ארגוני הנכים והקשישים יערכו ביום חמישי שתי הפגנות זעם על סחבת הוועדות הבין-משרדיות של הממשלה בתחום הסיעוד וקצבאות הנכות. לדבריהם, "הממשלה זורקת את חלשי ישראל לכלבים. לא נהיה אזרחי השוליים במדינה שדנה את אזרחיה הוותיקים והנכים לחיי עוני". בתוך כך, "מעריב" חושף כי ועדה של האוצר והבריאות, שהייתה אמורה להגיש מסקנות על רפורמה מקיפה בסיעוד לפני כחודשיים, לא מתקרבת אפילו לתחילתם של סיכומים בנושא, זאת למרות הבטחות השר ליצמן בראיון למעריב לפני שלושה חודשים, ולאחר שהבטחות של השר כחלון לנכים, שנמסרו עוד מלפני חג הפסח, עלו בתוהו. 



שתי ועדות בין משרדיות מונו מאז תחילת 2017 מטעם הממשלה לטפל בשתיים מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר בישראל. הראשונה היא ועדת זליכה שמונתה על ידי שר האוצר כחלון ואמורה הייתה להציג את מסקנותיה לגבי העלאת קצבאות הנכות כבר לפני פסח, אך כחלון שמינה את הוועדה עיכב שוב ושוב את המסקנות תחת לחץ הדרג המקצועי במשרדו. לבסוף, הנושא הגיע לפתחו של רה"מ נתניהו שגנז את מסקנות זליכה ומינה עוד ועדה לבחון את המקורות התקציביים להמלצות חדשות שיגובשו ללא תאריך יעד ברור, וללא כל התנגדות של שר האוצר שהשיק לאחרונה את תכניתו למשפחות עובדות והבטיח פתרון גם לנכים "בתוך שבועות ספורים".



בה בעת, ועדה שמינו כחלון ושר הבריאות ליצמן, לפתרון המחלוקות בין משרדיהם על מימוש לפחות חלק מרפורמת הסיעוד של ליצמן שהאוצר מתנגד לה, החלה לשבת בתחילת מרץ האחרון. באיחור של למעלה משנה מאז הציב ליצמן "תאריך אחרון" לגיבוש מסקנות כאולטימטום פוליטי ממש לראש הממשלה שמעולם לא מומש. הוועדה, בראשות ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב, התחייבה להגיש לשרים מסקנות ראשוניות עוד לפני פסח באשר לתכנית, או חוק ביטוח סיעוד ממלכתי והשתתפות המדינה בעלויות אשפוזים סיעודיים. עם זאת, חודשיים וחצי חלפו מאז ומסקנות לא נראות באופק כשהוועדה כמעט ואינה מתכנסת ותהום עדיין פעורה בין המשרדים.



"עושים עלינו סיבוב"


בחמישי הקרוב לפנות ערב תקיים הקואליציה החדשה שהקימו כלל ארגוני הנכים בישראל הפגנה מול בנין קרית הממשלה בת"א. יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, מסבירה בשיחה עם מעריב כי לארגוני הנכים נמאס מהמצב מהסחבת בעניינם: "קצה נפשם של האנשים עם מוגבלות בישראל במשחק הרולטה הרוסית האכזרית של ממשלת ישראל. ועדת שמחון שמינה רה"מ לא תהיה שונה מוועדת זליכה, זה סיבוב שני של הממשלה, שר האוצר ורה"מ שמשמעותו זהה, לעשות עלינו סיבוב. נפגשנו עם פרופ' שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה כזכור, והוא אפילו לא ידע כמה אנשים עם מוגבלויות זכאי קצבה יש בישראל. רק ללמוד את החומר ייקח להם חודש, ואנחנו משוכנעים שנתניהו פשוט לא רוצה שינוי במצב עד 2019 תוך כדי התקציב הנוכחי ומנסה למרוח אותנו עד אז".



נתניהו. "משוכנעים שהוא לא רוצה שינוי במצב עד 2019". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. "משוכנעים שהוא לא רוצה שינוי במצב עד 2019". צילום: מרק ישראל סלם



מורביה מוסיפה: "שמחון לא מקבל מאיתנו יום אחד של חסד. לא צריך פקולטה כדי ללמוד את נושא הנכים, הם אמורים להכיר את הצרכים מול שחיקת הקצבאות. הוא יודע היטב למה אנחנו זקוקים אבל המלצותיו יהיו רק גרועות משל זליכה. לא צריך עוד ועדה, שתיהן מיותרות. צריך לחוקק עוד היום את חוק השוואת קצבאות הנכות לשכר מינימום. יש לכך יותר ממקור תקציבי אחד, אבל אין רצון להכניס את היד לכיס והממשלה מעדיפה לדון כמעט מיליון וחצי אזרחים לחיי מחסור ורבים מהם לחרפת עוני".



