תיק החקירה נגד מני נפתלי ייסגר? נפתלי, אב הבית במעון ראש הממשלה לשעבר, נחשד בהטרדה מינית של אחת מעובדות המעון. עם סיום החקירה בעניין מעונות ראש הממשלה העבירה היום (ראשון) המשטרה את ממצאי החקירה אל הפרקליטות, ובעניינו של נפתלי ציינה כי "לא התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה פלילית מצידו של החשוד". כעת, במידה ובפרקליטות מחוז ירושלים שליוותה את החקירה יקבלו את הממצאים ואת המלצת המשטרה, יוחלט על סגירת התיק כנגד איש התחזוקה לשעבר.



התלונה נגד נפתלי הוגשה בשנת 2015, בחשד לביצוע מעשים מגונים והטרדה מינית. את התלונה הגישה עובדת המעון בעבר, סבטלנה גורודצקי (בוגוסלבסקי), שסיפורה נחשף ב"מעריב" לפני כשנה. בבדיקת פוליגרף שעברה אז המתלוננת, נקבע כי "בתוצאות המבדקים אובחנו סימנים פיזיולוגיים המצביעים על אמירת אמת בשאלות שנשאלו". בשיחה שערכה אז המתלוננת עם פרשן מעריב קלמן ליבסקינד, היא נשאלה מדוע לא סיפרה על ההטרדות כשהדבר קרה, ועל כך ענתה: "גם בגלל שהתביישתי וגם בגלל שפחדתי לאבד את העבודה. באותה תקופה מני היה עובד מוערך. ראש הממשלה אהב אותו והוא עדיין נחשב אז עובד טוב. הוא היה אחראי עלי והיה חותם על שעות העבודה שלי. הייתי תלויה בו. אם הייתי אומרת שהוא לא בסדר והוא היה אומר שאני לא בסדר, היה סיכוי טוב שאותי היו מוציאים מהעבודה ולא אותו. אני מפרנסת יחידה, יש לי ארבעה ילדים ופחדתי מאוד על העבודה שלי". 



על האירועים כביכול סיפרה בזמנו: "במצבים שהיינו לבד, הוא היה חוזר על המילים האלה ועל הדיבור הזה, ולי זה ממש הפריע. מתי שלא היה אף אחד לידי הוא היה מתחיל. לפעמים זה קרה בחדר הכביסה, כשהוא בא לתת לי חומרים וניצל את זה שאנחנו לבד, ולפעמים זה היה בחדר השינה של בני הזוג נתניהו. בהתחלה הסברתי לו שזה לא מתאים. אמרתי לו שזה מפריע לי שהוא מדבר אלי ככה. הוא לא הגיב למילים שלי. היו גם מקרים שהוא שלח ידיים לגעת בגוף שלי, שהוא ניסה ללטף. הייתי מזיזה לו את היד ואומרת לו שזה לא לעניין. הייתי מנסה להתרחק ממנו, למנוע מצבים שאנחנו לבד. הדברים האלה קרו הרבה פעמים כשהיינו לבד בקומה של המגורים". כאמור, היום המליצה המשטרה שלא להעמיד לדין את נפתלי.



סווטלנה גורודצקי. צילום:אבשלום ששוני

 

פרשת מני נפתלי: נקבע כי אין זכות ערעור לשרה נתניהו


בתוך כך, ובפרשה אחרת לגמרי, בית הדין הארצי לעבודה דחה הבוקר את דרישתה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, לערער על פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים שקיבל את תביעתו של מני נפתלי.  נתניהו אף חויבה בהוצאת משפט על הליך הערעור שלה בסך 3,000 שקלים. בית הדין קבע כי לנתניהו כלל לא נתונה זכות הערעור על פסק הדין "ולפיכך דין הערעור מטעמה להימחק על הסף". הנימוק המרכזי לשלילת זכות הערעור הוא ששרה נתניהו מלכתחילה כלל לא היתה צד לתביעתו של נפתלי נגד משרד ראש הממשלה על תנאי ההעסקה הפוגעניים שלו, וכי היא הובאה לסייע בידי בית הדין להגיע לחקר האמת.

"עניינה האישי לא היה מושא הדיון ואחריותה האישית לתנאי העסקתו של מר נפתלי לא נקבעה. הבאתה כעדה כדי לברר את טענתו של מר נפתלי לתנאי העסקה פוגעניים במעון ראש הממשלה, הגם שנקבעה 'תרומתה' לתנאי העסקה אלו, אין בה כדי להושיב אותה על 'דוכן הנאשמים' ולהציב אותה מעברו השני של השדה הדיוני שנועד לבדוק את מערך זכויותיו של מר נפתלי אל מול המדינה כמעסיקתו. אין בפסק הדין אשר דן בסביבת העבודה של מר נפתלי, כדי לשנות את מערך הזכויות שהיו נתונות לגב' נתניהו או החובות שחלו עליה" כך כתב אב בית הדין הארצי, כאמל אבו קאעוד, בהחלטתו.

שרה נתניהו. צילום:מרק ישראל סלם

הוא מוסיף ושולל את הטענה של אשת רה"מ בבסיס זכות הערעור שלה וכותב: "באשר לטענה כי פסק הדין פגע בפרטיותה של גב' נתניהו. מבלי לקבוע מסמרות בשאלה אם מעון ראש ממשלה הינו 'מקום פרטי', אין חולק כי מעון ראש הממשלה היה גם מקום העבודה של מר נפתלי, וככזה ההתרחשויות בו, הרלוונטיות לתנאי העסקתו, אינם פרטיים".

 עו"ד נעמי לנדאו, המייצגת את מני נפתלי, אמרה בתגובה: "מלכתחילה היה ברור לכל בר דעת, ובוודאי לכל עו"ד צעיר, כי לגברת נתניהו אין עילה משפטית להגיש ערעור על פסק הדין בתביעתו של מני נפתלי, שכן מעולם לא היתה צד בו. כל שאיפתה של הגברת נתניהו היתה, ככל הנראה, להתיש את מערכת המשפט הישראלית. כל ההליכים שהגישה היו תמוהים, שלא לומר הזויים. בניגוד לניסיון של הגברת נתניהו ויועציה המכובדים לטעון שלא קיבלה הזדמנות להציג את עמדתה בהליך המשפטי, בית הדין הארצי לעבודה קבע כי האמת היא הפוכה לגמרי, וסירב להיכנע לניסיונות של שרה נתניהו להלך עליו אימים". לנדאו הוסיפה: "אני קוראת לגברת נתניהו שוב, מעומק הלב, לעשות חשבון נפש אמיתי ועמוק ולהסיק מסקנות באופן מיידי. לא ייתכן כי הגברת נתניהו תמשיך להתכחש למציאות ותוסיף לפגוע כך בעובדי מעון ראש הממשלה".