תנועה אזרחית חדשה שהוקמה לאחרונה בשם "עתיד לעוטף", הזמינה סקר ממכון מדגם. הסקר בוצע במרץ האחרון והוא סקר באופן מדגמי את תושבי העוטף. מהסקר עולה כי 90% מהמשיבים דיווחו שההתנהלות היום יומית שלהם נפגעה.

הפגיעות המיניות במלונות המפונים: "יש נזק לתא המשפחתי במגורים פה"
המרחק מהבית ואי־הוודאות: מצוקת המפונים בדרום ובצפון

כ-27% מאלה שנסקרו דיווחו, כי ההתנהלות היום יומית שלהם נפגעה במידה רבה מאד, כ-32% דיווחו כי ההתנהלות היום יומית שלהם נפגעה במידה רבה, 31% דיווחו שנפגעה במידה מועטה, 1% דיווחו לא יודע ורק 9% ענו שכלל לא. קיימת שונות מסוימת בתוצאות בין הרשויות המקומיות השונות.

החקלאים שבים לעוטף עזה (צילום: תמונות הניצחון)

התנועה שמורכבת מתושבי יישובי העוטף, קיבוצים, מושבים ומהעיר שדרות, מתחייבת על כך שהיא א-פוליטית ושהיא תישאר כזו. לדברי נציגיה, בין עקרונותיה: "לא יחליטו עלינו בלעדינו". לטענתם, הם נתקלים לא אחת ביוזמות עם המון כוונות טובות, אך כאלה שלא מתאימות לאופיו הייחודי של האזור ולכן יוזמות אלה נידונות לכישלון.

מפונים מבארי בבית מלון, אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
מפונים מבארי בבית מלון, אילוסטרציה (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

אהד כהן, מייסד ומנכ"ל עתיד לעוטף אמר: "אני קורא לכל מי שפועל לשיקום העוטף - שימו את תושבי העוטף והקהילות בכל תהליכי קבלת ההחלטות. מה שאנחנו, תושבי העוטף, הכי צריכים כעת, זה לקבל אחריות על העתיד שלנו. שנהיה חלק מהותי בכל התוכניות לשיקום ובכל אמצעי היישום שלהן. אנחנו יודעים מה יעזור לנו להשתקם ואנחנו גם נדאג ששיקום העוטף יהיה המשימה הלאומית של כל העם".

לתנועה חזון ארוך טווח, להגדרתם עד שנת 2046. חברי התנועה מאמינים שהצלחה בפועלם תתבטא בכך, שילדיהם שחוו את הטראומה הנוראית ב-7 באוקטובר יבחרו לבנות את ביתם בעוטף, ולגדל הם את ילדיהם בו, באזור שיהיה משגשג ואטרקטיבי.