"הבטחות ללא מעשים"


ב-17.2, לפני שלושה חודשים, שבועות ספורים לפני הודעת משרדי האוצר והבריאות על הוועדה שהקימו לגיבוש רפורמה בסיעוד, פרסמנו ב"מעריב-סופהשבוע" ראיון מקיף עם שר הבריאות יעקב ליצמן ששנה קודם לכן התנה את עצם הישארותה של יהדות התורה בממשלה בחקיקת חוק ביטוח סיעוד ממלכתי "בתוך שנה". בראיון חזר ליצמן על עמדתו באותה נחרצות אבל משבר פוליטי סביב התנגדות האוצר לביטוח סיעוד ממלכתי שיחסוך לציבור מיליארדי שקלים תמורת העלה מדודה של מס הבריאות, לא אירע עד היום.



בעמותת "כן לזקן" קצו בהבטחות השר ליצמן ובעמידה האיתנה של האוצר נגד הרפורמה וגם הם יקיימו הפגנה שתתרחש בבית ההסתדרות בתל אביב בחמישי בצהריים. עו"ס נתן לבון מ"כן לזקן", מסביר: "עלינו לעמוד על משמר זכותנו לחיות בכבוד ורווחה במדינה שלנו, בה עבדנו ושילמנו מיסים כל חיינו. אנחנו נקרא בהפגנה לשני המתמודדים להנהגת ההסתדרות להתייצב בנחישות לצדנו עד להשגת תביעתנו להכללת הכללת הטיפול והאשפוז הסעודי בסל הבריאות וכן להצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק".



אבל לא רק ביטוח הסיעוד הממלכתי נקבר בין המשרדים. בישיבת ועדת הרווחה והבריאות של הכנסת לפני למעלה מחודשיים הבטיח מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב כי המצוקה הקשה של כח אדם סיעודי עליה מתריעים זה שנים בעלי בתי האבות, תענה בכ-2400 תקנים לייבוא עובדים זרים לענף, מחצית מדרישת בתי האבות. בחודשיים שחלפו השיח בנושא בין משרדי הבריאות, הפנים והאוצר גם הוא תקוע ולא מניב כל תוצאות.



דודי ברימר, יו"ר ועדת סיעוד באיגוד בתי האבות אומר למעריב: "לצערי המדינה גוררת רגליים ונשארת רק עם הבטחות ובלי מעשים. משרד הבריאות תולה את העיכוב באי הסכמה של האוצר. אנו קוראים לשר האוצר להתערב מיידית ולאשר הבאת עובדים זרים לבתי אבות. לצערנו שליש מהמטפלים בבתי אבות אינם מתאימים לתפקיד. הבאת כוח אדם זר והכשרתו תוכל למנוע הישנות של מקרים חריגים ונוראים להם נחשפנו בתקופה האחרונה". ברימר מוסיף: "משבר האשפוז הסיעודי צריך להיפתר בהחלטה ברורה של משרד הבריאות להקצות את התקציבים ההכרחיים לתחום ולא רק להעביר את האחריות לידי קופות החולים, כמו תפוח אדמה לוהט מבלי לפתור את הבעיה".



עם זאת, בהיבט אחד בלבד של רפורמת הסיעוד התקועה הצליח ראש שדולת הקשישים בכנסת, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) להבקיע את אדישות הקואליציה, זאת לאחר שהכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, למרות התנגדות תמוהה מצד משרד הבריאות, את הצעת החוק, שיזם ביחד עם ראשי סיעות בקואליציה לפי החוק תוטל חובת התקנת מצלמות במחלקות האשפוז הסיעודי. במשרד הבריאות טוענים כי העבירו לאחרונה למשרד המשפטים נוסח תקנות בנושא ללא צורך בחקיקה.



משרד האוצר: "מדובר בנושא בעל מורכבויות רבות"


ממשרד האוצר נמסרה התגובה הבאה: "הצוות הבינשרדי (ועדת לוי-סימנטוב) קיים מספר דיונים עם הגורמים הרלוונטיים בתחום הסיעוד ומיפה את הסוגיות והבעיות המבניות בתחום. מדובר בנושא חשוב בעל מורכבויות רבות ועל כן הנושא נמצא בדיונים בין המשרדים".



ממשרד הבריאות נמסר: "משרדי הבריאות והאוצר מקיימים דיונים רבים בנושא על מנת להגיע להסכמות אודות רפורמה משמעותית בביטוח הסיעודי הציבורי. טרם גובשו כל פרטי הרפורמה. אנו מקווים שבימים הקרובים יגיעו הצדדים להסכמות ומתווה הרפורמה יפורסם לציבור. לעניין כוח האדם הסיעוד, מנכ"ל משרד הבריאות הקים צוות עבודה בנושא משותף למשרדי האוצר, הפנים והעבודה. הדיון לא הסתיים אך אנחנו תומכים בהעסקת עובדים זרים באופן מפוקח במטרה לחזק את המענה במחלקות הגריאטריות".