זה כבר כמעט חמישה חודשים שעשרות אלפי תושבים, אשר פונו מבתיהם בצפון, חיים מבלי לדעת מתי ישובו לבתיהם. עובדי משרד הרווחה הנמצאים במלונות זיהו כי המציאות הבלתי נתפסת הזו משפיעה לרעה במיוחד על מצבן הנפשי והחברתי של שתי אוכלוסיות: הגיל שלישי ובני הנוער.

במלון "ליידי שטרן" בירושלים, שם מרוכזים מאות מפונים מקריית שמונה, יזמו העובדים הסוציאליים פרויקט לחיבור בין שתי האוכלוסיות הללו. בשותפות עם בני נוער מפונים השוהים עם משפחתם בבית המלון, הוקמה "סיירת נוער", שמטרתה מצד אחד להעניק אחריות גדולה יותר לבני הנוער בעניין החיים המשותפים במלון, ומצד שני - לבצע חיבורים בינם לבין בני הגיל השלישי, שחלקם בודדים וללא משפחה תומכת.

"הפינוי הוא משבר משמעותי עבור המשפחות והמבוגרים, אבל גם עבור הנוער. הם עברו עיר, חוו טראומה, וכל משפחתם מטולטלת", מספר אריאל שוורץ, עובד סוציאלי קהילתי במלון.

"בחלק מהמלונות יש תופעה של נוער שלא מגיע למוסדות הלימוד, זו תקופה מאוד קשה לנוער המפונה, שלעתים לא מוצא את עצמו. מכיוון שמדובר באוכלוסייה עירונית, לא הייתה היכרות מוקדמת בין התושבים, כך שלא הייתה תחושת קהילתיות באופן טבעי. חשבנו איך אפשר לתת לנוער לקחת אחריות על המרחב ולהפוך אותו ליותר מעורב בקהילה. בחשיבה משותפת עם בני הנוער במלון, עלה הרעיון להקים סיירות נוער להגברת המעורבות של הנערים עם האוכלוסייה המבוגרת. כך נוצרת עבורם מסגרת, וגם משמעות וחיבור לאנשים שחיים איתם".

"מתחילת המלחמה אני לא בבית", משתפת יובל יחזקאלי בת ה־13, אחת מהנערות במלון שלוקחת חלק בפעילות. "בשלב מסוים המלון הופך להיות משהו שגרתי, והכל מאבד מהערך שלו. אנחנו מתגעגעים הביתה. הסבירו לנו כמה חשוב שנתרום מעצמנו, אז ישבנו יחד והעלינו כל מיני רעיונות, ובשלב מסוים הבנו שיש במלון מבוגרים ששוהים לבד, ללא משפחה, וחשבנו איך אנחנו יכולים לתת להם תחושת חיבור. בארוחת שישי כולם יורדים לאכול עם המשפחה והחברים, אז עברנו בין השולחנות, חילקנו מארזי עוגיות והתחלנו לפתח איתם שיחה, להפיג קצת את הבדידות. בט"ו בשבט חילקנו להם מארז פירות יבשים, והשבוע עשינו ערב משחקי קופסה. קיבלנו ביקורות מאוד טובות".

ההצלחה של הפרויקט עודדה את עובדי הרווחה לנסות ולהרחיבו למלונות נוספים בירושלים וברחבי הארץ. "אנו מצד אחד מחזקים את בני הנוער המפונים בכך שאנו מעניקים להם אחריות על המרחב המשותף, ומצד שני מחזקים את הבריאות הנפשית של בני הגיל השלישי שנותרו ללא תמיכה ותעסוקה", אמר שוורץ.