רוני אלוני־סדובניק, עורכת דין המתמחה בייצוג נשים שנפלו קורבן לעבירות מין, הקימה פורום שיספק ייעוץ משפטי ותמיכה לממונות על בירור תלונות בגין הטרדות מיניות במקום העבודה. בגלי צה”ל דווח אתמול כי הפורום יסייע לאלו שמבצעות את התפקיד הרגיש במקומות עבודה במגזר הפרטי והציבורי, אשר במקרים רבים סובלות מקשיים ואף מהתנכלויות.



לדברי אלוני־סדובניק, “על פי החוק, כל מעביד המעסיק יותר מ־25 עובדים מחויב למנות ממונה על בירור תלונות הטרדה מינית. בישראל יש כיום אלפי נשים בתפקיד. ברוב המכריע של המקרים, מדובר בבעלות תפקיד בכיר באותו מקום עבודה, אשר בנוסף למשרה רגילה הן ממונות על הנושא. בדרך כלל הן כפופות ישירות למטריד עצמו או למקורביו של המטריד. פועל יוצא של מצב זה, הוא שהממונה מוצאת עצמה פעמים רבות מדי בשנים האחרונות סובלת מהתנכלות, על כך שהיא עושה את עבודתה”. 

בשנתיים האחרונות טיפלו בפורום בארבע ממונות, כולן מהמגזר הציבורי, אשר פוטרו מהעבודה בעקבות הבירור שעשו, או שסבלו מהתנכלות ומאיומים. המקרה המפורסם ביותר הוא של הממונה על בירור הטרדה מינית בעיריית אור יהודה, אשר ניסתה להגן על מתלוננת זוטרה שהוטרדה על ידי ראש העירייה. הממונה שוחחה עם ראש העיר ובעקבות השיחה, שבה דרשה ממנו לחדול ממעשיו, הודיע לה הלה באמצעות שליחיו שהיא מפוטרת. 
 

“ממונה נוספת באחת הרשויות המקומיות בדרום הארץ, קיבלה תלונות ממספר עובדות בעניינו של בכיר מאוד ברשות, אשר נוהג לדבר דיבורים בעלי תכנים מיניים במרחב העבודה”, הוסיפה אלוני־סדובניק לתאר. “כל הזמן השיח הנוהג שם היה של בדיחות גסות, בדיחות המחפיצות נשים וזה לא היה נעים לעובדות. העובדות התלוננו והממונה מצאה עצמה מפוטרת. הן מוצאות עצמן בין הפטיש לסדן. מצד אחד צריכות לעשות את העבודה ומצד שני נתונות ללחצים”.
ל”מעריב־השבוע” נודע כי בימים אלה מקיימים נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בדיקה ראשונית, של תלונה מצד ממונה לשעבר על טיפול בהטרדות מיניות באחת הרשויות המקומיות.