבחירות כי יש לי הרבה מה לתת ומה להציע".

מפעל הפיס לתרבות ואמנות, פארק עמנואל מורנו (צילום: ארכיון פרטי)
מפעל הפיס לתרבות ואמנות, פארק עמנואל מורנו (צילום: ארכיון פרטי)

מה התכניות שלך במידה ותיבחרי?

"מסקרים שעשיתי לפני ה-7 באוקטובר, מתברר שהדבר שהכי מטריד את הירושלמים זה הביטחון האישי וביטחון הרכוש. אנשים מרגישים לא בטוחים וצריך לתת לזה מענה. לפני פרוץ המלחמה, התושבים דרשו לתגבר יותר את המשטרה ולאפשר לתושבים בשכונות לצפות במצלמות כדי לעקוב אחר מכת גניבות. היום יש לא מעט אמצעים חכמים ויש הרבה פתרונות, אבל אחרי ה-7 באוקטובר הדרישות הללו התעצמו - במיוחד בשכונות שליד גדר ההפרדה", אמרה ענתבי.

"בימים הראשונים ללחימה, ב-8 לאוקטובר, שוחחתי עם מפקד תחנת המשטרה על הקמת כיתת כוננות. לאחר מכן פתחנו קבוצות ווצאפ וההכנה לכיתת הכוננות הפכה מחודשים לשבועות ואח"כ לימים. הקמנו מאז בפסגת זאב שתי כיתות כוננות אבל העירייה לא מתקצבת אותן עדיין. הצלחתי להשיג לא מעט תרומות ובכספים הללו רכשתי פנסים ומכשירי קשר למאבטחים אבל זה לא התפקיד שלי, לתת ולדאוג לתורם כי בשביל העירייה זה לא הרבה כסף", הסבירה.

פארק הכלבים בפסגת זאב (צילום: ארכיון פרטי)
פארק הכלבים בפסגת זאב (צילום: ארכיון פרטי)

ומה התכניות ליום שאחרי המלחמה?

"בין היתר", אמרה ענתבי: "אני מתכננת לטפל ב'שטחים פרטיים פתוחים' - יש הרבה מאוד רחובות בירושלים שהם רחובות רגילים שנחשבים 'שטחים פרטיים פתוחים' שבפועל, העירייה לא נותנת להם שירות למרות שהם משלמים ארנונה. חייבים לבטל את המושג זה שנקרא 'רחובות פרטיים'. זה ידרוש תקציב גדול של העירייה אבל בשביל זה אנשים משלמים ארנונה. יש גם את נושא הבנייה לגובה, אבל צריך לעשות את זה בשכל ולחשוב על תשתיות מותאמות ועל קרן תחזוקה שיתחזקו את הבניינים".