המצב הביטחוני של החודשים האחרונים והמתח שהוא מביא עמו בין יהודים לערבים, גם אזרחי ישראל, אינו פוגע ככל הנראה במוטיבציה של יותר ויותר צעירים וצעירות מהמגזר הערבי שבוחרים להתנדב לשירות אזרחי-לאומי.



מנתונים עדכניים לשנת 2015 של עמותת "שלומית", שאנחנו מפרסמים כאן לראשונה עולה כי מספר המתנדבים מהמגזר הערבי שהתגייסו דרך עמותת שלומית בלבד עלה בעשור האחרון מחמישה ל-600 בשנה שעברה ול-800 בשנה הנוכחית. בכלל עמותות השירות הלאומי נצפתה עלייה של כ-13% בגיוס בני המגזר הערבי בהשוואה לשנה שעברה למספר שיא של כ-4,500 מתנדבים השנה, תוספת של כ-500 מתנדבים מהמגזר בתוך שנה אחת.



בעמותת "שלומית" יודעים לספר כי רבים מהצעירים הללו מקבלים יחס דואלי ולעיתים עוין מסביבתם לגבי הבחירה שלהם, אבל כמעט בכל המקרים יימצא לפחות הורה אחד שייתן את ברכתו לעניין מתוך מחשבה של החשיבות בתרומה לחברה אבל גם מתוך רצון לטפח את תחושת השייכות למדינה בדור הצעיר והתנגדות לחוגים הבדלניים-לאומנים במגזר הערבי.



רבים נוטים לחשוב, בטעות, כי השירות הלאומי מיועד בעיקר לבנות דתיות. אבל ב"שלומית" פעילים מזה שנים להגברת הגיוס בקרב צעירים ערבים וצעירים-בנים יהודים שאינם יכולים להתגייס לצה"ל. ארנה קוטלר, מנכ"לית עמותת "שלומית", מספרת כי "מרשויות ערביות רבות מגיעים מתנדבים רבים, זה הפך להיות כדבר שבשגרה. אקט ההתנדבות בשירות האזרחי הפך ממש למסלול נורמטיבי בצמיחה של הפרט ובמימוש הצרכים של הקהילה. זו השנה השנייה ברציפות בה אנו ממלאים את כל התקנים שניתנים לה ויש לנו רשימות המתנה של בין 80 ל-100 מתנדבים בכל רגע נתון במהלך השנה ורק מחסור בתקנים מונע את התנדבותם".



חשוב לציין, כי בין המתנדבים מספר כמעט זהה של בנים ובנות ושל מוסלמים ונוצרים. בעמותה נתנו מספר דוגמאות לשילוב המוצלח של צעירים ערבים בשירות הלאומי: דהוד אבו עמרה (23), המשרת זה שנה וחצי בשירות הלאומי ומסייע לאנשים מהמגזר הערבי בשפה העברית ומתנדב בשירות התעסוקה בבאר שבע. או דועא אלעמרן (21), צעירה מוסלמית ששירתה כמזכירה רפואית במכון להתפתחות הילד בסורוקה ואחותה במחלקה הפסיכיאטרית.



רפי דראויש, צעיר מוסלמי שרצה להתגייס לצה"ל בברכת אמו אבל בגלל התנגדות אביו הלך לשירות לאומי כדי לתרום, נגוא אבו פרחן (22) מערערה שבנגב, המשרתת במרפאה, ושני אחיה סיימו שירות בצבא, למרות התנגדות הסביבה ועוד.