החזאי התורן בשירות המטאורולוגי, שי פרנקל מסר הערב (חמישי), כי הרוחות המזרחיות החזקות ימשיכו לנשב לפחות עד יום שני, בעיקר באזורי הצפון וההרים. היום הרוחות הגיעו באזור אוניברסיטת חיפה ובשומרון למהירות של עד 100 קמ"ש. על פי התחזית, הרוחות ייחלשו מחר במידה מועטה ויגיעו למהירות של 90-80 קמ"ש.



מהשירות המטאורולוגי נמסר עוד כי במקביל לרוחות החזקות, יימשך היובש ואחוזי הלחות יעמדו על מספר חד ספרתי. בשבת גם ייתכן אובך, בעיקר באזור הדרום. בשירות המטאורולוגי הזהירו גם מפני אפשרות לסופות חול. היום לא היו סופות חול בדרום, בשל עוצמת הרוחות הנמוכה יחסית לאזורי הצפון וההרים.



מנהל אגף אקלים בשירות המטאורולוגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, ציין היום בסקירה מיוחדת, שהרצף של הימים האחרונים ברוחות המזרחיות, היה בפעם הקודמת בארץ לפני כ-20 שנים – בנובמבר 1996. לפני כן נרשם רצף של 15-10 ימים של רוחות חזקות ויובש, בנובמבר-דצמבר 1962. ד"ר פורת ציין עוד שערכי הלחות נמוכים מתחילת השבוע בכ-30% מהממוצע בכל הארץ ובימים האחרונים הם אף הגיעו לכ-5% בלבד.



השריפה בחיפה, היום. צילום: יונתן הללי
השריפה בחיפה, היום. צילום: יונתן הללי




זיהום האוויר בדרום - גבוה מאשר בחיפה



מיד עם התפשטות האש בחיפה ליותר מזירה אחת הוציא המשרד להגנת הסביבה אזהרה מפני זיהום אוויר חמור בעיר. "השריפה המשתוללת בחיפה גורמת לעשן כבד מעל אזור המגורים. המשרד ממליץ לציבור המתגורר באזור, העשוי להיחשף לעשן השריפה ושאנשי כיבוי והצלה לא ביקשו ממנו להתפנות - להסתגר בבתים ולסגור את פתחי האוורור", מסרו במשרד.



באותה שעה הזיהום החמור יותר בישראל היה לא בחיפה הבוערת אלא בנגב. בשל סופת אבק בכל דרום הארץ בדגש על רמת הנגב, מתריעים אנשי המשרד להגנת הסביבה על זיהום אוויר גבוה מאד שצפוי בכל רחבי הנגב גם מחר, זאת עקב ריכוזים גבוהים של חלקיקים מזוהמים. ביתר חלקי הארץ ישרור זיהום אוויר גבוה שיימשך עד יום ראשון. המקור לזיהום האוויר הגבוה הוא זרימות מזרחיות חזקות, הגורמות להסעת אבק מכיוון ירדן וסוריה.



המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוכלוסיה הרגישה - חולי לב וריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון - להימנע משהייה בחוץ שלא לצורך. ביתר חלקי הארץ ממליץ המשרד לאוכלוסיה הרגישה להימנע מפעילות גופנית מאומצת.