היום (חמישי) תתקיים פגישה של ראשי רשויות בצפון עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ונציגי המשרד, שביקשו להציג בפני ראשי הערים והיישובים את התוכנית לשיקום יישובי הצפון. כזכור, בסוף חודש ינואר האחרון התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יציג תוך 10 ימים תוכנית לשיקום הצפון מנזקי המלחמה - בתקציב של 3.5 מיליארד שקל.

מפתיע? השר הבכיר מציג תרחיש אפשרי להקמת מדינה פלסטינית
במקום להסתכן בבתים ממולכדים: זאת מלכודת המוות שמכין צה"ל לחמאס

על העיכוב המשמעותי אמר בשבוע שעבר ל-״מעריב״ משה דוידוביץ׳, יו״ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר כי ״יש חוסר מתאם בין הציפיות לבין הדרישות - ובינתיים, במשך כמעט חצי שנה, יש תושבים שאט אט מאבדים את סבלנותם".

חלק ניכר מהם כבר הודיעו לראשי הרשויות - שהם לצפון לא יחזרו. הם לא רוצים להיות תלויים בחסדי הממשלה - שלא נותנת ערובה לאזרחיה. הייתי רוצה שממשלת ישראל, אשר אמונה לספק לתושבים ביטחון כלכלי, נפשי וחברתי תפסיק לשחק איתם - ותפעל לתת מענים מיידים עבור הצרכים שלהם שהם כל כך נדרשים בעת הזו״.

חיסול בכיר בכוח רדואן (צילום: דובר צה"ל)

על אף קיומה של הפגישה, ישנם ראשי רשויות שבחרו לא להגיע אליה - כתוצאה ממשבר האמון שנוצר בין משרד הממשלה לביניהם. כך דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, החליט שהוא לא מתייצב היום: ״הממשלה החליטה החלטות על דעת עצמה, לא לקחה בחשבון בתוכנית שיקום הצפון את דעת ראשי המועצות.

הם היו צריכים להתייעץ איתנו, להבין מה הצרכים שלנו ושל התושבים - ורק אחר כך לגבש תוכנית״, אומר היום אזולאי ל-״מעריב״. ״במקום שההחלטה תעשה מלמטה למעלה, מהשטח למשרדי הממשלה - הממשלה מחליטה החלטות על הצפון ועל התושבים שלנו לבד בעוד שהיא לא נוכחת כאן - לא בצורה פיזית ולא בצורה מנטלית. ההחלטות מתקבלות בצורה עקומה לחלוטין״. 

״מבחינתי זה הזוי שמשרד ראש הממשלה יוביל את התוכנית - ולא משרד הפנים או משרד הנגב והגליל אשר מבינים את ההכרחים שלנו. ההתנהלות במשרד ראש הממשלה היא על פי החלטות פוליטיות בלבד - אנשי המשרד רואים איזה ראש רשות תומך בממשלה, מי לא תומך בה - ועל פי זאת מעבירים לכל רשות תקציב בהתאם למידת התמיכה״, טוען אזולאי. 

היערכות כוחות צה''ל בצפון  (צילום: דובר צה''ל)
היערכות כוחות צה''ל בצפון (צילום: דובר צה''ל)

״אני לא מבין למה הם מושכים זמן, הרי הייתה ישיבה שבה הובטח שיועבר התקציב לפני כמעט שלושה חודשים, אנחנו זקוקים לכסף הזה״, מבקר. ״נראה שלא אכפת להם שהקהילות בצפון הולכות לאבדון, שהחקלאות גוססת, שלא מתקיימת פה תיירות, שיש נזקים כבדים. לדעתי המדינה החליטה לוותר על צפון הארץ, איבדה את הצפון  - אחרת אין הסבר אחר לכך שחצי שנה לא מתפתח כאן כלום.

במטולה בלבד יש כ-140 בתים שנפגעו, תושבים לא יוכלו לחזור לגור בבתים ההרוסים, ועדיין אפילו לא התחילו לדבר על שיקומם. אמרו ש״אחרי המלחמה״ ידאגו לכך - אבל אפילו לא מגדירים את מה שקורה בצפון כמלחמה. המדינה הרסה את הגליל, והאחראים חייבים לקבל החלטה כיצד הם משקמים את מה שהם חירבו״, אומר. ״ב-7 באוקטובר תמכתי בפינוי התושבים לנוכח הסכנה, אך עברה יותר מחצי שנה. אנחנו כבר באפריל, רוצים להרוג את תושבי הגליל? הם בחוסר וודאות מטורפת, אך אין עם מי לדבר - אין ממשלה״, תקף בחריפות. 

אתמול בצהריים נפגשו ראשי הרשויות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל והשרה למשימות לאומיות אורית סטרוק, וקיימו שיחה שהגיעה עד לכדי צעקות - ונמשכה במשך שעות ארוכות. ראשי הרשויות הביעו חוסר שביעות רצון מהעשייה המנותקת של גורמי הממשל בנושא שיקום הצפון: ״היו צעקות בפגישה כי ראשי הרשויות חשים שההחלטות על ידי הממשלה נעשות באופן מנותק מהם״, אמר בהמשך לפגישה ראש מועצת מעלה יוסף, שמעון גואטה.

על אף הרמת הטון והבעת הכעס ״שום דבר לא זז או הולך להשתנות בעקבות פגישה״, הוסיף. ״הם לקחו לעצמם כמה חודשים, לא עדכנו אותנו בכלום עד עכשיו. אנחנו פשוט מתפרקים - התושבים במועצה נקלעו לקשיים פיזיים, כלכליים ונפשיים חמורים, יש 9 יישובים מפונים מתושבים, וגם התושבים שנותרו ללא פינוי ביישוביהם תחת אש במצב קשה לא פחות. זו תקופה שאף אחד לא חלם עליה, אך נקווה לפחות שיעבירו את התקציבים שהעבירו, אי אפשר למרוח אותנו יותר. יש ראשי רשויות שכבר התייאשו ולא מתכוונים להגיע היום, אין להם יותר אמון בממשלה. אני ממשיך לקוות שיהיה בסוף סוף טוב לצפון״, מייחל גואטה.