בקרב אנשי הטיפול הפוקדים את מרכזי המפונים ישנה כבר תמימות דעים על התרחבות מצבי הסיכון עבור בני הנוער הנאלצים להתמודד עם התפרקות כל מסגרות השגרה המוכרות להם, אבל מי שיפגשו את בני הנוער שלא ישרדו את תקופת המעבר, עדיין נאבקים על הכרה בסיסית של הממשלה.

עקפה את תל אביב: זו העיר החופשית ביותר בישראל לשנת 2024
לחזור לאזרחות: כך מתמודדים המילואימנקים עם החיים שמחוץ לשדה הקרב

זמן העבודה הממוצע במסגרות לנוער בסיכון לא עולה על שנה בשל השחיקה והשכר הנמוך ולפיכך במסגרת המכרז החדש למעונות הממשלתיים זכאים עובדי המעונות לנוער בסיכון למענק תימרוץ ועידוד הישארות לעובדים הנשארים בתפקידם למעלה משנה וגם זה לא קרה ללא מאבק. אבל גם הצעד החשוב הזה, כך מתברר, רק מעמיק את ההבדלים בתנאי העסקה שבין עובדי המעונות הזכאים למענק, לבין עובדי קורות הגג וההוסטלים שלא זכאים. העובדים, המאוגדים בארגון כוח לעובדים, פותחים כעת במאבק כנגד אפלייתם על ידי משרד הרווחה.

נסביר: המעונות הממשלתיים הם מסגרות לטווח ארוך לנוער בסיכון ואילו "קורות הגג" הן מסגרות הקולטות נערים ונערות בני 13־18 לפרק זמן קצר של עד שלושה חודשים ובמהלכם זוכים בני הנוער למענה עבור צרכים בסיסיים תוך התערבות מקצועית ומערך סוציאלי עוטף. ההוסטלים, המופלים גם הם במענקים, הם בתים פתוחים בקהילה שמהם יוצאים בני הנוער ללימודים, לעבודה או להתנדבות על פי יכולתם.

נ' מדריך בקורת גג, מספר: "אנחנו גלגל ההצלה של הנערים מהרחוב. הם מגיעים אלינו במצב טראומטי מסכן חיים, לעתים לאחר בריחה מבית פוגעני. תפקידנו בזמן קצר לוודא שלא יחזרו לרחוב. שיעלו על מסלול להצלה. בתוך זמן קצר אנחנו נדרשים לפתח אמון עם בני נוער שידעו רק אכזבות ממבוגרים. פספסנו? אולי איבדנו אותם לתמיד. משרד הרווחה שרטט קו מנוכר בינינו לבין עובדי המעונות. קו שמבטיח שעובדים מקצועיים שכל כך נדרשים בתפקיד עדין כל כך לא יישארו".

מרטין וילר ראש ענף הרווחה בכוח לעובדים, אומר ל"מעריב": "לדאבוננו מנציח המכרז ואף מרחיב את ההבדלים בין קבוצות עובדים. גם ללא המענק מקבלים מדריכים במעונות שכר שעתי של 40 שקל לשעה לעומת שכר מינימום לשעה בהוסטלים (30.6!) למדריכים. אנו קוראים לשר הרווחה לתקן את האפליה המקוממת הזו. אין לדעת כמה בני נוער חדשים ייכנסו למעגל הסיכון בעקבות המלחמה, זו בדיוק השעה לחזק את העובדים הראשונים שיפגשו אותם".

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: "המענקים ניתנים על מנת לעודד התמדה בקרב צוותי מעונות חסות הנוער שבהם שוהים בני נוער בסיכון גבוה עם מאפיינים ייחודיים, והעבודה במעונות אלו עלולה להביא לשחיקה של הצוות המקצועי, ביתר המסגרות המצוינות מדובר בפרופיל אחר של מקבלי שירות, אך יחד עם זאת, תימרוץ העובדים באמצעות מענקים הוא בבחינת פיילוט שהשפעתו נבחנת בימים אלו וייתכן כי יוחלט על הרחבתו למסגרות מסוגים נוספים בהמשך".